Ola Nordman i tyska tidningar Generaliserande omdömen kallas stereotyper. Alla använder stereotyper - även tidningarna - trots att man vet att man egentligen inte får, att det inte är politiskt korrekt. Eftersom yttrandena är generaliseringar stämmer de inte med verkligheten, de är orättvisa och kan i värsta fall leda till diskriminering, till exempel av minoriteter. Särskilt tidningar borde därför avhålla sig från sådant. Men trots allt förekommer det. I sin avhandling om Ola Nordman i tyska tidningar undersöker Jutta Eschenbach hur stereotyper om norrmän kommer till uttryck i tyska tidningar och vad de används till. Hon är själv från Tyskland men bor och arbetar i Norge sedan mer än tio år. För henne var undersökningen särskilt intressant eftersom hon känner sig hemma i båda kulturerna och eftersom norrmännen uppfattas övervägande positivt i Tyskland. Det senare aktualiserar frågan om stereotyper i ett sådant fall kommer till uttryck och användning på andra sätt än vid grupper som man snarast är negativt inställd till. Jutta Eschenbach kartlägger genom detaljerade textanalyser de olika strategier som används för att etablera stereotyper om norrmän i de undersökta tidningarna. De kan yttras öppet och direkt - helt i strid med vad som anses passande - men även nämnas mera i förbigående. De kan till och med vara mer eller mindre dolda så att de är svåra att få syn på och för att påvisa dessa fick avhandlingsförfattaren utveckla särskilda metoder. Stereotyperna om norrmän ifrågasätts inte i tidningarna, tvärtom underbyggs de ofta på olika sätt. De står dessutom ofta på innehållsligt viktiga ställen i artiklarna så att läsaren särskilt lätt lägger märke till dem och kan ta dem till sig. Deras funktion kan vara att informera läsaren om hur norrmän är eller att förklara sociala, politiska och ekonomiska företeelser och händelser i Norge. Givetvis påverkar de därmed läsaren, till och med när de används i texter av humoristiskt eller underhållande slag. Det finns en tendens till att stereotyper rent språkligt formuleras på olika sätt beroende på vad de används till. Beträffade norrmän så verkar de tyska journalisterna utgå från att den tyske läsaren vet litet eller ingenting alls om norrmän och därför behöver förses med kunskap. Det förklarar varför stereotyper om norrmän ofta formuleras mycket öppet och direkt ? tvärtemot vad som anses passande. Avhandlingens titel är: Ola Nordmann im deutschen Blätterwald. Sprachliche Konstituierung nationaler Stereotype und ihre Verwendung in der deutschen Presse - am Beispiel der Kategorie der Norweger. (Ola Nordmann i den tyska tidningsskogen. Språklig konstituering av nationella stereotyper och deras användning i den tyska pressen - typfall norrmän.) Disputationen äger rum fredagen den 9 juni 2000 kl 10 Sal T 219, Arkeologen, Olof Wijksgatan 6 Närmare upplysningar: Jutta Eschenbach, tel +47-69215244 (arb), e-post: jutta.eschenbach@hiof.no