Tysk galant lutmusik på 1700-talet Per Kjetil Farstad behandlar i sin avhandling ett specialområde inom musikhistorien, nämligen en undersökning av den galanta lutmusiken i Tyskland på 1700 talet; dess period, stil, centrala lutspelare, verk, ornamentik, idiomatik, och transkriptionsproblem vid omskrivning av denna musik till dagens moderna åttasträngade klassiska gitarr. Avhandlingen innehåller dessutom en rikhaltig biografi över lutspelare samt en översikt av verken. Med avhandlingen följer också en dubbel CD med presentation av centrala lutspelares verk från tiden: Silvius Leopold Weiss (1686-1750), Ernst Gottlieb Baron (1696-1760), Adam Falckenhagen (1697-1754) och Bernhard Joachim Hagen (1720-1787, verk som är transkriberade från barockluta till åttasträngad gitarr. Avhandlingens målsättning har varit tvådelad. För det första att kasta ett nytt ljus över barocklute-perioden i Tyskland på 1700-talet genom att undersöka kulturella, ideologiska, filosofiska och estetiska strömningar i tidens Tyskland, samt en bred presentation av lutans ställning i de många städerna i det tysk-romerska riket. Farstad forsöker påvisa att det galanta ideal, som var framträdande i samhället på denna tid, också var ofta förekommande i lutmusiken. Avhandlingen har också en mycket grundlig introduktion till och översikt över, lutspelarnas användning av ornament under denna tid. För det andra har målsättningen varit att undersöka de idiomatiska skillnaderna mellan barocklutan och den moderna klassiska gitarren, och hur dessa skillnader påverkar transkriptioner från barockluta till gitarr. Detta är gjort genom noggranna överföringar av lutmusik från tabulatur till modern gitarrnotation, och vidare genom att arrangera musiken för åttasträngad gitarr. Dessa transkriptioner utgör innehållet i omnämnda CD. Genom att fokusera på dessa två huvudområden har Farstad öppnat en dörr för den moderna klassiska gitarristen till en mer ingående kännedom om perioden, dess musik, ornamentik, och de transkriptionsproblem som förekommer. Dessutom visar Farstad på ett mycket stort antal verk som förtjänar att se dagens ljus. Detta är verk som, ända tills idag, har varit dolda för de flesta gitarrister, och också för många lutspelare. Avhandlingens titel är: German Galant Lute Music in the 18th Century. Disputationen äger rum onsdagen den 7 juni 2000 kl 11.00 Sal T 302 Arkeologen, Olof Wijksgatan 6 Närmare upplysningar: Per Kjetil Farstad, e-post: pkfarsta@online.no Besök även Per Kjetil Farstads hemsida: http://www.krs.hia.no/~perkf/