Uppsala på 1000-talet - en hednisk utpost i Europa eller säte för den svenska kristna kyrkan? --- I mötet mellan vikingatid och medeltid satt den unge domskolemästaren Adam i Bremen och skrev den första ingående beskrivningen över norra Europa. Mest berömt i denna framställning är skildringen av det gyllene templet och den blodiga hedniska kulten i Uppsala. Vid samma tid restes emellertid ett tusental runstenar kring Uppsala, och dessa vittnar om att aristokratin i området var i hög grad kristen. För att försöka förklara denna motsägelse i källmaterialet ger sig Henrik Janson i denna avhandling i kast med att undersöka orsakerna till att Adam skrev sin märkliga beskrivning som han gjorde. --- Spåren leder djupt in i de stora politiska frågorna i 1000-talets Europa. Förklaringen som erbjuds är lika överraskande som förbluffande. Uppsala var inte den sista utposten för en germanskt hednisk kulturkrets i Europa som det hittills tagits för givet. I Uppsala fanns i själva verket huvudsätet för den kyrkliga organisation och det svenska kungadöme som med tillfälligt stöd i Rom förkastade den bremensiske ärkebiskopens anspråk på kyrklig överhöghet över riket. Adams skildring bär tydliga tecken på att kunna läsas som en satir över tillståndet i Rom. --- Avhandlingens titel är: Templum nobilissimum. Adam av Bremen, Uppsalatemplet och konfliktlinjerna i Europa år 1075. --- Disputationen äger rum lördagen den 14 november 1998 kl 10.00 --- Stora hörsalen, Humanisten, Renströmsgatan 6, Göteborg