DAMP - en utmaning för folkhälsan En ny undersökning visar att ett av tio barn i sex- till sjuårsåldern har funktionshinder som kräver särskilda resurser i skolan. Vanligast är DAMP som finns hos 5% av barnen samt lindrigt begåvningshandikapp som finns hos 2,5%. Undersökningen bekräftar tidigare frekvenssiffror. Studien visar att DAMP (Dysfunktion i fråga om Aktivitetskontroll och uppmärksamhet, Motorikkontroll och Perception) är förknippad med en kombination av ärftliga och miljömässiga faktorer. Motoriska och språkliga problem och inlärningssvårigheter är således vanligare i familjer med barn som har DAMP. Allvarliga påfrestningar under graviditeten och nyföddhetsperioden förekommer oftare än normalt hos barn med DAMP. Födelsevikten är lägre och barnen med DAMP har oftare varit utsatta för rökning under graviditeten. Redan före skolstart har två tredjedelar av barnen med DAMP visat tecken på försenad språkutveckling och vid skolstart märks detta påtagligt i olika språktest. Studien visar att svårigheterna med handmotorik och koordination hör samman med impulsiviteten och koncentrationsförmågan. Vid uppföljning efter fyra år i skolan hade pojkar med DAMP fem gånger ökad risk för uttalade matematik- och/eller lässvårigheter än pojkar utan diagnos och sex av tio pojkar med DAMP hade mycket uttalade skolsvårigheter i mer generell bemärkelse. Studien pekar på att det idag finns tillförlitliga metoder att vid skolstarten fånga upp barn med DAMP; vilket ger möjlighet att ta fram en anpassad handlingsplan i samarbete mellan barn, föräldrar, lärare och hälsovård. Om resurser satsas och inriktas mot barnen med funktionshinder kan man förvänta sig en bättre prognos. DAMP är ett av de stora folkhälsoproblemen idag. Studien pekar på hur viktigt det är med förebyggande arbete inom t.ex. mödrahälsovården för att få bort rökning under graviditeten samt på vikten av att i början av barnens skolgången identifiera funktionshinder för att kunna göra nödvändiga satsningar. De insatser som främst behövs i skolan är små grupper, särskilt anpassad pedagogik med pedagoger som har specialkompetens, och i vissa fall även medicinering. Undersökningen som utgår från 62 barn med DAMP och 51 kontrollbarn i Skaraborg är befolkningsbaserad. Grupperna har följts sedan 1992-1993.