Unga läsare och litterära berättelser Hur förstår barn och ungdomar i olika åldrar litterära berättelser? Maj Asplund Carlsson har i fyra projekt studerat unga läsare och litterära berättelser i skilda pedagogiska sammanhang; bibliotek, skola och förskola. Hon diskuterar i sin avhandling i vilken mån barnens ålder, det pedagogiska sammanhang i vilket läsningen studerats och de olika berättelserna påverkat resultatet av undersökningarna och gör även interkulturella jämförelser. De olika projekten är: Fenomenografiska studier av Franz Kafkas "Framför lagen"; The Giving Tree. Barns uppfattningar av en saga; Gummi-Tarzan i biblioteket och Barn, berättelser och böcker i förskolan och det är sammanlagt 13 delstudier som avhandlingen utgör en sammanfattning av. Det finns stora skillnader i hur barn uppfattar berättelsers strukturer, hur de erfar fiktiva figurer i olika berättelser och hur de förstår texters innebörder på olika sätt. Uppfattningar av struktur som fragment, episoder eller berättelser används som ett sätt att jämföra olika slags pedagogik för barn från skilda kulturer och hur barn med åldern utvecklar en mer komplex förståelse. Kinesiska barn, t ex, återberättar som ett resultat av utantillinlärning medan svenska barn berättar med egna ord. Barns sätt att förstå fiktiva figurer som symboliska eller realistiska diskuteras i relation till olika texter. Mumindalens invånare t ex blev mer mänskliga ju mer bekanta barnen blev med dem. Dessa uppfattningar styr även helhetsförståelsen av olika texter. Tre skilda förhållningssätt i förhållande till litterära berättelsers innebörd kan även urskiljas: ett allegoriskt, där berättelsen visar på en bestämd moral som återspeglas i texten, ett ironiskt, där berättelsen, enligt läsarna, motsäger det författaren egentligen vill säga och ett kritiskt, där de unga läsarna inte tycker sig kunna komma fram till en bestämd tolkning. Avhandlingens titel är: The Doorkeeper and the Beast. The experience of literary narratives in educational contexts. Disputationen äger rum fredagen den 29 maj 1998 kl. 14.00 Lilla hörsalen, Humanisten, Renströmsgatan 6