En midsommarnattsdröm på Backa Teater - analys av en teaterföreställning - 1989 satte Backa Teater, idag Sveriges nationalscen för barn- och ungdomsteater, upp Shakespeares En midsommarnattsdröm i Eva Bergmans regi som den första föreställningen i sin nya teaterlokal, en f d bultfabrik på Hisingen i Göteborg. Robert Lyons undersöker i sin avhandling den invecklade process som ledde fram till denna teaterföreställning. Avhandlingsförfattaren, som är nordamerikan och lärare i dramatik vid Göteborgs universitet, lockades bl a av den tvärkulturella dimensionen i uppsättningen, där den svenska midsommaren blev en självklar och kittlande ram för Shakespeares mångbottnade komedi. - I avhandlingen beskriver Robert Lyons förutsättningarna för teaterarbete i slutet av 1980-talet genom en presentation av Backa Teaters historia från grundandet som Göteborgs stadsteaterns skolteatergrupp 1978 fram till 1989. Händelser och trender i Göteborgs teaterhistoria från sent 1960-tal genom 1980-talet skildras och kopplas till teaterutvecklingen i Sverige och Västeuropa. Backa Teaters En midsommarnattsdröm jämförs med Peter Brooks på Royal Shakespeare Company 1970 och Peter Oskarsons på Skånska teatern 1979. - I sökandet efter en lämplig byggnad för Backa Teater gjorde arkitekten Hasse Fridell ett antal ritningar i olika byggnader. Till sist fastnade man för "Bulten"- ett hus som regissören Eva Bergman menade möjliggjorde just denna uppsättning av En midsommarnattsdröm. Avhandlingsförfattaren kartlägger teaterrummets utformning alltifrån scenografen Lena Selanders och Eva Bergmans första tankar och framåt och analyserar varje del av den blivande föreställningen. Med tillgång till Shakespeares text kan man följa hur scenväxlingarna löstes i det enorma teaterrummet - från hovet i fiktionens Aten till den mystiska, fébefolkade skogen och tillbaka igen. - Nästa steg gäller kostymernas utformning. Många av Selanders skisser analyseras. Författaren resonerar bl a kring klädernas sociala betydelse. Regi- och repetitionsarbete fokuseras sedan utifrån flera perspektiv. Lyons ger en inblick i Eva Bergmans inspirationskällor, textbearbetningar och repetitionsmetoder. Han undersöker relationen mellan hennes arbetssätt, Ralf Långbackas och fadern Ingmar Bergmans, liksom kopplingarna till två av 1980-talets andra nyskapande svenska regissörer, Suzanne Osten och Peter Oskarson. - Avhandlingsförfattaren behandlar också musiken, alltifrån inspirationskällorna genom komponeringsfasen till arrangeringsprocessen. En CD-skiva ingår i avhandlingen så att man kan följa analyserna. Teaterkritiken undersöks även. Ett resonemang förs också kring ungdomspublikens reaktioner. Arbetet avslutas med en epilog över Backa Teaters arbete efter En midsommarnattsdröm och fram t o m våren 1997. - Avhandlingens titel är: Swedish Midsummer in Shakespeare's Dream. A study of the creative process resulting in Eva Bergman's 1989 production of A Midsummer Night's Dream at Backa Theatre, Göteborg, Sweden. (Svensk midsommar i Shakespeares dröm. En studie i den skapande processen som resulerade i Eva Bergmans uppsättning av En midsommarnattsdröm på Backa Teater, Göteborg, 1989.) - Disputationen äger rum fredagen den 4 december 1998 kl 14.15 - Stora Hörsalen, Humanisten, Renströmsgatan 6, Göteborg