En ocean av toner - orkestral orgelklang under tyskt 1800-tal 1800-talet var en tid av stora förändringar inom orgelbyggeri och orgelspel. Under inflytande av symfoniorkestern fick barockens klangideal ge vika för ett romantiskt och orkestralt klangtänkande, som i hög grad påverkade organisternas sätt att registrera, "färglägga", musiken. Joachim Walter har gjort en ingående studie av denna utveckling, sådan den gestaltade sig i Lübeck under de två organisterna i Mariakyrkan i Lübeck, Mendelssohn-eleven Hermann Jimmerthal (1809?1886) och hans elev och efterföljare Karl Lichtwark (1859?1931). Båda tjänstgjorde vid den stora romantiska orgel som 1854 byggdes för kyrkan av orgelbyggaren Schulze (orgeln förstördes i ett bombanfall 1942). En tyngdpunkt i undersökningen har varit Jimmerthals registreringar av sina egna arrangemang för orgel av orkesterverk och kammarmusik av Haydn, Mozart, Beethoven och Mendelssohn. Huvuddelen av Jimmerthals bevarade registreringar gäller sådana arrangemang eller transkriptioner, medan efterföljaren Lichtwarks registreringskonst huvudsakligen är dokumenterad i originalmusik för orgel, bl a av Bach och Mendelssohn. För ett stycke, Mendelssohns sonat nr 4, finns registreringar av båda organisterna, vilket gjort det möjligt att direkt jämföra hur den förändrade klangestetiken påverkat registreringspraxis. Med ledning av utvecklingen av de båda organisternas registreringskonst har författaren kunnat visa på den orkestrala registreringsstilens utgångspunkt och utbredning. Denna stil syftade, i motsättning till den enkla klassiska stilen, till mångskiftande och uttrycksfulla nyanser i orgelklangen vad gäller dynamik och klangfärg. Redan från ca 1835 kan en orkestral registreringspraxis påvisas, till att börja med endast i transkriptioner, men från ca 1850 i originalverk, först inom den nytyska skolan med Franz Liszt som centralfigur. Det definitiva genombrottet för den orkestrala registreringen i såväl originalmusik som bearbetningar kommer omkring 1880. Den symfoniska klangestetiken var intimt förknippad med den orgeltyp som representeras av Schulze-orgeln i Lübecks Mariakyrka. En viktig del av undersökningen är därför en byggnadshistorisk och organologisk beskrivning av detta instrument. Dessutom har de båda organisternas levnadslopp undersökts med särskild inriktning på musikalisk utbildning och viktiga musikaliska inflytanden. En viktig del av avhandlingen är den CD, som spelats in på Ladegast-orgeln från 1871 i domkyrkan i Schwerin, Tyskland. Skivan upptar originalmusik och bearbetningar för orgel av Bach, Mozart, Beethoven, Wagner och den tysk-svenske 1800-talstonsättaren Hermann Berens. På skivan klingar originalregistreringar av Jimmerthal och Lichtwark. Vid disputationen kommer musiken att klinga även från den nya orgeln i Örgryte nya kyrka. Avhandlingens titel är: 'This Heaving Ocean of Tones'. Nineteenth-Century Organ Registration Practice at St. Marien, Lübeck. Disputationen äger rum måndagen den 10 april 2000 kl. 11.00 11.00 Konsert i Örgryte nya kyrka 13.30 Disputation i sal T 302, Arkeologen, Olof Wijksgatan 6, Göteborg