Bättre uppföljning ger hjärtsviktspatienter högre livskvalité En avhandling från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet visar att äldre patienter med hjärtsvikt upplever en bättre livskvalitet om de följs upp i hemmet av specialutbildade distriktssköterskor. I en studie av hjärtsviktspatienter från fyra vårdcentraler i Jönköping och Linköping, gav en distriktssköterska vid respektive vårdcentral patienter och anhöriga information muntligt, skriftligt och via CD-ROM i hemmet. Här ingick råd om farmakologisk och icke-farmakologisk behandling, samt om lämpliga egenvårdsåtgärder. Dessutom hade distriktssköterskan en telefonkontakt med patienterna en gång i månaden under ett år. Studien innefattade även fyra vårdcentraler som utgjorde kontrollgrupp och undersökningen utvärderades via frågeformulär före, samt tre och tolv månader efter informationen. Resultatet visade att patienterna i den utvalda gruppen, och då i synnerhet kvinnorna, bibehöll sina mentala, fysiska, och sociala förmågor i högre grad än patienter i kontrollgruppen. Resultaten från andra studier i avhandlingen visar vikten av att ta reda på hur patienter och anhöriga ser på hjärtsvikten och sin egen livssituation, för att sedan kunna använda detta som utgångspunkt i en fortsatt diskussion. Informationen leder dels till djupare förståelse från vårdarens sida, dels till större möjligheter att ge, och att få patienter till att följa råd och behandling som är individanpassad och utgår från de förutsättningar patienten har. Det kan vara av värde att varje vårdcentral har sin egen specialutbildade sjuksköterska, som ett komplement till hjärtsviktsköterskan på sjukhuset. Sjuksköterskan vid vårdcentralen kan, i samarbete med patientens läkare, ge information, icke-farmakologisk behandling, justering av läkemedel samt uppföljning i hemmet och via återbesök på vårdcentralen.