Mångtydiga bilder hos Lars Gyllensten Disputation 19 mars 2005 - Camilla Brudin Borg, litteraturvetenskap Pressmeddelande 2005-02-24 Författaren Lars Gyllenstens polemiska kritik mot egenmäktiga tolkningar och förklaringsmodeller kan avläsas under hela hans författarskap. Den kan spåras ända från den spexartade men i grunden kritiska handlingen att ge ut den falska diktsamlingen Camera obscura på fyrtiotalet till den omdebatterade självbiografin Minnen, bara minnen från 2000. Å ena sidan har Gyllensten under hela sitt författarskap agerat som ikonoklast och bildkritiker, inte minst i sin roll som polemiker i dagspressen. Å andra sidan har han i sitt författarskap ständigt utforskat och skapat egna bilder, bland annat genom att experimentera med bildkonst. Camilla Brudin Borgs avhandling undersöker hur relationen ser ut mellan ikonoklasten Gyllensten och bildskaparen Gyllensten och vilket förhållande som råder mellan författarens bildkritik och polemik och hans estetiska praktik. Lars Gyllensten har framför allt varit en av den svenska 1900-talslitteraturens mest produktiva författare. Han debuterade 1946 och har sedan dess givit ut 38 böcker men även ett 60-tal medicinska arbeten inom histologi och embryologi. Han avslutade den medicinska verksamheten som professor vid Karolinska institutet 1973 för att därefter uteslutande ägna sig åt sin författargärning. Men Gyllensten bedrev också från början ett aktivt kritiskt arbete i såväl dagspress som kulturella tidskrifter, där hans inlägg ofta väckt debatt. Under avhandlingsarbetets gång klarnade bilden av en komplex kulturgärning som syftat till att överskrida såväl genregränserna mellan skönlitteratur och kritik samt av en engagerad polemiker, som hela tiden varit i fas med den samtidspolitiska och kulturella offentligheten. Brudin Borg menar att det finns starka skäl till att även betrakta det offentliga kritiska arbetet som ett slags rolltagande som bland annat scensatts och utverkats med hjälp av den traditionella bildkritikens mest centrala metaforer ”idol”, ”ikon” och ”idolatri”. Avhandlingsförfattaren visar också hur Gyllensten, på liknande sätt i de skönlitterära verken, använt sig av centrala metaforer och bildbegrepp för att koppla samman olika arbetsfält. ”Bild” är mångtydigt och kan både förstås som intellektuella bilder, tankekonstruktioner och teoretiska ramverk men samtidigt som de bilder som skapas i det litterära verket. Författarens ständiga arbete med bildkonst och arkitektur sätts därför i samband med Gyllenstens kritiska arbete med bildmetaforer i dagspresspolemiken. Omvänt belyses även hur Gyllensten byggt upp komplexa förståelse- och tolkningsmodeller i de litterära verken. Detta skedde bland annat med hjälp av Goyas och Toulouse-Lautrecs konstnärskap samt genom föreställningar hämtade från de heliga ikonernas plats och funktion i den ortodoxa kyrkan. Camilla Brudin Borg kommer fram till att den gyllenstenska bildkritiken hela tiden stått i bildbyggandet tjänst. Syftet har varit att skapa en frihetsinriktad estetik där läsaren lämnas utrymme för att ta ansvar för och själv skapa mening i förhållande till konstverket. Men bildkritiken är också ett uttryck för en strävan efter såväl nya litterära former som nya och mer fruktbara lösningar på samtidens intellektuella frågeställningar. Avhandlingens titel: Skuggspel. Mellan bildkritik och ikonestetik i Lars Gyllenstens författarskap. Disputationen äger rum lördagen den 19 mars 2005 kl. 10 Opponent: Docent Johan Stenström Lilla hörsalen, Humanisten, Renströmsgatan 6 Närmare upplysningar kan fås av Camilla Brudin Borg, tel. 031-773 4407 (arb.), e-post camilla.brudin.borg@lit.gu.se Hemsida: http://hum.gu.se/institutioner/litteraturvetenskap/personal/brudinborg