Första avhandlingen om Bengt Hambræus Den svensk-kanadensiske musikforskaren, organisten, radioproducenten, tonsättaren, pedagogen Bengt Hambræus' enorma produktivitet som skribent är välkänd. Mindre känt är hur radikala många av hans idéer var och hur de kom att kontrastera med en mängd diskurser i Sverige och utomlands. Under 1950-talet betonade han betydelsen för det centraleuropeiska musikaliska avantgardet och introducerade dessa idéer för första gången i Sverige under början av 1950-talet, men det fanns även frön till de idéer som kom att dominera hans artiklar från 1960-talet och framåt: hans diskussioner om World Music och nödvändigheten av blandningar av stilar och genrer, samt att betrakta all musik som värdefull. Per Broman har genomfört detaljerade läsningar av i stort sett samtliga av Hambræus' artiklar (ca 300) samt hans tre böcker och påvisar hans pragmatiska estetik - traditionell filosofi och estetik ligger för långt ifrån den klingande musiken och den enskilde tonsättarens uttrycksbehov. I avhandlingen har Hambræus' nyckelbegrepp isolerats och diskuteras ingående: hans perception av historien som en spiral där händelser och idéer ständigt upprepas; hans förståelse av World Music som innefattar en mängd musik som vanligen inte innefattas i begreppet; hans diskussion av uppförandepraxis som inte bara rör sig kring historisk konstmusik utan även avantgardet och utomeuropeisk musik; samt hans förståelse av musikalisk modernism och ideologi. Per Broman arbetar f n som Assistant Professor i Music Theory vid Butler University, Indianapolis, Indiana, USA. Avhandlingens titel är: "Back to the Future." - Towards an Aestethic Theory of Bengt Hambræus. Disputationen äger rum fredag 29 oktober 1999 kl. 13.00 Sal T 302, Arkeologen, Olof Wijksgatan 6 Närmare upplysningar: Per Broman, e-post: pbroman@butler.edu