GÖTEBORGS UNIVERSITET Samhällsvetenskapliga fakulteten PRESSMEDDELANDE 2007-01-05 Doktorsavhandling i sociologi av Paula Berntsson Ett könsperspektiv på professionalisering Många fackliga organisationer försöker höja sina medlemsgruppers professionella status. Men hur lämpliga är gängse professionaliseringsstrategier för kvinnodominerade yrkesgrupper? Professionaliseringsstrategier har kritiserats för att utgå från villkor och intressen som är mer vanliga inom mansdominerade yrkesgrupper. Om så är fallet kan de bidra till att osynliggöra och undervärdera arbetsuppgifter och yrkeskunskaper som är mer specifika för kvinnodominerade yrkesgrupper. Likaså kan de som arbetar i en kvinnodominerad yrkesgrupp ha delvis andra uppfattningar om statushöjande strategier och därmed i lägre utsträckning agera i enlighet med professionaliseringsstrategierna. Detta kan försämra deras syfte. I Paula Berntssons avhandling studeras de professionaliseringsstrategier som Lärarförbundet driver för den starkt kvinnodominerade förskollärarkåren. Genom en enkätundersökning bland förskollärare, intervjuer med fackliga representanter och analyser av fackliga dokument jämförs hur väl Lärarförbundets och förskollärares uppfattningar om statushöjande strategier överensstämmer. Likaså analyseras om Lärarförbundets strategier kan tänkas bidra till att vidmakthålla eller förändra den värdediskriminering som en kvinnodominerad yrkesgrupp riskerar att drabbas av. Undersökningen visar att förskollärare i hög grad anser att de professionaliseringsstrategier som Lärarförbundet driver höjer deras status. Utifrån forskning tycks de också vara lämpliga för att uppvärdera deras arbete och yrkeskunskaper. Däremot anser förskollärare att också flera strategier som Lärarförbundet inte driver skulle höja deras status. Det handlar bland annat om att lyfta fram deras omsorgs- och fostrandearbete och deras sociala och emotionella yrkeskunskaper. Dessa arbetsuppgifter och kompetenser är mer vanliga i kvinnodominerat arbete och enligt arbetsvärderingsprojekt undervärderas de ofta. När Lärarförbundet avstår från att framhålla dem kan det bidra till att vidmakthålla värdediskrimineringen av en kvinnodominerade yrkesgrupp. De strategier som Lärarförbundet driver handlar till stor del om att stärka förskollärarnas ställning i utbildningssystemet. Detta uppfattas av vissa som en anpassning till skolan som norm. Detta är många förskollärare negativa till. Det är vanligare bland dem som arbetar i förskola medan de som arbetar i förskoleklass i högre grad anser dessa strategier statushöjande. Måhända är de också mer lämpade för arbete i förskoleklass. Kanske kan detta också leda till att de fackliga strategierna skapar statusskillnader inom förskollärarkåren. Avhandlingens titel: Lärarförbundet, förskollärare och statushöjande strategier. Ett könsperspektiv på professionalisering. Avhandlingsförfattare: Paula Berntsson, tel 0702- 97 87 22 (mobil), 031-786 48 32 (arb.) e-post: paula.berntsson@sociology.gu.se Fakultetsopponentens namn: Christine Roman, Örebro Universitet Tid och plats för disputation: Fredagen den 26 januari 2007, kl. 10.15, Hörsal Sappören, Sprängkullsgatan 25, Göteborg. Avhandlingen kan beställas hos sara.bjorkman@sociology.gu.se, 159 kr plus porto.