Victoria Fareld, idé- och lärdomshistoria – disputation 8 juni 2007. Vårt behov av andra för att bli oss själva Den tyske 1800-talsfilosofen Hegel hävdade att människan existerar inför sig själv endast genom att existera inför andra. Sedan dess har Hegels begrepp aktualiserats på ett flertal olika sätt. På 1990-talet politiserade den kanadensiske filosofen Charles Taylor Hegels tes och formulerade krav på rättvisa och jämlikheti form av allas rätt att få sin unika identitet och särart erkänd. Victoria Fareld behandlar i sin avhandling detta politisk-filosofiska begrepp om erkännande. Taylor publicerade 1992 en essä som han kallade ”Erkännandets politik”. I denna har Hegels begrepp blivit ett politiskt redskap för att kräva att samhället offentligt erkänner människors identiteter. Victoria Fareld har särskilt studerat hur Taylor förhåller sig till och aktualiserar historiska tanketraditioner, när han utarbetat sin teori om erkännande. Framförallt har han hämtat idéelement från Johann Gottfried Herders, Wilhelm von Humboldts och Hegels filosofi. Avhandlingsförfattarens analys utgår från erkännandefrågans intressanta och oundvikliga dilemma: Att vara unik har sin förutsättning i att vara likadan, att i vissa avseenden vara detsamma som någon annan. Människans behov av erkännande blottlägger nämligen att det särskilda hos henne har sin förutsättning i det som hon har gemensamt med andra. I kritik mot Taylors användning av Hegels tänkande argumenterar Fareld för en analytiskt mer relevant användning av Hegels filosofi i nutida diskussioner om erkännande av identiteter. Istället för att som Taylor förstå erkännandet som en relation, som gör den enskilda människan hel genom andras erkännande, föreslår hon en syn på erkännandet som en tveeggad kraft som omöjliggör situationen att vara identisk med sig själv. Denna paradoxala situation beskriver Fareld med hjälp av den dubbla innebörden i ordet utsatthet: Vi är utsatta – i betydelsen sårbara – för varandra. Men i mötet med andra sätts vi också utanför oss själva. Att vi är utom oss inom oss utgör därför, hävdar författaren, inte bara möjligheten till en social existens, ett liv tillsammans med andra. Det är också villkoret för att vi överhuvudtaget ska kunna stå i relation till oss själva som oss själva. Avhandlingens titel: Att vara utom sig inom sig. Charles Taylor, erkännandet och Hegels aktualitet. Disputationen äger rum fredagen den 8 juni kl 10 Lilla hörsalen, Humanisten, Renströmsgatan 6, Göteborg Opponent: Professor Bengt Kristensson Uggla, Åbo Närmare upplysningar kan fås av Victoria Fareld, tel. 031-786 43 59 (arb), 031-14 93 58, e-post victoria.fareld@idehist.gu.se Kontaktperson: Barbro Ryder Liljegren Humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet tel. 031-786 48 65, e-post barbro.ryder@hum.gu.se