
Arbetsrapport nr.  29

President Chavez
i press, radio och TV

Tomas Andersson Odén

Mediebevakningen av folkomröstningskampanjen i
Venezuela, augusti 2004





GÖTEBORGS UNIVERSITET
Institutionen för Journalistik och Masskommunikation

Box 710, 405 30 GÖTEBORG
Telefon: 031-773 49 76 • Fax:  031-773 45 54

E-post: majken.johansson@jmg.gu.se
2005

Arbetsrapport nr. 29

ISSN 1101-4679

President Chavez
i press, radio och TV

Tomas Anderssson Odén

Mediebevakningen av folkomröstningskampanjen i
Venezuela, augusti 2004



 2



President Chavez i press, radio och TV 

Mediebevakningen av folkomröstningskampanjen i Venezuela, augusti 2004 
 
 

 
 
 
 
 
Söndagen den 15 augusti 2004 gick det venezuelanska folket till röstlokalerna för att 
bestämma om landets folkvalde president Hugo Chavez skulle avsättas i förtid, eller om han 
skulle få sitta på sin post mandatperioden ut. Folkomröstningen satte punkt för en flera år lång 
strid om den politiska makten i landet. 

Samtidigt sattes punkt för en undersökning som kontrollerade om press, radio och TV i 
Venezuela gav en rättvis bild av valet. Undersökningen inleddes den 16 juli 2004, då 25 
studenter från de ledande universiteten i Venezuelas huvudstad Caracas började 
specialstudera innehållet i sju dagstidningar, fyra radiostationer och fem TV-stationer som 
bedömdes ha stor betydelse för väljarnas möjlighet att informera sig. 

Torsdagen därpå, på morgonen den 22 juli, höll projektets ledare Stein-Ove Grønsund ett 
informationsmöte om de första preliminära resultaten. Med på mötet var den nationella 
valkommissionen CNE:s ordförande Jorge Rodriguez och cheferna för de viktigaste medierna. 
De fick veta att en del av journalistiken i de undersökta medierna var föredömligt neutral, 
men också att väldigt mycket var starkt tendensiöst, för president Chavez i de statliga 
medierna och mot Chavez i de privata. Endast ett par medieföretag höll informationen som 
helhet någorlunda neutral. 

Direkt efter mötet gjorde chefen för den statliga TV-stationen VTV, Vladimir Villegas, 
ett uttalande där han förklarade att han i allt väsentligt accepterade undersökningens metod 
och resultat, och lovade att hans station skulle bättra sig. 

Vilket den också gjorde. 
Uttalandet gjordes i direktsänd TV vid 10-tiden på förmiddagen, och eftersom 

mediemätningen och dess effekter var hett nyhetsstoff sändes det i alla Caracas TV-kanaler. 
Både tidningar, radio och TV i Venezuela hade rapporterat utförligt om projektet från dess 
första dag. De behandlade det mer eller mindre positivt, men sällan helt avvisande. Ett 
undantag var den inflytelserika TV-kolumnisten Marta Colomina, som i ett tidigt skede 
förklarade att samtliga kodare i projektet var kommunister och att det därför saknade all 
trovärdighet. Hon kom senare att ändra uppfattning. 

När statliga TV-chefen Vladimir Villigas gjorde sitt uttalande skedde det således inför en 
skog av mikrofoner, som förde hans uttalande vidare till en betydande del av invånarna i 
Venezuela. 

Den statliga kanalen behövde verkligen ändra sin journalistik om dess tittare skulle få en 
rimlig chans att på egen hand bilda sig en uppfattning inför omröstningen. Den statliga TV-
stationen utmärkte sig i projektets tidiga analyser genom sin utpräglade partiskhet till 
presidentens förmån. Av de 42 kodade nyhetsinslagen under perioden 16 - 21 juli var 81 
procent partiska till president Chavez fördel. Bara 17 procent kunde klassificeras som neutral 
opartisk journalistik och knappast något inslag alls var till oppositionens fördel.  

Det går att förklara och kanske till och med förstå stationens inriktning. VTV var vid 
undersökningstillfället Venezuelas enda statliga TV-kanal och en av få som inte 
kontrollerades av personer med sympati för den borgerliga oppositionen. Stationen användes 
därför av regimen för att balansera de privata kanalernas ofta starkt Chavezkritiska 

 3



journalistik. Kanalen gick dock till stark överdrift i sitt försök att balansera, och blev i många 
avseenden den mest tendensiösa av alla under folkomröstningskampanjen. 
 
 
Projektets politiska bakgrund 
 
Folkomröstningen i Venezuela den 15 augusti 2004 utgjorde slutpunkten på en utdragen 
politisk process, som inleddes ganska kort tid efter valet år 2000, då den radikale Hugo 
Chavez med god marginal fick förnyat förtroende som president (Cederberg & Källstrand, 
2003). Han hade valts en första gång 1998, och därefter reformerat konstitutionen 1999. När 
han 2001 försökte genomföra en politik som bland annat omfattade en större jordreform, 
växte oppositionen, och i april 2002 gjordes ett misslyckat försök att störta Chavez genom en 
statskupp. En av oppositionsledarna, Pedro Carmona fungerade som landets president ett par 
dagar, innan Chavez lyckades återta makten med stöd från delar av militärledningen. 
Ytterligare ett allvarligt men misslyckat försök att störta presidenten gjordes i samband med 
en omfattande strejk vid landets oljeindustri vintern 2002-2003.  

Efter denna strejk inriktade sig oppositionen på att försöka avsätta presidenten genom 
namninsamlingar med krav på folkomröstning. Det var en sådan namninsamling våren 2004 
som ledde fram till folkomröstningen i augusti samma år. 

Den politiska turbulensen är ett ganska nytt fenomen i Venezuela som från 1950-talets 
slut och fram till 90-talets början var en av Sydamerikas få någorlunda stabila demokratier, 
med regelbunden maktväxling mellan de kristdemokratiska och socialdemokratiska partierna. 
Under flera årtionden drog landet också nytta av stora oljeinkomster som  tillförde mycket 
utländskt kapital och ett växande om än mycket ojämnt fördelat välstånd.  

Den politiska oron kring sekelskiftet är i hög grad orsakad av en ekonomisk tillbakagång. 
Omfattande korruption har också underminerat medborgarnas förtroende för de partier som 
traditionellt styrt Venezuela. Hugo Chavez, då överstelöjtnant i armén, gjorde redan 1992 ett 
försök att gripa makten genom en kupp, som emellertid misslyckades. Han fängslades, men 
benådades efter ett par år av dåvarande presidenten. 

1998 blev Hugo Chavez landets president på laglig väg. Missnöje med de gamla 
partierna gav honom ett betydande stöd, även hos medierna. Detta mediestöd hade till stor del 
försvunnit då han omvaldes till en andra presidentperiod. Mediekritiken berodde delvis på 
regeringens agerande i samband med ett förödande jordskred i december 1999, som tog 
många människoliv, men framför allt på oro för inskränkningar i tryckfriheten efter 
antagandet av en ny konstitution (Tanner Hawkins, 2003).  
 
 
Uppdraget 
 
Intressenterna i mediegranskningsprojektet i Venezuela sommaren 2004 var i första hand tre 
olika institutioner. En av dem var den venezuelanska valkommissionen CNE, som hade till 
uppgift att anordna folkomröstningen och se till att den gick rätt till. Som ett led i att 
åstadkomma detta ingick kommissionen i månadsskiftet juni-juli 2004 en överenskommelse 
med de statliga och privata radio- och TV-stationerna som innebar att dessa skulle se till att 
journalistiken om valet bedrevs sakligt och balanserat (Resolución nr 040701-1069, CNE, 
Caracas). 

Den andra intressenten var förre amerikanska presidenten Jimmy Carters 
demokratiinstitut Carter Center, som engagerat sig som internationell valövervakare, och som 
antagit medieprojektet som en väsentlig del i denna övervakning. Carter Center blev därmed 
projektets huvudman och kontaktyta mot de venezuelanska myndigheterna. Chef för 
verksamheten var Jennifer McCoy, som till hjälp i Caracas hade Fransisco Diez och Edwardo 
Mimica Miranda.  

 4



Den tredje intressenten var Norska utrikesdepartementet som åtagit sig att bekosta den 
delen av valövervakningen som handlade om mediernas rapportering, och som därigenom 
kom att finansiera GMM:s verksamhet. 
 
 
Projektets organisation 
  
Medieövervakningsprojektet leddes av Stein-Ove Grønsund, tidigare rektor för Nordisk 
Journalist Center i Århus, och numera verksam som frilansande konsult i medie- och 
biståndfrågor med bas i Miami, USA. Vetenskaplig ledare var undertecknad Tomas 
Andersson Odén, universitetslektor vid JMG, Göteborgs Universitet. Ansvarig för att 
organisationen i Caracas fungerade var Sharmelí Bustíos, sistaårsstudent med 
medievetenskaplig inriktning vid Universidad Central de Venezuela i Caracas. Knutna till 
projektet var också Elsy Manzanares, tidigare verksam som radiolärare på Universidad 
Central de Venezuela i Caracas, samt biträdande forskare Ulrika Andersson från JMG som i 
projektets inledningsskede bland annat skapade projektets databaser. 

Förutom dessa centralt placerade personer engagerades som kodare ett 40-tal studenter 
från Caracas två största universitet, Universidad Central de Venezuela och Universidad 
Católica Andrés Bello. Utbildningen av kodarna ägde rum den 10-12 juli, varefter de i tre 
dagar på prov genomförde den kodning som sedan skulle användas i projektet. Därefter 
utvärderades arbetet och de bästa kodarna valdes ut. Kodningen utvärderades sedan också 
kontinuerligt under hela projektets gång av projektledningen genom uppföljningsmöten och 
dagliga kontakter med enskilda kodare.  

Under den verkligt aktiva fasen var mer än 30 personer verksamma i projektet, varav 
drygt 25 venezuelanska studenter i journalistik eller medie- och kommunikationsvetenskap. 

Centrum för verksamheten var ett för ändamålet speciellt inhyrt kontor i Castellana, en 
centralt belägen stadsdel i den venezuelanska huvudstaden Caracas. Dit levererades dagligen 
ifyllda kodblanketter från kodarna, och det var också där som materialet databehandlades och 
analyserades. 
 
 
 
 
 

 5



Undersökningens material och metod 
 
 
Uppdraget bestod således i att undersöka de ledande mediernas bevakning av kampanjen inför 
folkomröstningen om Hugo Chavez presidentskap i augusti 2004. Undersökningen skulle 
genomföras på ett sätt som möjliggjorde kontinuerliga rapporter under kampanjens gång, dels 
om bevakningen som helhet dels om rapporteringen i enskilda medier. 
 
 
Nyhetsmedierna i Venezuela 
 
Venezuela har ett väl utvecklat mediesystem med både privata och statsägda radio- och TV-
stationer, samt en relativt omfattande dagspress, framför allt i huvudstaden Caracas men 
också med några relativt stora regionala tidningar som Panorama i staden Maracaibo och El 
Caraboneno i Valencia. De största morgontidningarna i Caracas är El Nacional och El 
Universal. I Caracas utkommer också kvällstidningen Ultimas Noticias (Wilke 1996). 
Enligt World Press Trends ligger upplagetalen för de tre huvudstadstidningarna mellan 
250 000 och 350 000 exemplar.  

TV-landskapet i Venezuela rymmer en statlig och fyra privata nationella TV-stationer. 
Vid en publikmätning gjord av AGB Panamericana i juli 2004 dominerade de två privata 
stationerna RCTV och Venevision, medan programmen i statliga VTV och de två andra 
privata stationerna Televen och Globovision lockade betydligt färre tittare.  

Stationernas karaktär varierar en del. Mest avviker privata Globovision vars utbud helt 
domineras av nyhetssändningar, efter modell från nordamerikanska CNN. Minst nyheter 
sänder Televen, vars utbud mestadels utgörs av lättare underhållning. De andra tre stationerna 
har ett mer varierat TV-utbud. 

I Venezuela finns också ett brett utbud av radiostationer, med både nationella och lokala 
kanaler. I det undersökta radioutbudet ingår tre nationella radiokanaler — Radio Nacional, 
YVKE Mundial och Union Radio, och därutöver Radio Caracas Radio som är den största 
lokala kanalen i Caracas. De två förstnämnda — Radio Nacional och YVKE Mundial — är 
statliga och de två andra är privata. 

Konsumtionssiffror från Caracas våren 2004 visar att YVKE Mundial var den 
radiostation som lockade flest lyssnare. Nästan lika stor var Union Radio, där lyssnandet 
emellertid var uppdelat på flera olika specialkanaler. Något färre lyssnade på enhetskanalen 
Radio Caracas Radio, och ännu färre på statliga talradion Radio Nacional.  

 
Som antydes inledningsvis är mediesituationen i Venezuela komplicerad inte minst efter 

försöket till statskupp i april 2002, då några av de privata TV-stationerna till och med 
beskylldes för att ha varit pådrivande (Klein, 2003). Förhållandet mellan presidenten och de 
privata TV-stationerna har därefter varit mycket ansträngt.  

TV-mediet är ju också till största delen privatägt. Av de fem nationella stationerna är fyra 
privatägda, däribland de två som når flest TV-tittare. För att uppväga detta 
informationsövertag för oppositionen har presidenten på senare tid flitigt utnyttjat möjligheten 
att gå ut med tal till nationen, så kallade cadenas, som samtliga radio- och TV-stationer kan 
tvingas sända närhelst presidenten så önskar, något som de privata stationerna uppfattat som 
ingrepp i deras yttrandefrihet. 

I radiomediet råder inte samma privata dominans. En av de stora radiokanalerna är 
statskontrollerad, och även den andra statliga kanalen hävdar sig något sånär.  

Tidningsbranschen är i allt väsentligt i privata händer. Den dagliga tidningen Vea stödjer 
dock presidenten. Den kan närmast betraktas som en chavistisk kampanjtidning. Den likaledes 

 6



dagliga, men starkt Chavezkritiska tidningen TalCual fyller en liknande funktion för en del av 
oppositionen.  
 
 
Undersökningsmaterial och mätperiod 
 
Det egentliga uppdraget från projektets huvudmän var således att undersöka om de 
venezuelanska radio- och TV-företagen höll avtalet de ingått med CNE och Carter Center. De 
helt centrala undersökningsobjekten var därför de största och mest betydelsefulla 
etermedieföretagen. 

Urvalet av fyra radioföretag och fem TV-bolag i Caracas grundades dels på vilka företag 
som ingått avtalet med CNE och Carter Center, dels på uppgifter om vilka medier som 
dominerade marknaden. Urvalet kontrollerades med en ledande medieforskare i Caracas, 
professor Marcelino Bisbal, tidigare verksam vid det stora statliga universitetet Universidad 
Central de Venezuela, numera vid det katolska universitetet Universidad Católica Andrés 
Bello. Efter denna kontroll fastställdes urvalet av radio- och TV-stationer till radiostationerna 
YVKE Mundial, Union Radio, Radio Caracas Radio och Radio Nacional, samt TV-
stationerna RCTV, Venevision, Televen, Globovision och VTV. Två av radio- och en av TV-
stationerna ägs av den venezuelanska staten, medan de övriga stationerna är privatägda 
(tabell 1). 
 
 
Tabell 1.  De undersökta radio- och TV-stationernas ägarförhållanden 
 
  Radiostationer TV-stationer
 

Statliga  YVKE Mundial VTV 
  Radio Nacional 
 

Privata  Radio Caracas Radio RCTV 
  Union Radio  Venevision 
    Televen 
    Globovision 
 
 
Medan urvalet av etermedier i allt väsentligt bestämdes av avtalet med CNE fanns en helt 
annat frihet vid urvalet av tidningar i undersökningsmaterialet, eftersom dessa inte ingick i 
överenskommelsen. Att de ändå undersöktes beror på två saker: 
 
 
 

1) Tidningar utgör en viktig del i ett lands informationssystem, inte minst i samband med 
viktiga val. Om tidningarna inte undersökts skulle helt enkelt en viktig del av landets 
medieutbud inte finnas med i undersökningen. 

2) Vanligtvis är det tidningsföretagens nyhetsavdelningar som förfogar över den största 
redaktionella kapaciteten. De är därmed centrala som skapare av den journalistiska 
dagordningen.   

 
 

Av dessa båda skäl beslutades det att projektet även skulle omfatta de viktigaste tidningarna i 
Venezuela. De sju tidningsföretag som nämnts ovan valdes ut för analysen, fem med 
utgivning i Caracas och därutöver de två viktigaste tidningarna med utgivning utanför 
huvudstaden (tabell 2).  

 7



Tabell 2. De undersökta tidningarna: utgivningsorter och upplagetal  
 
 Tidning  Utgivningsort Upplaga

El Universal  Caracas  300 000 
 Ultimas Noticias Caracas  350 000 
 El Nacional  Caracas  250 000 
 Panorama  Maracaibo  145 000 
 El Carabobeno Valencia  100 000 
 TalCual  Caracas 

Vea  Caracas 
 
Upplagetalen har hämtats från World Press Trends 2004, som dock saknar information 
om tidningarna Vea och TalCual.  
 

Mätperioden inleddes den 13 juli 2004 med tre dagars provkodning. Materialet från 
denna kodning användes inte i själva undersökningen annat än till att illustrera för övriga 
intressenter (främst CNE och Carter Center) att metoden fungerade. För övrigt användes 
provkodningsperioden dels som en praktisk övning för kodarna, dels till att säkerställa att alla 
viktiga aspekter och aktörer i folkomröstningen fanns med i kodningsschemat.  

Den egentliga undersökningsperioden omfattade exakt en månad. Den inleddes den 16 
juli 2004 och avslutades i samband med folkomröstningen den 15 augusti. Under merparten 
av denna period kodades etermediernas nyhetssändningar två gånger dagligen fem dagar i 
veckan (måndag-fredag). Radionyheterna kodades morgon och kväll, TV-nyheterna vid 
lunchtid och kväll. För radiokanalerna kodades alla kanalers nyhetssändningar mellan 06 och 
07 på morgonen. Tidpunkterna för övrigt kodat material varierade något beroende på 
kanalernas val av nyhetstid. För flertalet radiokanaler betydde det kodning av 
kvällssändningar strax efter kl 18, och för TV-kanalerna lunchsändningar kring kl 12 och 
kvällssändningar efter kl 21. 

Under den första veckan i augusti utökades kodningen av TV till tre gånger dagligen: 
morgon, middag och kväll. Anledningen var ett ganska hätskt utfall av informationsministern 
Jesse Chacon mot en av de privata TV-stationerna måndagen den 2 augusti, där han hotade 
med statliga sanktioner om inte stationen ändrade sin valbevakning. Det innebar särdeles höga 
krav på precision i den rapport om medieutbudet som skulle överlämnas till Carter Center och 
valkommissionen påföljande helg. 

Eftersom tillgången till kodare var begränsat infördes samtidigt varannandagskodning av 
dagspressen. 

Trots den intensiva kodningsverksamheten är det trots allt endast ett urval av radio- och 
TV-stationernas nyhetsutbud som kodats. Det bedömdes ändå som tillräckligt eftersom alla 
viktiga nyheter sänds flera gånger varje dag, och därmed med stor sannolikhet fångats upp 
genom kodningen av två sändningar per dag, och definitivt genom kodningen av tre TV-
sändningar per dag under vecka 32. Ingen radio- eller TV-station framförde heller några 
klagomål på precisionen i undersökningen. 

Förutom etermediernas nyhetssändningar kodades både radio- och TV-kanalernas 
debattprogram. Ambitionen var att koda och analysera alla de viktiga debattprogrammen i 
radio och TV. Här är det alltså fråga om en analys av det totala debattutbudet. 

Detsamma gäller i hög grad tidningarna, som de två inledande undersökningsveckorna 
kodats och analyserats i sin helhet, och därefter varannan dag fram till folkomröstningen den 
15 augusti. För samtliga medier gäller dock att endast material med direkt anknytning till 
folkomröstningen kodats och analyserats. Andra nyheter om exempelvis sport, kultur och 
brottslighet utan anknytning till omröstningen har lämnats därhän. 
Databaserna 
 

 8



Det kodade materialet har stansats in i fyra databaser, en vardera för nyhetssändningarna i 
radio respektive TV, en för debattprogrammen i radio/TV och en för de kodade tidningarna. 
 
Databaserna innehåller kodad information om: 
• 2 142 inslag som sänts i de fem TV-stationernas nyhetsprogram, 
• 2 000 inslag som sänts i de fyra radiostationernas nyhetsprogram, 
• 1 966 artiklar införda i de sju undersökta tidningarna, samt 
• 2 832 inlägg i debattprogram i radio och TV. 
 

För vart och ett av nyhetsinslagen och nyhetsartiklarna registrerades ämne och 
huvudpersoner. Dessutom registrerades om mediet på något sätt gynnade någon av sidorna i 
valkampanjen, eller om inslaget var balanserat och neutralt. Ett inslag ansågs kunna gynna 
endera sidan genom att mediet självt — vanligtvis reportern — uttryckte en åsikt eller genom 
en påtagligt välvillig eller illvillig behandling av en intervjuad person från regeringssidan eller 
oppositionen. Ett annat sätt att gynna den ena eller den andra parten var att låta den dominera 
inslaget så att bara ena sidan fick komma till tals. 

För TV och tidningar har även bildmaterialet bedömts utifrån vilka som förekommer i 
bild och om det gynnat eller missgynnat någon av sidorna i kampanjen. 

Debattprogram i radio och TV förekom främst i valkampanjens slutskede. Totalt kodades 
53 debattprogram i radio och TV. Av dessa sändes 45 stycken i TV och 8 i radio. I 
debattprogrammen registrerades vilka ämnen som debatterades, hur lång tid var och en av 
debattdeltagarna fick komma till tals, inläggets form (offensivt, defensivt, neutralt 
informativt) samt eventuella åsiktsyttringar från publik och debattledare. 
 
 
Metoddiskussion 
 
Att bedöma mediernas eventuella partiskhet på detta sätt är givetvis inte oproblematiskt. 
Metoden i sig har sina begränsningar, exempelvis genom att den inte registrerar om ett inslag 
som är gynnsamt för endera parten är relevant eller irrelevant. Om presidenten har gjort något 
särskilt positivt för landet kan det ju vara rimligt att det resulterar i några inslag som är 
gynnsamma för honom, och tvärtom. Denna typ av relevans registreras inte i undersökningen.  

En annan osäkerhetsfaktor är kodningen som utförts av studenter från två av landets 
större universitet. För kodningen valdes enbart studenter från universitetens utbildningar i 
journalistik och kommunikation, vilket bör säkerställa en viss förtrogenhet med metod och 
problematik. Kvaliteten på kodningen säkerställdes genom utbildning och kontinuerlig 
utvärdering, och systematiska fel orsakade av kodarnas eventuella egna politiska sympatier 
minimerades genom att de med jämna mellanrum bytte kodningsobjekt.  

En felkälla som är svår att komma till rätta med är dock den tendens som kan orsakas av 
att kodarna hämtas från ett specifikt samhällsskikt. Det är ett känt faktum att de minst 
bemedlade grupperna i samhället är underrepresenterade på universiteten på många håll i 
världen, och det finns ingen anledning att tro att Venezuela skulle utgöra ett undantag. Det 
uttrycktes också oro, från båda sidor i folkomröstningskampanjen, att medieundersökningen 
skulle kunna bli partisk på grund av urvalet av kodare. Dessa synpunkter blev dock mindre 
vanliga när projektet började leverera resultat, och efter ett par veckors undersökningar kom 
signaler från flera av de undersökta medierna att de ansåg att resultaten hade god trovärdighet 
och precision.  
Andra liknande undersökningar 
 
Systematiska undersökningar av medieinnehåll med kvantitativ metod har sedan lång tid 
tillbaka utförts inom samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs Universitet, först vid 
statsvetenskapliga institutionen, och senare vid den i början av 1990-talet nyinrättade 

 9



institutionen för journalistik och masskommunikation (JMG). Där har omfattande 
innehållsstudier bland annat utförts inom projekt vid Dagspresskollegiet och Publicistiskt 
Bokslut, båda inriktade på innehållet i pressen.  

Undersökningar med särskild betoning på radions och televisionens valbevakning har 
under många år utförts av professor Kent Asp vid samma institution. I två rapporter redovisas 
och diskuteras metoden som använts i dessa valundersökningar (Asp 1991, Asp m.fl 2000).  

Det är i hög grad på denna metod, kombinerad med erfarenheter från projektet 
Publicistiskt Bokslut (Andersson Odén & Wadbring, 2003), som undersökningen av 
medierapporteringen i Venezuela 2004 bygger.  

Inspiration har också hämtats från Valverde och Rosales undersökning av 
valbevakningen i samband med Mexicos presidentval 1994.  Undersökningen gällde 
bevakningen i två ledande TV-kanaler, och utfördes av Mexican Academy of Human Rights 
under perioden januari – april 1994. Analysen bygger på 1 282 nyhetsinslag, och resulterade i 
slutsatsen att båda nyhetskanalerna påtagligt gynnade kandidaten från regeringspartiet PRI, 
genom att ge honom mera utrymme och genom att låta honom framträda i gynnsammare 
sammanhang än de andra presidentkandidaterna. Därigenom, menar rapportens författare, gav 
de mexikanska TV-stationerna  inte väljarna en objektiv och balanserad bild av kandidaterna i 
presidentvalet (Valverde & Rosales, 1994). 

Efter undersökningen i Venezuela har en liknande undersökning också utförts av 
mediebevakningen i samband med presidentvalet i Palestina i januari 2005. 

 10



TV-stationernas nyhetsbevakning av kampanjen 
 
 
Under perioden 16 juli – 14 augusti 2004 kodades totalt 190 nyhetssändningar med 2 142 
inslag om valkampanjen och folkomröstningen i Venezuela från de fyra privata TV-
stationerna RCTV, Venevision, Televen och Globovision och den statliga stationen VTV.  

De fem TV-stationernas bevakning inför folkomröstningen ökade successivt under 
undersökningsperioden. Den första undersökningsveckan hade de sammanlagt 273 inslag, den 
sista veckan 709 inslag om folkomröstningen. 

Den helt dominerande delen av inslagen var nyhetsinslag, men där förekom också ett 50-
tal inslag av opinionsbildande karaktär, varav 20 bedömdes framföra stationens officiella 
ståndpunkter, i fortsättningen kallat ledare, och 32 vara krönikor av enskilda medarbetare eller 
fria debattörer. Några nyhetssändningar utsattes också för avbrott för statliga budskap, så 
kallade cadenas, som nästan alla innehöll någon form av tal från president Chavez. Flertalet 
sådana avbrott drabbade den privata stationen Globovision och statliga VTV (tabell 3).  
 
 
Tabell 3. Analyserade TV-inslag. Typ av inslag (antal) 
 
 RCTV Venevision Televen Globovision VTV Totalt 

Ledare 12 1 3 2 2 20

Krö nikor 18 1 8 4 1 32

Nyheter 460 399 279 475 360 1973

Cadenas 0 0 1 16 16 33

Övrigt inslag 12 3 8 29 32 84

Totalt 502 404 299 526 411 2142

 
 
 
Ledare och krönikor 
 
TV-stationernas officiella ställningstaganden var således ganska få, och de som förekom 
sändes nästan allesammans den sista veckan före folkomröstningen. Många var lågmälda och 
i stort sett neutrala i sakfrågan. I stället var det demokratin och omröstningen som sådan man 
tog ställning till. I privata Venevision och statliga VTV var sådana neutralt hållna inslag de 
enda officiella ståndpunkterna som framfördes i ledarform. 

Tre av stationerna, de privatägda RCTV, Televen och Globovision, markerade dock 
ståndpunkter i den fråga som omröstningen gällde. De tog alla ställning mot president Chavez 
(tabell 4). Televen och Globovision gjorde det i enstaka inslag den sista kampanjveckan, 
medan RCTV som enda station gjorde det upprepade gånger under praktiskt taget hela 
kampanjperioden. 
 
 
Tabell 4. Ställningstaganden i TV-nyheternas ledare och krönikor (antal inslag) 
 
 RCTV Venevision Televen Globovision VTV Totalt 
 Led. Krö n. Led. Krö n. Led. Krö n. Led. Krö n. Led. Krö n. Ledare+krö n. 
Pro Chavez —  —  —  — — — — — —  1 1 
Contra Ch. 10 16 —  — 2 1 1 3 —  —  33 
Neutral 2 2 1 1 1 6 1 1 2 —  17 

 11



RCTV:s ställningstaganden mot presidenten gjordes också i de 18 krönikor som sändes 
under kampanjen. 16 av dem tog mer eller mindre tydligt ställning mot Chavez. Detsamma 
gällde för tre krönikor sända i Globovision den sista kampanjveckan.  

Den statliga stationen VTV hade, också den sista kampanjveckan, en krönika till Chavez 
fördel, medan Televens och Venevisions krönikor i huvudsak förhöll sig neutrala. En krönika 
i Televen har sorterats bort som icke relevant. 

Totalt fanns det således i det samlade utbudet av ledare och krönikor i TV ett markant 
övertag för oppositionen. Bara någon enstaka krönika i den statliga TV-kanalen tog 
presidentens parti. 
 
 
Nyhetsinslag 
 
Den helt dominerande delen av budskap om folkomröstningen framfördes emellertid i 
stationernas nyhetsinslag, där antalet inslag också successivt ökade under mätperioden, från 
273 den första mätveckan till 709 den sista. Totalt kodades 1973 nyhetsinslag om 
valkampanjen i de fem TV-stationernas TV-utbud (tabell 5).  

Själva valproceduren och frågor kring den var ett av de ämnen som togs upp flest gånger 
i nyhetsinslagen. Av övriga ämnen dominerade frågor om demokrati och mänskliga 
rättigheter, medan frågor om ekonomi togs upp i relativt få inslag.  

Att frågor om demokrati och om folkomröstningen som sådan fick så stort utrymme 
hänger samman med den djupa misstro som rådde mellan regeringen och oppositionen, som 
ifrågasatte allt från regeringens demokratiska trovärdighet till möjligheten att maskinerna som 
skulle registrera väljarnas röster kunde vara manipulerade. 
 
 
Tabell 5. Ämnesområden i de undersökta TV-nyheterna (antal och %) 
 
Ämne  Antal Procent
Valproceduren 795 40,3
Demokrati 548 27,8
Mä nskliga rä ttigheter 120 6,1
Relationer till andra lä nder 70 3,5
Politiskt vå ld 57 2,9
Korruption 49 2,5
Hot om vå ld 50 2,5
Statligt socialt utbildningsprogram 38 1,9
Annan ekonomi 30 1,5
Privatekonomi 28 1,4
Annan kriminalitet 22 1,1
Naturresurser 9 0,5
Arbetslö shet 7 0,4
Annat ä mne 150 7,6
Total  1973 100

 
 

Det fanns både likheter och skillnader i stationernas ämnesval. Således dominerade 
frågan om valproceduren och själva folkomröstningen stort i samtliga stationers 
valbevakning, och i samtliga kom också inslag om demokratifrågan på andra plats. Inte heller 
i övrigt förekom några dramatiska skillnader i ämnesvalen. 

Ändå förekom en del variation. Exempelvis fick nyheter om mänskliga rättigheter 
betydligt större plats i RCTV än i övriga kanaler, medan statliga VTV släppte fram betydligt 
fler nyheter än övriga stationer om statliga sociala utbildningsinsatser, så kallade misiones, 
riktade till den fattiga delen av befolkningen.  

 12



De privata stationerna Venevision och Globovision sände fler inslag om demokratifrågor 
än övriga TV-stationer, och den likaledes privata Televen hade fler inslag om politiskt våld 
och hot om våld. 

Den samlade bedömningen av stationernas ämnesval är att de privata stationernas 
ämnesval i något högre grad än den statliga var inriktade på frågor som innebar kritik mot den 
sittande presidenten, medan den statliga stationen var mer inriktad på sådant som kunde vara 
gynnsamt för regimen.  

 
Tendensen framträder än tydligare vid analysen av nyhetsinslagens huvudpersoner. Där 

visar det sig dock att två av de privata TV-stationerna, Venevision och Televen, inte gynnade 
oppositionen genom att låta den få mer utrymme, utan tvärtom lät president Chavez, hans 
valorganisation Commando Maisanta och andra Chavezanhängare få mest utrymme. I 
Televens fall var dominansen för Chavezsidan ganska stor, medan den i Venevision var 
såpass liten att man kanske snarare bör tala om ett väl balanserat nyhetsutbud (tabell 6). 

I de återstående tre stationernas nyhetsutbud var balansen betydligt sämre, framför allt i 
statliga VTV där Chavezsidans representanter förekom sju gånger så ofta som huvudpersoner 
som oppositionen. I de privata stationerna RCTV:s och Globovisions nyheter var det i stället 
oppositionen som dominerade; i RCTV förekom oppositionen 2,5 gånger så ofta som 
Chavezsidan, i Globovision 1,5 gånger så ofta. 
 
 
Tabell 6. Huvudpersoner i TV-nyheterna (procent) 
 
 RCTV Venevision Televen Globovision VTV 

Chavezsidan 11 22 21 18 45 

Oppositionen 28 20 15 27 6 

Övriga 61 58 64 55 49 

N 460 399 279 475 360 

 
 

Andra samhällsgrupper som förekom ofta som huvudpersoner i nyhetsutbudet var 
framför allt valförrättare (18%), internationella observatörer (6%), näringslivsföreträdare 
(4%) och regeringsföreträdare eller diplomater från andra länder (3%). Representanter för 
kyrkan, facket eller olika sociala folkrörelser förekom också, men utgjorde inte några 
dominerande inslag i valbevakningen.  

I ungefär två tredjedelar av inslagen förekom endast en aktör, utöver stationens egen 
reporter. På denna punkt förekom ingen större skillnad mellan de fem TV-stationerna. 
Gemensamt är också att den sida som valts till huvudperson i inslaget oftast fick tala 
oemotsagd; endast i undantagsfall fick motståndarsidan komma till tals i samma nyhetsinslag. 
Bäst på att släppa fram motståndarsidan var Televen, där sådana motparter förekom i 17-18 
procent av inslagen. Sämst var RCTV och VTV som bara släppte fram motparter i 7-8 procent 
av inslagen (tabell 7).  
 
 
 
 
 
 
 
Tabell 7. Motpartens tillfällen att kommentera huvudpersons uttalanden i TV-nyheterna 

(%) 

 13



 
 
Kommen- 
teras av: 

RCTV 
Huvudperson: 

Chavez  Opp. 

Venevision 
Huvudperson: 

Chavez  Opp. 

Televen 
Huvudperson: 

Chavez  Opp. 

Globovision 
Huvudperson: 

Chavez  Opp. 

VTV 
Huvudperson: 

Chavez  Opp. 
Motstå ndare 7 8 10 6 17 18 12 10 7 8
Annan 20 26 22 33 15 36 25 29 27 42
Ingen 72 67 67 61 68 45 63 61 66 50
Summa % 99 101 99 100 100 99 100 100 100 100
N 54 132 89 85 59 44 101 137 181 24

 
 

Det finns dock inga tydliga tecken på att stationerna stödde någondera sidan i kampanjen 
genom att oftare släppa fram kommentarer från Chavezsidan eller oppositionen. Det typiska 
var i stället att huvudpersonernas argument fick stå oemotsagda oavsett vilken sida det rörde 
sig om. Ett undantag fanns dock, nämligen statliga VTV som sällan lät oppositionen komma 
till tals utan kommentarer, endera från regeringssidan eller från någon annan grupp i 
samhället. 

Vid en samlad bedömning av inslagen visade det sig att det var just genom att låta ena 
sidan dominera som några av stationernas valbevakning blev ganska skev. En av stationerna, 
statliga VTV, var dock partisk även genom att inslagen ofta mera uttalat tog ställning för ena 
sidan — i VTV:s fall nästan uteslutande för Chavezsidan. I VTV var 16 procent av 
nyhetsinslagen uppenbart partiska på detta sätt (tabell 8).  

Av de privata kanalerna var det framför allt Globovision som sände inslag som uppenbart 
tog ställning för ena parten — i den stationens fall för oppositionen. Övriga kanaler var 
betydligt försiktigare på den punkten. 

Privatägda stationen Televen utmärkte sig genom att ha en påfallande stor andel neutralt 
informerande nyhetsinslag.   
 
 
Tabell 8. TV-nyheternas journalistiska form (%) 
 
 RCTV Venevision Televen Globovision VTV 
Inslaget tar tydligt stä llning 2 2 4 7 16 
Ena sidan dominerar 52 46 36 48 47 
Neutralt informerande  45 52 60 45 37 
N= antal nyhetsinslag 460 339 279 475 360 

 
 

Genom att markera vilken sida som stationen gynnat i de inslag där den antingen tagit 
tydlig  ställning eller låtit ena sidan dominera erhålls ett mått på stationens politiska tendens i 
nyhetsmaterialet. Det framgår då att tre av dem brustit i opartiskhet genom att gynna endera 
sidan i folkomröstningen, medan de två andra hållit nyhetsrapporteringen någorlunda neutral. 
De båda relativt neutrala var Televen, vars rapportering sammantaget ändå kan ha gynnat 
regeringssidan något, och Venevision som i ungefär motsvarande grad ser ut att ha gynnat 
oppositionen (tabell 9).  

Starkt partiska till oppositionens förmån var de båda privata nyhetskanalerna 
Globovision och RCTV. Globovision var det både genom att sända ett relativt stort antal 
nyhetsinslag där stationen öppet tog ställning mot regeringssidan och genom att låta en stor 
del av de övriga inslagen domineras av intervjupersoner från samma sida. RCTV tog sällan  
 
Tabell 9. TV-nyheternas politiska tendens (%) 
 
 RCTV Venevision Televen Globovision VTV 
Pro Chavez 8 19 24 15 56 
Contra Chavez 46 29 16 39 7 

 14



Neutralt 45 52 60 46 37 
N= antal nyhetsinslag 460 339 279 475 360 

 
 
öppet ställning i rapporteringen, men var å andra sidan än mer generöst med utrymmet för 
oppositionen. 

Allra tydligast i sin partiskhet var dock statliga VTV, som bara i undantagsfall sände 
nyhetsinslag där oppositionen på något sätt gynnades. Hela 56 procent av VTV:s nyheter 
gynnade president Chavez, endera genom att regeringssidan tilläts dominera inslaget, eller 
genom att stationen tog öppet ställning.   
 
 
Cadenas 
 
Totalt 33 gånger under analysperioden registrerades avbrott i de fem stationernas 
nyhetssändningar. Avbrotten kallades cadenas, och utnyttjades av statsmakten för olika 
former av meddelanden. Det var uppenbart att stationerna i flertalet fall betraktade dessa 
cadenas som synnerligen ovälkomna avbrott i verksamheten, och att de inte kunde styra när 
de skulle inträffa. 

Cadenan sändes vanligen i samtliga kanaler samtidigt, vilket innebär att den kunde bryta 
ett nyhetsprogram i en kanal och ett underhållningsprogram eller reklaminslag i en annan. Att 
cadenas i undersökningen  förekommer oftare i registreringarna för några av TV-stationerna 
innebär alltså inte att de sände fler cadenas, utan bara att de oftare inföll då dessa stationer 
hade någon av sina viktigaste nyhetssändningar. 

Tendensen i de cadenas som bröt nyhetssändningarna var nästan undantagslöst till 
regeringssidans fördel. Ofta var det inslag där presidenten själv höll långa tal, eller där han 
framträdde i sammanhang som kunde vara gynnsamt för hans valkampanj, exempelvis som 
invigare av något socialt projekt eller i möte med företrädare för andra länder. Vid 15 
tillfällen den sista kampanjmånaden bröts Globovisions nyhetssändningar av sådana inslag, 
och vid 14 tillfällen VTV:s (tabell 10).  

Vid ett par tillfällen någon vecka före folkomröstningen bröts sändningarna av cadenas 
med neutralt innehåll. I dessa fall var det valkommissionen som kom med information om hur 
valet skulle gå till. Dessa inslag var i allmänhet avklarade på några få minuter, medan 
inslagen från Chavez aktiviteter ofta pågick en halvtimme eller mer. 
 
 
Tabell 10. Förekomst och tendens i cadenas som bröt nyhetssändning i TV (antal) 
 
 RCTV Venevision Televen Globovision VTV 
Pro Chavez —  — — 15 14 
Contra Chavez —  — — —  —   
Neutralt —  — 1 1 2 
Totalt antal cadenas —  — 1 16 16 

 
  
Cadenorna med president Chavez som huvudperson förekom under hela den sista 

månaden före folkomröstningen, men det fanns ett tydligt mönster i sändningstiderna. De 
första kampanjveckorna, som inföll i juli 2004, sändes de nästan undantagslöst så att de bröt 
viktiga nyhetssändningar från TV-stationen Globovision. Detta upphörde längre fram i 
kampanjen, då de i stället sändes när statliga VTV hade sina nyhetssändningar.  
 
 

 15



Det samlade TV-utbudet 
 
Sammantaget måste konstateras att det samlade nyhetsutbudet om folkomröstningen från de 
fem TV-stationerna bör ha gynnat oppositionen. Till detta bidrog framför allt de påtagligt 
partiska nyhetssändningarna i Globovision och RCTV, och i någon mån också sändningarna 
från Venevision.  

Att den statliga TV-stationen VTV var ytterligt partisk till Chavezsidans fördel uppvägde 
givetvis en del av oppositionens informationsövertag i TV-mediet, men kanske hade den 
privata Venevisions svagt Chavezvänliga nyheter väl så stor betydelse, just genom att inte 
vara så påtagligt propagandistiska. 

Hur stor betydelse cadenorna hade är svårt att avgöra. Någon betydelse torde de ha haft, 
dels genom att de störde framför allt de partiska nyhetssändningarna från Globovision, dels 
genom att de för tittarna på de privata TV-stationerna faktiskt visade upp bilder av en regim 
som uppträdde tillsammans med representanter för främmande länder eller agerade för att 
hjälpa fattiga delar av landets egen befolkning.  

Men trots dessa faktorer som verkade till regimens fördel gav ändå partiskheten hos de 
stora privata stationerna oppositionen ett visst övertag i det samlade TV-utbudet sådant det 
kom till uttryck i de viktigaste nyhetssändningarna. 
 
 

 16



Radiostationernas bevakning av kampanjen 
 
 
Parallellt med studien av nyhetsprogrammen i TV undersöktes motsvarande program från fyra 
stora radiostationer. Två av dem, Radio Nacional och YVKE Mundial, kontrolleras av staten, 
medan de båda andra, Union Radio och Radio Caracas Radio, är privata. 
Totalt kodades 147 radiosändningar med exakt 2 000 inslag om folkomröstningen. Av dessa 
har 34 bedömts som irrelevanta, varför analysen nedan gjorts på 1 966 inslag. 
 

Under mätperioden hade de fyra stationerna vardera ungefär ett hundratal inslag per 
vecka om folkomröstningen, lite färre i Union Radio, lite fler i Radio Caracas Radio och 
framför allt i YVKE Mundial, som sände drygt 600 inslag om folkomröstningen under de fyra 
undersökningsveckorna (tabell 11).  

Nästan alla radioinslagen har klassificerats som nyheter, men där förekom också ett litet 
antal ledare och krönikor. Dessutom har nyhetssändningarna vid tolv tillfällen avbrutits av 
statliga meddelanden, så kallade cadenas. 
 
 
Tabell 11. Kodade radioinslag. Typ av inslag. Antal 
 
 Radio 

Nacional 
YVKE 

Mundial 
Union 
radio 

Radio Caracas 
radio 

 
Totalt 

Ledare —  7 — — 7 

Krö nikor —  — — 3 3 

Nyheter 432 604 366 542 1 944 

Cadenas —  12 — — 12 

Totalt 432 616 366 545 1 966 

 
 
 
Ledare och krönikor 
 
I de undersökta radionyheterna förekom således ett mycket litet antal ledare och krönikor om 
folkomröstningen. De fördelades mycket ojämnt mellan stationerna; inslag av ledarkaraktär 
noterades under mätperioden enbart i statliga YVKE Mundial, som hade sju sådana inslag, 
alla sända under de två sista kampanjveckorna. Krönikor förekom enbart i privata Radio 
Caracas Radio, där tre krönikor registrerades, alla tre sända den näst sista kampanjveckan. 
YVKE:s ledare tog i samtliga fall ställning för president Chavez, medan tendensen i Radio 
Caracas Radios krönikor skiftade; en var positiv till Chavez, en var negativ och en var neutral 
(tabell 12). 
 
 
Tabell 12. Ställningstaganden i radionyheternas ledare och krönikor (antal inslag) 
 
 Radio Nacional YVKE Mundial Union  

radio 
Radio Caracas R. Totalt 

 Led. Krö n. Led. Krö n. Led. Krö n. Led. Krö n. Ledare+krö n. 
Pro Chavez — —  7 — — — — 1 8 
Contra Chavez — —  — — — — — 1 1 
Neutral — —  — — — — — 1 1 

    I de övriga stationernas nyhetssändningar förekom varken ledare eller krönikor om 
folkomröstningen under de fyra undersökningsveckorna. 

 17



 
 
Nyhetsinslag 
 
Antalet registrerade nyhetsinslag om folkomröstningen var 1 944. De fördelade sig ganska 
jämt över mätperioden, med cirka 500 inslag per vecka. 

Liksom TV-nyheterna dominerades nyheterna i radio av inslag om själva valproceduren 
och om demokratin som sådan. Tillsammans var dessa två kategorier huvudämnen i nästan tre 
fjärdedelar av radiostationernas nyhetsinslag. Övriga större ämnen var Venezuelas relationer 
till andra länder, mänskliga rättigheter och våld och hot om våld i samband med den politiska 
processen (tabell 13). 

Skillnaderna mellan radiostationernas ämnesval var på denna punkt ganska små. 
Valproceduren och demokratifrågorna dominerade i alla fyra. Dock betonade privata Union 
Radio demokratifrågorna något mer än de övriga, medan den andra privata radiostationen lade 
mest tonvikt vid nyheter med betoning på mänskliga rättigheter. 

De statligt kontrollerade stationerna YVKE Mundial och Radio Nacional tog å sin sida 
upp fler nyheter om de statliga sociala hjälpprogrammen och om Venezuelas relationer till 
andra länder.  
  
 
Tabell 13. Ämnesområden i de undersökta radionyheterna (antal och %) 
 
Ämne  Antal Procent
Valproceduren 1 004 51,6
Demokrati 447 23
Relationer till andra lä nder 81 4,2
Mä nskliga rä ttigheter 77 4,0
Hot om vå ld 57 2,9
Statligt socialt utbildningsprogram 47 2,4
Annan ekonomi 38 2,0
Politiskt vå ld 31 1,6
Annan kriminalitet 18 0,9
Naturresurser 15 0,8
Korruption 13 0,7
Privatekonomi 13 0,7
Arbetslö shet 1 0,1
Annat ä mne 102 5,2
Total  1 944 100

 
 

Om skillnaderna var små mellan stationernas ämnesval, så var de desto större vid valet 
av huvudperson. Där visade det sig att de statliga radiostationerna Radio Nacional och YVKE 
Mundial mycket starkt dominerades av intervjupersoner från Chavezsidan, medan de 
privatägda stationerna på motsvarande sätt dominerades av personer från oppositionen. 
Den tydligaste obalansen uppvisade Radio Nacional, som knappast alls släppte fram 
företrädare för oppositionen, medan regeringssidan förekom i ett mycket stort antal inslag om 
folkomröstningen (tabell 14). Bäst balans hade Radio Caracas Radio, men även där 
dominerade ena sidan stort. I Radio Caracas Radio förekom inslag med huvudpersoner från 
oppositionen cirka 2,5 gånger så ofta som inslag där huvudrollen innehades av någon från 
regeringssidan. 
Tabell 14. Huvudpersoner i radions nyhetsinslag (procent) 
 
 Radio Nacional YVKE Mundial Union  

Radio 
Radio Caracas 

R. 
Chavezsidan 57 36 9 11

 18



Oppositionen 2 9 32 27

Övriga 41 55 59 62

N=antal inslag 432 604 366 542

 
 

Skevheten gick igen i valet av sidoaktörer, även om tendenserna där inte var lika tydliga, 
bland annat därför att ganska få inslag över huvud taget hade mer än en aktör vid sidan av 
radioreportern eller nyhetsuppläsaren. I statliga Radio Nacional fick huvudpersonen stå 
oemotsagd i 96 procent av de inslag där Chavezsidan var huvudaktör och i likaledes statliga  
YVKE Mundial i 92 procent. I de få inslag där oppositionen var huvudperson fick den stå 
oemotsagd i 75 respektive 87 procent i de statliga kanalerna. De privata kanalerna Union 
Radio och Radio Caracas Radio var något mer balanserade på den punkten. I dessa fick 
huvudpersonen, oavsett om det var Chavezsidan eller oppositionen, stå oemotsagd i cirka 70 
procent av inslagen (tabell 15). 

I de fall där det fanns mer än en aktör missgynnade statliga YVKE Mundial oppositionen 
genom att sällan låta den kommentera regeringssidans uttalanden. På motsvarande sätt 
missgynnade de privata kanalerna regeringssidan genom att sällan låta den kommentera 
oppositionen när den var nyhetsinslagens huvudaktör. Den statliga kanalen Radio Nacional lät 
praktiskt taget aldrig motståndarsidan kommentera, men släppte däremot ofta fram någon 
tredje part att kommentera de få inslag där huvudpersonen var någon ur oppositionen.  

Sammantaget kan man konstatera att radiostationerna inte i någon större grad använde 
sidopersoner som kunde balansera uttalanden från de viktigaste parterna i 
folkomröstningskampanjen. I statliga Radio Nacional förekom det knappast över huvud taget 
att motståndarsidan fick kommentera, i likaledes statliga YVKE Mundial fick Chavezsidan 
kommentera knappt vart tionde inslag med oppositionen, medan oppositionen knappast alls 
fick kommentera Chavezsidans yttranden. 

De privata stationerna gynnade på motsvarande sätt oppositionen genom att ibland låta 
den komma till tals i inslag där Chavezsidan spelade huvudrollen, medan Chavezsidan sällan 
fick komma till tals i inslag där oppositionen hade huvudrollen. De privata stationerna var på 
denna punkt något mer balanserade än de statliga. Någon balans i ordets egentliga mening var 
det dock inte fråga om, bara mindre obalans. 
 
 
 
Tabell 15. Motpartens tillfällen att kommentera huvudpersonens uttalanden (%) 
 
 
Kommenteras av 

R. Nacional 
Huvudperson: 

Chavez     Opp. 

YVKE Mundial 
Huvudperson: 

Chavez     Opp. 

Union radio 
Huvudperson: 

Chavez     Opp. 

Radio Caracas R. 
Huvudperson: 

Chavez    Opp. 
Motstå ndare 1 0 1 8 9 5 15 5
Annan 3 25 7 5 19 20 15 27
Ingen 96 75 92 87 72 75 70 68
N=antal inslag 245 8 217 53 32 117 60 148

 
 
 
 
Tabell 16. Radionyheternas journalistiska form (%) 
 
 R. Nacional YVKE Mundial Union Radio R. Caracas R. 
Inslaget tar tydligt stä llning 11 17 2 1
Ena sidan dominerar 52 49 43 45
Neutralt informerande  37 34 54 54
N= antal nyhetsinslag 432 604 366 502

 19



 
 
 
De två statliga radiostationerna Radio Nacional och YVKE Mundial innehöll också ett 

ganska stort antal nyhetsinslag där stationerna tog tydligt ställning i folkomröstningsfrågan. 
Det gällde speciellt den populära underhållningskanalen YVKE Mundial, som själv tog 
ställning i 17 procent av nyhetsinslagen om omröstningen. Radio Nacional gjorde det i 11 
procent av inslagen, medan motsvarande siffror för de privata stationerna låg på någon 
enstaka procent.  

Som redan visats i statistiken för huvudaktörer och sidoaktörer var gynnandet av den ena 
sidan i folkomröstningen genom att låta den dominera nyhetsinslagen ännu vanligare. Den 
typen av gynnande förekom i ungefär hälften av alla inslagen i alla fyra stationernas 
nyhetsutbud. Endast hälften av inslagen i de privata stationerna var neutralt informerande 
inslag om folkomröstningen, med balans mellan intervjupersonerna. I de statliga stationernas 
nyhetssändningar var sådana inslag ännu ovanligare. Där utgjorde de bara en dryg tredjedel 
(tabell 16). 

Partiskhet i de enskilda nyhetsinslagen behöver ju inte betyda obalans i sändningarna 
som helhet. Man kan tänka sig att ett inslag som gynnar regeringssidan balanseras av ett annat 
som gynnar oppositionen. Sådana balanserande inslag förekom, men helheten i alla fyra 
undersökta radiostationernas nyhetssändningar blev ändå mycket obalanserad.  

Den station som  uppvisade bäst balans var Union Radio, där något mer än vartannat 
inslag om folkomröstningen kunde klassificeras som neutralt informerande. Av de återstående 
gynnades oppositionen av ungefär tre gånger så många inslag som regeringen i Union Radios 
nyheter (tabell 17).  

I Radio Nacional var drygt en tredjedel av inslagen neutralt informerande, medan nästan 
alla övriga inslag tog ställning för regeringssidan endera genom att uttryckligen säga det eller 
genom att låta regeringssidans representanter dominera. Även den andra statligt kontrollerade 
kanalen YVKE Mundial var mycket partisk i sin rapportering, även om obalansen inte var 
fullt så uttalad som i fallet Radio Nacional. 
 
 
 
Tabell 17. Radionyheternas politiska tendens (%) 
 
 R. Nacional YVKE Mundial Union Radio R. Caracas R. 
Pro Chavez 62 57 11 8
Contra Chavez 1 8 35 37
Neutralt 37 35 54 55
N= antal nyhetsinslag 432 604 366 542

 
 
 
 
Tabell 18. Förekomst och tendens i cadenas som bröt nyhetssändning i radio 
 
 R. Nacional YVKE Mundial Union radio R. Caracas R. 
Pro Chavez — 12 — —
Contra Chavez — — — —
Neutralt — — — —
Totalt antal cadenas — 12 — —

 
 
 Cadenas 
 

 20



Under mätperioden noterades tolv cadenas under radionyheterna, samtliga i YVKE Mundial. 
Ingen cadena registrerades under de andra stationernas nyhetssändningar. 

I alla tolv cadenorna var det Chavez eller hans organisation Commando Maisanta som 
agerade. Det viktigaste ämnet som togs upp gällde själva valproceduren, men också frågor om 
demokrati förekom flera gånger. Alla cadenorna hade tydlig tendens till president Chavez 
fördel (tabell 18). 
 
 
Det samlade radioutbudet 
 
Sammantaget kan man säga att den väljare som tog del av alla de fyra stora radiostationernas 
nyhetsutbud kunde få en ganska mångsidig och balanserad bild av parterna i 
folkomröstningskampanjen, medan den som endast tog del av utbudet i en kanal fick en starkt 
vinklad bild. En bild som gynnade president Chavez om stationen var någon av de statliga 
stationerna, och som gynnade oppositionen om det var någon av de privata. 

Mest tendensiös av radiostationerna var statliga Radio Nacional, där oppositionen 
knappast alls fick komma till tals. I statliga YVKE Mundial och privata Union Radio och 
Radio Caracas Radio förekom båda sidor i nyhetsinslagen, men även dessa stationer var klart 
tendensiösa. Den station som i någon mån överlät åt lyssnarna att själva ta ställning var Union 
Radio, som i något högre grad än de andras släppte fram båda sidor i nyhetsinslagen.  

Genom att de statliga radiostationerna så ensidigt gynnade regeringssidan kom 
nyhetssändningarna i radiomediet som helhet att i viss mån favorisera president Chavez i 
folkomröstningskampanjen. Visserligen gynnade de privata stationerna oppositionen, men 
inte i så hög grad att de kunde väga upp Chavez övertag i den statliga radion. 
 
 
 

 21



Debattprogrammen i radio och TV 
 
 
I fyra TV-kanaler och två radiokanaler hölls politiska debattprogram inför folkomröstningen. 
Totalt registrerades 45 sådana debattprogram i TV-kanalerna och 8 stycken i radiokanalerna, 
de allra flesta sända i kampanjens slutskede. Programtiden varierade starkt, från korta 
meningsutbyten mellan två deltagare till timslånga debatter med publik och flera deltagande 
politiker. Den totala debattiden var 31 1/4 timmar, varav 27 3/4 timmar sändes i TV och 3 1/2 

timmar i radio. 
Totalt registrerades 2 832 frågor och debattinlägg. Debattörerna själva svarade för 1 475 

inlägg, debattledarna för 1 198 och återstående 215 inlägg kom från publiken eller personer 
utanför studion (tabell 19). 

Värt att notera är att president Hugo Chavez knappast alls förekom personligen i 
debattprogrammen. Han har istället företrätts av en regeringsledamot eller någon annan 
representant från hans valorganisation Commando Maisanta. I de fall Hugo Chavez 
registrerats som deltagare i debatten har det vanligen rört sig om något uttalande av 
presidenten som spelats upp, och som deltagarna i programmet sedan diskuterat.  
 
 
Tabell 19. Debattdeltagare i radio och TV (antal inlägg och debattid)  
 

 Totalt 53 debattprogram 
 Antal inlä gg Total tid (sek) Andel av tid (%)

Programledare 1 198 24 894 22
Hugo Chavez 23 839 1
Chavez kampanjledning  307 17 923 16
Annan Chavezsympatisö r 206 13 682 12
Oppositionsledare 132 8 393 7,5
Annan ledande i oppositionen 341 14 660 13
Annan Chavezmotstå ndare 410 22 649 20
Inlä gg frå n studiopublik 159 6 147 5,5
Annan aktö r 56 3 215 3
Total  2 832 112 402 100,0

 
 

Totalt i de 53 debattprogrammen kom Chavezföreträdarna till tals i 29 procent och 
motståndarna i 40,5 procent av den sammanlagda debattiden. Publiken i studion och andra ur 
allmänheten fick totalt 8,5 procent av tiden, medan återstående 22 procent utnyttjades av 
programledarna. 

De viktigaste ämnena var frågor om valproceduren och demokratin som sådan. Av de 
2 832 inläggen handlade nästan 2 000 om dessa ämnen. Bland sakfrågorna handlade de flesta 
inläggen om våld och hot om våld. Totalt handlade 194 inlägg om detta, medan arbetslöshet 
och regeringens sociala projekt bland arbetslösa togs upp i sammanlagt 145 debattinlägg. 113 
inlägg handlade om korruption, medan övriga sakfrågor togs upp i färre än ett hundra 
debattinlägg. 
 
 
Debattprogrammen i TV 
 
Alla de undersökta TV-kanalerna utom RCTV sände flera debattprogram månaden före 
folkomröstningen. Flest debattprogram, 20 stycken,  hade statliga VTV, medan de privata 
stationerna Televen, Venevision och Globovision sände 11, 8 respektive 6 debatter. 
Tabell 20. Debattid i TV fördelad på deltagande grupper (%)  
 

 Andel av debattiden (%) 

 22



 Venevision Televen Globovision VTV 
Programledare 24,5 16 34 16 
Hugo Chavez 4 1  
Chavez kampanjledning  12 11 3 25 
Annan Chavezsympatisö r 7,5 3 10 19 
Oppositionsledare 7,5 13 1 8 
Annan ledande i oppositionen 11 23 1 12 
Annan Chavezmotstå ndare 25,5 30 40 13 
Inlä gg frå n studiopublik 3 1 6 4 
Annan aktö r 5 1 5 3 
Total tid (sek) 15 609 20 885 15 169 48 031 

 
 

Statliga VTV var också den station som ägnade mest tid åt debattprogram inför 
folkomröstningen. Totalt använde stationen mer än 13 timmar effektiv sändningstid åt 
debattprogrammen den sista kampanjmånaden, vilket var ungefär lika mycket som de tre 
privata stationerna tillsammans (tabell 20).   

VTV var också den station som sände de mest välbalanserade debattprogrammen i TV. 
Av de 13 timmarnas debatt i VTV fick oppositionen komma till tals 33 procent av tiden och 
regeringssidan i 44 procent. Sämst balans hade debatterna i Televen, där oppositionen kunde 
utnyttja 66 procent av tiden mot bara 15 procent för regeringssidan. Även i Globovision fick 
oppositionen betydligt mera tid än regeringssidan, medan tiden var något rättvisare fördelad i 
Venevisions debattprogram (tabell 21). 
  
  

Tabell 21.  Parternas andel av debattiden i TV (% av tiden) 
 
 Chavezsidan Oppositionen Balans

VTV 44 33 + 11
Venevision 23,5 43 —  19,5
Globovision 13 42 —  29
Televen 15 66 —  51
 
I balansmåttet innebär + att Chavezsidan fått mest debattid och – att oppositionen fått mest tid. 
 

Partiskheten i TV-stationernas debatter förstärktes i vissa program av åsiktsyttringar från 
publiken, och ibland också från programledarna. Åsiktsyttringarna i Globovision fördelade sig 
jämt mellan Chavezsidan och oppositionen, medan de nästan alltid tillföll oppositionen i de 
övriga privata stationernas debattprogram. I statliga VTV höll publiken nästan uteslutande på 
regeringssidan (tabell 22). 
 
 

Tabell 22. Andel av inläggen som utgjordes av åsiktsyttringar från publik och 
programledare (%) 

 
 Yttringar fö r 

Chavez 
Yttringar fö r 
oppositionen

N= antal 
yttringar

VTV 5 0,5 57
Venevision 2 12 76
Globovision 5 6 32
Televen 1 10 59

Debatterna i radio 
 
I radio förekom någon form av debattprogram dels i privata Union Radio dels i statliga Radio 
Nacional. I den senare kanalen är det dock en smula tveksamt om man ska kalla det som 
förekom för debatter. Det som sändes liknade mera utfrågningar av Chavez kampanjledning 
inför en publik som också kunde komma med frågor och synpunkter. Resultatet av den 
statliga radions sätt att bedriva folkomröstningsdebatten blev givetvis starkt partisk. 

 23



Oppositionen tilläts inte komma till tals över huvud taget annat än möjligen genom något 
inlägg från studiopubliken (tabell 23). 
 
Tabell 23. Parternas andel av debattiden i radio (% av tiden) 
 
 Chavezsidan Oppositionen Balans

Radio Nacional 51 0 + 51
Union Radio 11 29 — 18 
  
I balansmåttet innebär + att Chavezsidan fått mest debattid och – att oppositionen fått mest tid. 
 
 

I den privata radiostationen Union Radio var obalansen inte riktigt lika påträngande, även 
om den var tydlig även där. I Union Radio tilläts visserligen Chavezsidan att komma till tals, 
men dels fick den mindre än hälften så mycket debattid som oppositionen, dels företräddes 
Chavez inte av sina ledande företrädare i regeringen eller Commando Maisanta, utan av 
personer på lägre nivå. Oppositionen däremot företräddes av ledande personer, vilket bör ha 
stärkt dess övertag ytterligare (tabell 24). 
 
 
Tabell 24. Debattid i radio fördelad på deltagande grupper (%)  
 

 Andel av debattiden (%) 

 Radio Nacional Union Radio 
Programledare 41 36
Hugo Chavez 
Chavez kampanjledning  51
Annan Chavezsympatisö r 11
Oppositionsledare 5
Annan ledande i oppositionen 24
Annan Chavezmotstå ndare 
Inlä gg frå n  studiopublik 8 24
Annan aktö r 
Total tid i sek 2 524 10 184

 
 
 
Det samlade utbudet av debatter i radio och TV 
 
Sammanfattningsvis kan konstateras att det av de venezuelanska etermedierna egentligen bara 
var den statliga TV-stationen VTV som bjöd sina lyssnare/tittare på verklig debatt inför 
folkomröstningen i augusti 2004. De övriga radio- och TV-stationernas debatter var alltför 
ensidiga för att vara till någon större vägledning.  

Om den statliga radiokanalen Radio Nacionals program över huvud taget ska kallas 
debatt är osäkert, det som förekom var närmast var starkt ensidiga utfrågningar inför publik. 
Den privata kanalen Union Radio hade åtminstone företrädare för båda sidor i sina debatter, 
men även dessa var starkt ensidiga, till oppositionens förmån.  

De tre privata TV-kanalerna som bjöd sina tittare på debatter var också starkt 
oppositionsvänliga. Televen utmärkte sig genom att gynna oppositionen både genom att ge 
den ojämförligt mest debattid och genom att ha en studiopublik som var påtagligt kritisk till 
Chavez och hans regim. Den privata station som hade de minst obalanserade debatterna var 
Venevision. 

Det är möjligt att oppositionen gynnades av det samlade debattutbudet i radio och TV. I 
de registrerade debattprogrammen har oppositionssidan fått något mera tid än president 

 24



Chavez och hans kampanj. Dessutom kan studiopublikens sympatiyttringar ha påverkat en del 
av väljarna. 

Samtidigt kan man undra om inte den statliga TV-stationen VTV ökade sin trovärdighet 
genom att ha ett ganska stort utbud debatter där båda sidor hade möjlighet att komma till tals 
på någorlunda lika villkor. Den väljare som verkligen ville skaffa sig en egen uppfattning 
genom att lyssna till debatter mellan parterna kunde knappast göra det på annat sätt än genom 
att följa de som förekom i den statliga TV-stationen VTV. 
 

 

 25



Tidningarnas bevakning av kampanjen 
 
 
Parallellt med undersökningen av nyhetsprogrammen i de fem TV-stationerna och fyra 
radiostationerna genomfördes en undersökning av utbudet i fem viktiga venezuelanska 
dagstidningar och två kampanjtidningar. Denna undersökning ingick inte i det egentliga 
uppdraget, som ju var att utvärdera hur väl etermedierna följde avtalet de hade ingått med 
valkommissionen CNE och Carter Center.  

Trots detta tillmättes undersökningen av dagstidningarna viss betydelse, eftersom det 
oftast är pressen som förfogar över de största nyhetsorganisationerna, och som i kraft av sina 
resurser har möjlighet att påverka dagordningen för övriga medier. 

Urvalet av tidningar omfattade de två nationella morgontidningarna El Universal och El 
Nacional samt kvällstidningen Ultimas Noticias, samtliga utgivna i huvudstaden Caracas. 
Vidare ingick tidningarna Vea och TacCual, som närmast kan karaktäriseras som 
kampanjtidningar för regeringssidan respektive delar av oppositionen. De återstående två 
tidningarna, Panorama och El Carabobeno är dominerande i var sin av Venezuelas övriga 
storstäder. Panorama utkommer i Maracaibo och El Carabobeno i Valencia. 

Totalt analyserades 102 tidningsutgåvor innehållande 1966 artiklar om 
folkomröstningen. Största antalet, nästan 500, fanns i El Carabobeno, medan TalCual och 
Panorama hade färre än 200 var. 

Nästan 1 700 av de undersökta artiklarna var publicerade på nyhetsplats, men det fanns 
också texter i form av signerade kolumner, debattartiklar och ledare. I en av tidningarna, Vea, 
förekom till och med ett par sportartiklar som egentligen hade folkomröstningen som 
huvudtema (tabell 25). 
 
 
Tabell 25. Analyserade tidningsartiklar (antal) 
 
 El Universal El Nacional Ultimas 

Noticias 
 
TalCual 

 
Vea 

Pano-rama Carabo-beno  
Totalt 

Ledare  
& kultur 

 
5 

 
5 — 19 5

 
—  

 
8 42

Debatt —  —  2 7 5 —  1 15
Kolumnister 25 3 10 27 39 11 37 152
Nyheter 303 292 200 107 187 164 446 1699
Sport —  —  — — 2 —  —  2
Annat 6 5 8 5 25 4 3 56
Totalt 339 305 220 165 263 179 495 1966

 
 
Ledare 
 
Ledare och kulturartiklar om folkomröstningen förekom faktiskt ganska sällan i de undersökta 
tidningarna. Totalt registrerades endast 17 kulturartiklar och 26 ledare, varav drygt hälften 
publicerades den första undersökningsveckan.  

Det var enbart den regeringskritiska kampanjtidningen TalCual som regelbundet 
publicerade den typen av opinionsmaterial, som väntat nästan alltid till oppositionens fördel. 
Regeringssidans kampanjtidning Vea hade betydligt färre ledare och kulturartiklar, men när 
de förekom var de alltid till förmån för presidenten (tabell 26). 
 
 
Tabell 26. Tendens i tidningarnas ledare och kulturartiklar om folkomröstningen 
 

 26



 El Universal El Nacional Ultimas 
Noticias 

 
TalCual 

 
Vea 

Pano-rama Carabo-beno 

Pro Chavez 20 20 — 5 100 —  —  
Contra Chavez 20 60 — 67 0 —  38 
Neutral 60 20 — 28 0 —  62 
N= antal 5 5 — 18 5 —  8 

En text i TalCual har ej tagits med eftersom den inte bedömts som relevant i sammanhanget. 

 
 

Av de stora morgontidningarna var det Valencias ledande tidning Carabobeno som 
publicerade flest egna opinionsbildande artiklar, där tidningen stödde oppositionen. Det 
gjorde för det mesta även huvudstadstidningen El Nacional, medan konkurrenten El Universal 
hade balans i de få opinionsbildande artiklarna den publicerade.  
 
 
Debatt 
 
De publicerade debattartiklarna var ännu färre. Totalt registrerades bara 15 stycken den 
undersökta månaden före folkomröstningen. Hälften av dem, 7 stycken, publicerades i 
TalCual, 5 i Vea, 2 i Ultimas Noticias och en i Carabobeno. Med undantag för ett par 
debattartiklar som inte tog tydlig ställning i sakfrågan var samtliga debattartiklar i TalCual 
och Carabobeno kritiska till Chavez, medan debattörerna i Vea tog ställning för presidenten. 
Av de båda publicerade debattinläggen i Ultimas Noticias var en positiv till Chavez medan en 
inte tog ställning. 
 
 
Kolumnister 
 
Om det förekom förhållandevis få ledare, kultur- och debattartiklar om folkomröstningen så 
var det desto fler krönikor skrivna av kolumnister. Totalt publicerade de sju tidningarna  152 
krönikor om folkomröstningen. Nästan hälften av dem, 74 stycken, publicerades den första 
undersökningsveckan. De följande tre veckorna publicerades ungefär 25 krönikor per vecka. 
Endast den stora morgontidningen El Nacional var sparsam med krönikor, medan de förekom 
flera gånger i veckan i övriga undersökta tidningar. 

Möjligheten finns att några av krönikorna i själva verket borde ha klassificerats som 
ledarartiklar. Gränsen mellan de båda artikeltyperna är inte knivskarp, och det är möjligt att 
tidningarna själva skulle ha gjort en annan indelning. 

Kolumnisternas ämnesval under perioden spände över ett relativt brett fält. Liksom i den 
övriga rapporteringen var frågor som rörde demokratin och själva valproceduren vanligt 
förekommande, men även ekonomi, korruption, politiskt våld och relationen till andra länder 
togs upp.  

Tendensen i de publicerade krönikorna varierade starkt, från Veas ensidigt 
Chavezförespråkande, till de lika Chavezkritiska i TalCual, Carabobeno och El Universal 
(tabell 27). Huvudstadens kvällstidning Ultimas Noticias och Maracaibos stora lokaltidning 
Panorama hade viss balans i sina krönikor, även om de regeringskritiska förekom något oftare 
i båda tidningarna. 
 
 
Tabell 27. Tendens i tidningarnas krönikor 
 
 El Universal El Nacional Ultimas 

Noticias 
 
TalCual 

 
Vea 

Pano-rama Carabo-beno 

Pro Chavez 16 33 50 15 77 36 3
Contra Chavez 76 67 30 81 — 46 97

 27



Neutral 8 —  20 4 23 18 —
N= antal 25 3 10 27 39 11 37

 
 

Sammantaget kan man konstatera att det opinionsbildande materialet i El Universal, El 
Nacional, TalCual och Carabobeno var mer eller mindre uttalat kritiskt till president Chavez, 
medan Vea var mycket starkt Chavezvänlig.   

Kvällstidningen Ultimas Noticias och den regionala morgontidningen Panorama hade 
ganska sparsamt med opinionsbildande material, och det som förekom var relativt balanserat, 
med viss övervikt för oppositionen i Panorama och för regeringssidan i Ultimas Noticias. 
 
 
Nyhetsartiklarna 
 
I samtliga undersökta tidningar fanns givetvis ett omfattande nyhetsmaterial om 
folkomröstningen. Totalt registrerades 1 699 nyhetsartiklar, varav knappt 800 den första 
undersökningsveckan. Under resten av kampanjen noterades cirka 300 artiklar per vecka.  

Flest artiklar om folkomröstningen, 446 stycken, hade regiontidningen Carabobeno, 
minst antal hade Tal Cual med något mer än hundra nyhetsartiklar. 

Det vanligast förekommande ämnet i nyhetsartiklarna gällde själva valproceduren följt av 
artiklar om demokratin som sådan. Mer än 70 procent av artiklarna gällde dessa övergripande 
ämnen. Av de mer specifika sakfrågorna toppade artiklar om landets relationer till andra 
länder, samt artiklar om korruption och mänskliga rättigheter (tabell 28).  
 
 
Tabell 28.  Tidningsartiklarnas fördelning på olika ämnen 
 
 
Ämne 

El Universal El Nacional Ultimas 
Notocias TalCual Vea Panorama

Cara-bobeno
Total

Valproceduren  26 46 26 30 50 61 47 41
Demokrati  39 28 51 41 29 18 18 30
Relationer till andra 
lä nder  16 6 11 5 6 7 5 8
Korruption  6 9 2 3 2 1 8 5
Mä nskliga 
rä ttigheter  6 7 2 2 2 2 6 5
Hot om vå ld 3 2 1 2 3 5 4 3
Annan ekonomi 1 1 3 3 1 4 5 3
Annan kriminalitet  

0 0 1 1 2 1 1
Privatekonomi  1 2 1 1
Politiskt vå ld 0 1 2 1 0 1
Missiones  1 2 1 1
Naturresurser   1 1 1 0
Arbetslö shet  0 0
Annat ä mne  2 2 14 2 4 3
Totalt   303 292 200 107 187 164 446 1699

Tabell 29. Huvudaktörer i tidningarnas nyhetsartiklar (%) 
 
 El Universal El Nacional Ultimas 

Noticias 
 
TalCual 

 
Vea 

Pano-rama Carabo-beno 

Chavezsidan 9 11 15 21 55 17 10
Oppositionen 21 30 21 26 4 17 34
Annan aktö r 70 59 64 53 41 66 56
N= antal 303 292 200 107 187 164 446

 
 

 28



Trots Venezuelas starka beroende av oljeutvinningen togs frågor om naturresurser upp i 
mindre än en procent av artiklarna. Samma sak gällde för arbetslösheten. De statliga sociala 
programmen, kallat missiones, togs upp i ungefär en procent av artiklarna inför 
folkomröstningen. 

I samtliga tidningar utom Panorama och kampanjtidningen Vea var oppositionen 
huvudaktör i fler artiklar än regeringssidan. I tidningarna El Carabobeno och El Nacional 
släpptes oppositionen fram i tre gånger så många artiklar, och i El Universal i dubbelt så 
många. I övriga tidningar var fördelningen jämnare, utom i Vea där oppositionen knappast 
kom till tals över huvud taget (tabell 29). 

Den regionala nyhetstidningen Panorama utmärkte sig genom att ha god balans mellan 
blocken.  

Samma tidning, Panorama, men även El Nacional, utmärkte sig också genom att ofta 
balansera sina artiklar på så sätt att oppositionen var sidoaktörer i artiklar där Chavezsidan var 
huvudaktör och tvärtom (tabell 30). Det gjorde i viss mån även Carabobeno, medan övriga 
tidningar sällan eller aldrig balanserade sina artiklar på det sättet, med undantag för TalCual 
som ofta hade regeringssidan som sidoaktör i artiklar som dominerades av oppositionen, men 
nästan aldrig lät oppositionen vara sidoaktör i artiklar dominerade av regeringssidan. 
 
 
Tabell 30. Motpartens tillfällen att kommentera huvudpersonens uttalanden (%) 
 
 
 
Kommen-teras 
av: 

 
El Universal 
Huvudpers 

Chav.Opp. 

 
El Nacional 
Huvudpers 

Chav.Opp. 

Ultimas 
Noticias* 
Huvudpers 

Chav.Opp. 

 
TalCual 

Huvudpers 
Chav.Opp. 

 
Vea 

Huvudpers 
Chav.Opp. 

 
Panorama 
Huvudpers 

Chav.Opp. 

Carabo-beno* 
Huvudpers 

Chav.Opp. 

Motstå ndare 0 8 32 26 7 0 5 32 0 0 18 19 15 11

Annan 11 19 29 35 3 7 13 22 8 57 14 29 42 33

Ingen 89 73 39 39 90 83 82 46 82 43 68 52 43 56

N=antal art 27 64 31 87 29 42 22 28 102 7 28 27 46 153

 
* I en del av Carabobenos och Ultimas Noticias artiklar där huvudpersonen kommer från oppositionen kommer sidoaktörerna från samma 
läger, vilket inte syns i tabellen ovan, där dessa räknats in i kategorin ” Annan” .  

 
 

Detta ska inte tolkas som att TalCual på något sätt favoriserade regeringssidan. Tvärtom 
bedrev tidningen en påtagligt regeringskritisk journalistik även på nyhetsplats. Förklaringen 
ligger i att tidningen ofta kritiserade Chavez och hans regering, vars roll som huvudperson i 
artikeln relativt ofta blev att försvara den förda politiken. Någon motsvarande kritisk 
journalistik bedrevs knappast gentemot oppositionen. Som helhet gynnade därför TalCuals 
journalistik oppositionen, som på ett helt annat sätt fick komma till tals på egna villkor (tabell 
31). 
 
Tabell 31. Tendens i tidningarnas nyhetsartiklar (%) 
 
 El Universal El Nacional Ultimas 

Noticias 
 
TalCual* 

 
Vea* 

Pano-rama Carabo-beno 

Pro Chavez 12 14 23 20 85 27 10
Contra Chavez 38 27 27 54 1 13 49
Neutral 50 59 51 26 13 59 41
N= antal 303 292 200 100 186 164 446
 
* Sju artiklar publicerade i TalCual och en i Vea har bedömts icke relevanta i sammanhanget. 

 
 

 29



Detsamma gällde för huvudstadens morgontidningar, som båda gynnade oppositionen. 
Det gällde också i än högre grad för Valencias dominerande tidning Carabobeno. 

Chavezsidans kampanjtidning Vea var som väntat starkt regeringsvänlig; där förekom 
propagandaartiklar till och med i sportmaterialet. 

Staden Maracaibos ledande dagstidning Panorama utmärkte sig genom att som enda 
större dagstidning gynna regeringssidan i nyhetsmaterialet. Av tidningens 164 nyhetsartiklar 
om folkomröstningen var 27 procent gynnsamma för Chavez och hans regering medan bara 
hälften så många gynnade oppositionen. Nyhetsjournalistiken i huvudstadens stora 
kvällstidning Ultimas Noticias slutligen kan betraktas som ganska balanserad i den meningen 
att den varken gynnade regeringen eller oppositionen.  

I nyhetsartiklarna gynnade tidningarna den ena eller den andra parten framför allt genom 
att ge dem utrymme i spalterna. Exempelvis formulerade tidningen Vea ytterst sällan sina 
artiklar så att den tog tydligt ställning för regeringssidan, stödet bestod i att ge regeringens 
insatser positiv uppmärksamhet (tabell 32). Detsamma gällde för regiontidningen 
Carabobeno, men där var det oppositionen som uppmärksammades positivt. 
 
 
Tabell 32. Journalistisk form i tidningarnas nyhetsartiklar 
 
 
 El Universal El Nacional Ultimas 

Noticias 
 
TalCual* 

 
Vea* 

Pano-rama Carabo-
beno* 

Tidningen tar tydligt 
stä llning 

 
3 

 
12 1 10 1

 
10 2

Ena sidan dominerar  
48 

 
30 49 53 84

 
31 57

Neutral, informerande  
49 

 
59 51 31 14

 
59 41

N= antal artiklar 302 292 200 101 186 164 444
 
* Sex artiklar publicerade i TalCual två i Carabobeno och en i Vea har bedömts icke relevanta i sammanhanget. 
 

 
 
Den samlade bevakningen i pressen 
 
Vid en samlad bedömning av dagspressens bevakning av folkomröstningen kan konstateras 
att den som helhet mera gynnade oppositionen  än president Chavez och hans regering, men 
att stödet inte var massivt. Visserligen var journalistiken i Caracas och Maracaibos stora 
morgontidningar i huvudsak kritisk till Chavez, men det uppvägdes i någon mån av en 
försiktigt Chavezvänlig journalistik i kvällstidningen Ultimas Noticias och i Valencias 
morgontidning Panorama.  

Tidningarna Vea och TalCual var tydligt partiska för var sin sida, men torde i första hand 
ha spelat roll för att mobilisera intresset och förse de egna kampanjarbetarna med argument. 

 30



 Det samlade medieutbudet inför folkomröstningen 
 
 
Undersökningen av mediernas bevakning av folkomröstningskampanjen i Venezuela 
sommaren 2004 visar att bevakningen i de flesta betydelsefulla enskilda medierna var 
påfallande obalanserad. Men den visar också att balansen i Venezuelas mediesystem som 
helhet var ganska god.  
 

En sammanställning av de olika medieformernas bevakning kan se ut så här: 
 
 För Chavez Balanserat För oppositionen 
 
Press: Panorama  Ultimas Noticias Caracas morgontidningar
   El Carabobeno 
  
Radio Statlig radio  Privat radio 
 
TV VTV Televen RCTV 
   Globovision 
   Venevision 
  

Sammanställningen visar på ett visst övertag för oppositionen i TV-mediet och i pressen, 
medan situationen i radiomediet ser ut att vara balanserat (de båda kampanjtidningarna har 
inte medtagits i sammanställningen). 

Till denna enkla tablå bör dock läggas dels att nyheterna i de tre statliga 
etermediestationernas nyhetssändningar samtliga var mycket obalanserade till president 
Chavez förmån medan de privata stationerna trots allt gav regeringssidan viss 
uppmärksamhet, dels att presidenten vid upprepade tillfällen avbröt stationernas sändningar 
med egna budskap i form av så kallade cadenas. Dessa båda faktorer förskjuter balansen ett 
stycke till president Chavez förmån, och gör det samlade medieutbudet om inte neutralt så i 
varje fall inte uppseendeväckande skevt. 

Mediernas genomslagskraft har inte varit föremål för mätningar i denna undersökning. I 
en mening kan man dock kanske räkna själva folkomröstningsresultatet som ett sådant mått.  

I folkomröstningen segrade ju presidenten med stor marginal. Om detta på något sätt 
hängde samman med medieutbudet kan en förklaring ligga i radiostationen YVKE Mundials 
genomslagsförmåga. Till skillnad från de andra statligt kontrollerade medierna, som måste 
betraktas som rena propagandakanaler, fungerade YVKE Mundial som en populär 
radiostation med lättsamt innehåll i form av musik och nyheter med folkligt tilltal och korta 
intervjuer med vanliga venezuelanska medborgare, en station som var möjlig att lyssna på i 
kök, taxibilar och andra arbetsplatser. 

Att flertalet privata TV-stationer och flera tidningar gynnade oppositionen hade i det 
läget mindre betydelse. YVKE:s påverkan i kombination med ett neutralt nyhetsutbud i den 
populära TV-stationen Televen kan mycket väl ha varit det som avgjorde folkomröstningen i 
medierna, och som fick en stor del av venezuelanerna att gå och rösta för att president Chavez 
skulle få sitta mandatperioden ut.  

 
 
 
 
 

 31



Om undersökningens betydelse för medieutbudet 
 
 
Undersökningen av medieutbudet inför folkomröstningen i augusti 2004 tillkom för att 
kontrollera effekten av avtalet mellan Venezuelas valkommission, valövervakaren Carter 
Center och landets ledande etermedier. Resultaten av undersökningen visar att radio- och TV-
stationerna följde avtalet i varierande grad. Några följde det mycket väl, andra tycks inte ha 
brytt sig lika mycket.  

En annan fråga av både praktiskt och vetenskapligt intresse är om undersökningen som 
sådan haft någon betydelse för hur medierna utformat sitt utbud av nyheter och kommentarer 
inför folkomröstningen. Det finns en del som tyder på att den faktiskt hade det.  

Den första resultatredovisningen från projektets mätningar genomfördes på förmiddagen 
den 22 juli 2004. Då redovisades resultaten för TV-utbudet under perioden 16-21 juli inför en 
grupp, där bland andra några av de viktigaste TV-cheferna deltog. Några dagar efter 
redovisningstillfället konstaterades att nyhetsutbudet i flera av TV-stationerna förändrats 
ganska påtagligt. Inte minst hade utbudet förändrats i statliga VTV, vars chef Vladimir 
Villegas efter redovisningen offentligt lovat en sådan förändring. I VTV hade andelen 
neutrala inslag ökat från 17 till 46 procent mellan mättillfällena, och även de andra 
stationernas journalistik hade ändrats, i några fall ganska påtagligt (tabell 33).  
 
 
Tabell 33.  Tendens i de undersökta TV-stationerna under två mätperioder i juli 2004 (%) 
 

 TV-station 

 
  
Tendens
 
  

 RCTV Venevision Televen Globovision VTV Totalt 

Mä tperiod* 1 2 1 2 1 2 1 2 1 2 1 2

Fö r Chavez 7 4 18 15 21 18 21 40 81 51 30 30

Mot Chavez 50 35 47 23 11 0 40 20 2 3 33 16
Neutralt 43 61 36 62 68 82 39 40 17 46 37 54 

 Summa % 100 100 
23 

100
45

100 100 100
11

100
65

100 100 
42 

100 
39 

100 100
 Antal = N 42 26 19 30 213 129

 
*Mätperiod 1 omfattar tiden 16-21 juli och mätperiod 2 perioden 22-23 juli 2004.  

 
En del av denna förändring hängde kvar ända fram till omröstningsdagen i augusti. 

Exempelvis blev för hela perioden, veckorna 30 till 33, andelen neutrala nyhetsinslag i VTV 
37 procent. Generellt kan man också konstatera att andelen neutrala inslag i de flesta av TV-
stationernas nyhetsprogram ökade, medan de partiska inslagen minskade (tabell 34). 
 
  
Tabell 34. Andelen neutrala inslag i TV-nyheterna (%) 
 
 16-21 juli Vecka 30-33 Fö rä ndring 

RCTV 43 45 +2 
Venevision 36 52 +16 
Televen 68 60 -8 
Globovision 39 45 +6 
VTV 17 37 +20 

 
I måttet för förändring står plustecken för en ökad andel neutrala inslag 
medan minustecken innebär minskad andel sådana inslag. 

Alla TV-stationerna utom Globovision blev också mer neutrala efter den första 
redovisningen på så sätt att de balanserade inslag som gynnade ena parten i folkomröstningen 

 32



med inslag som gynnade den andra. Särskilt markant blev denna förändring i statliga VTV, 
som de första dagarna nästan helt saknade sådana balanserande inslag med oppositionen. Det 
måste dock sägas att den även fortsättningsvis var starkt tendensiös till regeringens fördel, 
förändringen innebar enbart att obalansen blev något mindre (tabell 35). 
 
 
Tabell 35. TV-inslagens balans: för Chavez — mot Chavez (%)  
 
 16-21 juli Vecka 30-33 Fö rä ndring 

RCTV -43 -38 +5 
Venevision -29 -10 +19 
Televen +10 +8 +2 
Globovision -19 -24 -5 
VTV +79 +49 +30 

 
I måttet för förändring står plustecken för en förbättrad balans mellan 
parterna medan minustecken innebär en ökad obalans.   

 
Den snabba förändringen mot en mera neutral journalistik märktes betydligt mindre i 

radiostationernas bevakning. I de två stora privata stationerna i undersökningen, Union Radio 
och Radio Caracas Radio, ökade dock andelen neutral journalistik dagarna efter det första 
mötet hos CNE, men de båda statskontrollerade stationerna Radio Nacional och YVKE 
Mundial fortsatte ungefär som tidigare. Union Radio återgick efter några dagar till sitt tidigare 
sätt att rapportera, medan förändringen i Radio Caracas Radio höll i sig fram till 
folkomröstningen (tabell 36). 
 
 
Tabell 36. Andelen neutrala inslag i radionyheterna (%) 
 
 16-21 juli Vecka 30-33 Fö rä ndring 

Radio Nacional 39 37 -2  
YVKE Mundial 31 35 +4 
Union Radio 52 54 +2 
Radio Caracas Radio 43 55 +12 

 
I måttet för förändring står plustecken för en ökad andel neutrala inslag 
medan minustecken innebär minskad andel sådana inslag. 

 
 

I de statliga radiostationerna blev balansen mellan inslag som gynnade president Chavez 
och inslag som gynnade oppositionen till och med sämre veckorna fram till folkomröstningen. 
I Radio Nacional försvann de få inslagen där oppositionen kom till tals helt och hållet, och 
även i YVKE Mundial blev de påtagligt färre.  

De privata stationerna var inte fullt så partiska; där förekom inslag med regeringssidan 
ända fram till omröstningen. Men de var få, och någon balanserande effekt av 
mediegranskningen gick inte att utläsa (tabell 37). 
 
 
Tabell 37. Radioinslagens balans: för Chavez — mot Chavez (%)  
 
 16-21 juli Vecka 30-33 Fö rä ndring 

Radio Nacional +51 +61 - 10   
YVKE Mundial +37 +49 - 12 
Union Radio - 24 - 24 0 
Radio Caracas Radio - 27 - 29 - 2 

 33



 
I måttet för förändring innebär plustecken en förbättrad balans 
mellan parterna medan minustecken innebär en ökad obalans. 

 
 

Förklaringen till att TV-mediet påverkades mer än radiomediet av mediemätningarna 
ligger förmodligen i att de förra på ett helt annat sätt stått i centrum för omvärldens intresse. 
Ända sedan den misslyckade statskuppen 2002 har TV-stationernas politiska betydelse 
debatterats både internationellt (se exempelvis Klein, 2003) och nationellt, inte minst av 
president Chavez själv.  

Det är inte osannolikt att TV-stationernas ägare och redaktionsledningar känt att de haft 
uppmärksamheten på sig, och därigenom blivit känsligare för kritik. Någon motsvarande 
debatt om radiostationernas nyhetsrapportering och politiska betydelse har knappast förts. 
 
 
Sammanfattande bedömning 
 
Sammantaget kan konstateras att det finns en del som tyder på att mediegranskningen hade en 
balanserande effekt på de venezuelanska mediernas sätt att bevaka kampanjen inför 
folkomröstningen om president Hugo Chavez maktinnehav i augusti 2004. I första hand tycks 
den ha haft effekt på TV-stationernas bevakning, medan effekten på radiostationernas 
bevakning kan ifrågasättas. I vilket fall som helst var den inte alls lika stor. 

Helt säker på att mediemätningarna verkligen haft effekt på utbudet kan man naturligtvis 
inte vara. En invändning skulle kunna vara att siffrorna för den inledande mätperioden 16-21 
juli bygger på ganska få inslag under en begränsad tidsperiod. Det finns alltid en risk att 
redaktionernas verksamhet dessa dagar inte var typiska för respektive nyhetsstation. Mot detta 
kan invändas att perioden trots allt omfattar nästan en hel vecka, och att det inte finns något 
som tyder på att nyhetsarbetet den veckan skulle avvika från stationernas vanliga verksamhet.  

En annan invändning är av mera teoretisk natur. När det påstås att mätningarna hade 
effekt — framför allt på TV-mediet — görs ett antagande att nyhetssändningarna skulle ha 
sett annorlunda ut om mätningarna inte gjorts och rapporterats. Om detta kan man naturligtvis 
egentligen ingenting säkert veta. 

Vad vi vet är dock att radio- och TV-stationerna var synnerligen medvetna om 
mätningarna och dess resultat, som regelbundet redovisades för stationernas toppchefer och 
ägare.  

Vad som också tydligt visats i denna rapport är dock att nyhetssändningarna i TV var 
mer balanserade efter den första rapporten från GMM den 22 juli 2004 än de var dagarna 
närmast före.  

 34



Referenser 
 
Andersson Odén Tomas & Ingela Wadbring, 2003: Teknisk rapport för för publicistiska 

bokslut. Arbetsrapport nr 10, JMG, Göteborgs universitet.  

Asp Kent (1991): Partiskheten i Sveriges radios och TV4:s nyhetsprogram under 1991 års 
valrörelse: en undersökning av valbevakningen i Rapport, Aktuellt, Ekot, 
Nyheterna och Dagens nyheter. Arbetsrapport nr 16, JMG, 1991. 

Asp, Johansson & Nilsson, 2000: Medievalsundersökningen 1998. Teknisk rapport. 
Arbetsrapport nr 98, JMG, Göteborgs universitet. 

Cederberg Ingemar och Martin Källstrand (2003): Landöversikt Venezuela. Rapport från 
Svenska ambassaden i Bogota 2003-03-10. 

Klein Naomi: Venezuela’s Media Coup. The Nation, March 3, 2003 

Tanner Hawkins Eliza: Conflict and the Mass Media in Chávez’s Venezuela (opubl.), Provo, 
Utah, 2003.  

Monitoring the Media Coverage of the 2005 Presidental Elections in Palestine. The 
Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and Democracy, 
2005. 

Valverde, Miguel Acosta, & Luz Paula Parra Rosales (1994): The Media and the 1994 
Federal Elections i Mexico: A content analysis of Television News Coverage of 
the Political Parties and Presidental Candidates (engelskspråkig 
sammanfattning av Guia para el análisis de contenido electoral de medios de 
communicación. Mexico city: Academia Mexicana de Derechos Humanos, 
1994). 

Wilke Jürgen (red.), 1996: Massenmedien in Lateinamerika. Dritter band: Bolivien, 
Nicaragua, Peru, Uruguay, Venezuela. Vervuert, Frankfurt am Main.  

World Press Trends 2004. Paris, World Association of Newspapers/CenithOptimedia. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 35



Bilaga 
 
De inblandades andel av tiden i TV-stationernas debatter inför folkomröstningen 
 
 

 Venevision 
 Antal inlä gg Tid (sek) Andel av tid (%)

Programledare 223 3 824 24,5
Hugo Chavez 15 620 4
Chavez kampanjledning  38 1 893 12
Annan Chavezsympatisö r 21 1 169 7,5
Oppositionsledare 25 1 172 7,5
Annan ledande i oppositionen 62 1 766 11
Annan Chavezmotstå ndare 125 3 978 25,5
Inlä gg frå n studiopublik 34 466 3
Annan aktö r 7 721 5
Total  550 15 609 100

 
 

 Televen 
 Antal inlä gg Tid (sek) Andel av tid (%)

Programledare 207 3 411 16
Hugo Chavez 8 219 1
Chavez kampanjledning  89 2 381 11
Annan Chavezsympatisö r 24 678 3
Oppositionsledare 53 2 743 13
Annan ledande i oppositionen 67 4 780 23
Annan Chavezmotstå ndare 73 6 220 30
Inlä gg frå n  studiopublik 19 291 1
Annan aktö r 18 162 1
Total  558 20 885 100

 
 

 VTV 
 Antal inlä gg Tid (sek) Andel av tid (%)

Programledare 470 7 818 16
Hugo Chavez 
Chavez kampanjledning  134 11 946 25
Annan Chavezsympatisö r 112 9 257 19
Oppositionsledare 49 3 738 8
Annan ledande i oppositionen 165 5 537 12
Annan Chavezmotstå ndare 126 6 357 13
Inlä gg frå n  studiopublik 35 1 861 4
Annan aktö r 19 1 517 3
Total  1110 48 031 100

 
 

 Globovision 
 Antal inlä gg Tid (sek) Andel av tid (%)

Programledare 133 5 159 34
Hugo Chavez 
Chavez kampanjledning  8 411 3
Annan Chavezsympatisö r 20 1 467 10
Oppositionsledare 2 210 1
Annan ledande i oppositionen 1 84 1
Annan Chavezmotstå ndare 86 6 094 40
Inlä gg frå n  studiopublik 15 929 6
Annan aktö r 12 815 5
Total  277 15 169 100

 

 36


	Arbetsrapport nr XX
	President Chavez i press, radio och TV
	Mediebevakningen av folkomröstningskampanjen i Venezuela, augusti 2004
	Tomas Andersson Odén
	ISSN   President Chavez i press, radio och TV
	Mediebevakningen av folkomröstningskampanjen i Venezuela, augusti 2004
	Projektets politiska bakgrund
	Uppdraget
	Projektets organisation
	Nyhetsmedierna i Venezuela
	Undersökningsmaterial och mätperiod
	Statliga  YVKE Mundial VTV
	Privata  Radio Caracas Radio RCTV

	Tabell 2. De undersökta tidningarna: utgivningsorter och upplagetal 

	Databaserna
	Metoddiskussion
	Andra liknande undersökningar

	 TV-stationernas nyhetsbevakning av kampanjen
	Tabell 3. Analyserade TV-inslag. Typ av inslag (antal)
	Ledare och krönikor
	Nyhetsinslag
	Cadenas

	Tabell 10. Förekomst och tendens i cadenas som bröt nyhetssändning i TV (antal)
	Det samlade TV-utbudet



	 Radiostationernas bevakning av kampanjen
	Tabell 11. Kodade radioinslag. Typ av inslag. Antal
	Ledare och krönikor
	Nyhetsinslag
	Tabell 18. Förekomst och tendens i cadenas som bröt nyhetssändning i radio

	 Cadenas
	Det samlade radioutbudet

	 Debattprogrammen i radio och TV
	Totalt 53 debattprogram
	Debattprogrammen i TV
	Andel av debattiden (%)
	Venevision
	Televen
	Globovision
	VTV


	Tabell 21.  Parternas andel av debattiden i TV (% av tiden)
	Tabell 22. Andel av inläggen som utgjordes av åsiktsyttringar från publik och programledare (%)

	Debatterna i radio
	Tabell 23. Parternas andel av debattiden i radio (% av tiden)
	Andel av debattiden (%)
	Radio Nacional
	Union Radio



	Det samlade utbudet av debatter i radio och TV

	 Tidningarnas bevakning av kampanjen
	Ledare
	Debatt
	Kolumnister

	Om det förekom förhållandevis få ledare, kultur- och debattartiklar om folkomröstningen så var det desto fler krönikor skrivna av kolumnister. Totalt publicerade de sju tidningarna  152 krönikor om folkomröstningen. Nästan hälften av dem, 74 stycken, publicerades den första undersökningsveckan. De följande tre veckorna publicerades ungefär 25 krönikor per vecka. Endast den stora morgontidningen El Nacional var sparsam med krönikor, medan de förekom flera gånger i veckan i övriga undersökta tidningar.
	Tabell 27. Tendens i tidningarnas krönikor
	Nyhetsartiklarna
	Tabell 28.  Tidningsartiklarnas fördelning på olika ämnen
	Tabell 29. Huvudaktörer i tidningarnas nyhetsartiklar (%)
	Tabell 31. Tendens i tidningarnas nyhetsartiklar (%)
	Tabell 32. Journalistisk form i tidningarnas nyhetsartiklar

	Den samlade bevakningen i pressen

	  Det samlade medieutbudet inför folkomröstningen
	Om undersökningens betydelse för medieutbudet
	Tabell 35. TV-inslagens balans: för Chavez — mot Chavez (%) 
	Tabell 37. Radioinslagens balans: för Chavez — mot Chavez (%) 

	Sammanfattande bedömning
	Venevision
	Televen
	VTV
	Globovision





