SOM-böcker
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/22793
Resultat och analyser i bokform. Mer information om SOM-institutet: http://www.som.gu.se/
Browse
Browsing SOM-böcker by Author "Oscarsson, Henrik"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item I framtidens skugga: Fyrtiotvå kapitel om politik, medier och samhälle(SOM-institutetet, 2012-06) Weibull, Lennart; Oscarsson, Henrik; Bergström, Annika; University of Gothenburg; Göteborgs universitetDEMOKRATI OCH POLITIK: Populära och mindre populära partiledare, Sören Holmberg / Näst bästa partier, Henrik Oscarsson / Varför är högutbildade mer aktiva i politiska partier?, Mikael Persson / Demonstrerandets normalisering?, Magnus Wennerhag / Positiv attityd till invandring trots mobilisering av invandringsmotstånd, Marie Demker / Påverkar omsorgsansvar våra åsikter?, Helena Rohdén, Carin Nyman och Maria Edström / MyNDIgHETER OCH OffENTLIg SERVICE: Förtroendet för staten, Sören Holmberg och Lennart Weibull / Förtroendet för rättsväsendet 1986–2011, Gabriella Sandstig och Ylva Norén Bretzer / Monarkin och statschefen i Sverige – stöd, förtroende och popularitet, Lennart Nilsson / Korruption i Sverige 2011 – förekomst och acceptans, Monika Bauhr och Mathias A. Färdigh / Medborgarna och svensk välfärdspolitik 1986-2011, Lennart Nilsson / ARBETSMARKNAD: Innanförskap och utanförskap som politisk skiljelinje, Maria Oskarson / Insiders och outsiders i svensk arbetsmarknadsopinion, Love Christensen och Sandra Engelbrecht / Varför arbetslösa mår sämre, Filip Fors och Bengt Brülde / MILjö OCH ENERgI: Fukushimaeffekten, Sören Holmberg / Svenska folkets åsikter om vindkraft, Per Hedberg / Ett växande klädberg, Eva Gustafsson och Karin M Ekström / KuLTuR, LIVSSTIL OCH KONSuMTION: Ritualer, högtider och manifestationer, Jonas Bromander / Beundrade personer, Henrik Oscarsson / Bibliotek, sociala medier och digital delaktighet, Lars Höglund /Personlighetstyper och köpvanor John Magnus Roos och Ulrika Holmberg / Alkoholkonsumtion – vanor och volym Sören Holmberg och Lennart Weibull /Kultur befrämjar hälsa, Sören Holmberg och Lennart Weibull / NyHETER OCH jOuRNALISTIK: Allt fler står utanför nyhetsvärlden, Adam Shehata och Ingela Wadbring / Läsare som medskapare av medieinnehåll, Annika Bergström och Ingela Wadbring / Programpreferenser och den svenska tv-nyhetspubliken, Adam Shehata / Radio – kanaler, plattformar och förtroende, Annika Bergström / MEDIER OCH PLATTfORMAR: Public service i radio och tv – en politisk fråga?, Lennart Weibull /Presstödet och tidningsläsningen, Ingela Wadbring /Kvällspressen från ett 360o-perspektiv i olika generationer, Mathias A. Färdigh och Oscar Westlund / Mobilanvändning och nya medier Göran Bolin /Användning av mobilen för information och kommunikation, Oscar Westlund / INTERNATIONELLT OCH gLObALT: Försvagat opinionsstöd för Eu också i Sverige, Sören Holmberg / Stabilt Nato-motstånd i svensk opinion, Ulf Bjereld / När kriget kommit – svenskarna och den nya försvarspolitiken, Karl Ydén och Joakim Berndtsson /Världen är så stor så stor, Lennart Weibull / VäRDEgRuNDER: Värderingsförändringar i Sverige 1988-2011, Henrik Oscarsson / Den sociala tilliten – håller vi på att tappa de unga?, Maria Oskarson och Bo Rothstein / Världsreligioner i Sverige, Lennart Weibull / Sexuell orientering, Erika Alm och Anna WesterståhItem Lycksalighetens ö : fyrtioen kapitel om politik, medier och samhälle(SOM-institutetet, 2011-10) Holmberg, Sören; Weibull, Lennart; Oscarsson, Henrik; University of Gothenburg; Göteborgs universitetInternationella undersökningar visar entydigt på samma sak. Människor i den höga nord har det bättre än de flesta. Vi är bland de lyckligaste på hela Jorden. Och framgångssagan fortsätter. SOM-institutets lägesbeskrivningar pekar i de flesta fall klart uppåt sedan de första mätningarna för tjugofem år sedan. Alla svenskar lever naturligtvis inte väl på Lycksalighetens ö. Mörker finns. Men de flesta har det bra – och bättre än i slutet av 1900-talet. Lycksalighetens ö handlar om allt detta – om det välmående och kanske också gynnade svenska folket. Men boken handlar även om öns skuggsida – om oro, korruption, alienation, vargskräck, fallande förtroende för forskning och en ökad ekonomisk ojämlikhet. Klyftor växer. Boken bygger på resultat från SOM-institutets tjugofemåriga mätningar av svenska folkets åsikter, livsstilar, medievanor och värderingar. Tyngdpunkten ligger dock på dagens tillstånd. Fokus är på 2000-talet. Lycksalighetens ö omfattar fyrtioen kapitel författade av ledande svenska samhällsvetare.Item Mittfåra och marginal(SOM-institutetet, 2014-01) Oscarsson, Henrik; Bergström, Annika; University of Gothenburg; Göteborgs universitetHur ser svenskarna på främlingsfientlighet, invandring och intolerans? Vad tycker de om privatiseringar i välfärden? Hur är deras inställning till tv-reklam? Vad tycker de om e-böcker? Vilka är Sverigedemokraternas sympatisörer? Och när tar mobiltelefonen över helt? Det är bara några av de frågor som besvaras i SOM-institutets nya forskarantologi Mittfåra och marginal. Boken innehåller 39 kapitel skrivna av samhällsvetenskapliga forskare, med analyser av data från 2013 års nationella SOM-undersökning.Item Vägskäl : 43 kapitel om politik, medier och samhälle(SOM-institutetet, 2013-06) Weibull, Lennart; Oscarsson, Henrik; Bergström, Annika; University of Gothenburg; Göteborgs universitetVägskäl redovisar 2012 års nationella SOM-undersökning och innehåller 43 kapitel om medier, opinion, politik och samhälle. Vägskäl belyser på olika sätt hur svenska folket ställer sig inför olika vägval. Den innehåller kapitel om hur svenskar ser på kärnkraft och vindkraft, hur man bedömer relationen till EU och den svenska insatsen i Afghanistan. Andra områden där opinioner redovisas är invandrings-, bistånds- och arbetsmarknadspolitik. Många kapitel ger på olika sätt en översikt av åsikter och vanor inom kultur- och medieområdet, exempelvis staden som kultur, e-böcker, mobilnyheter och sociala medier. Vägskäl bygger på resultat från SOM-institutets långa mätserier av svenska folkets åsikter, livsstilar, medievanor och värderingar. Tyngdpunkten i analyserna ligger på dagsläget men hela tiden är fokus på vad det säger om framtiden. Vart är Sverige på väg?