Examensarbete inom ämneslärarprogram, grundnivå
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/74396
Browse
Browsing Examensarbete inom ämneslärarprogram, grundnivå by Author "Göteborgs universitet/Högskolan för Scen och Musik"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item ”Alltså det är jättesvårt att sätta ord på det” - En intervjustudie om teaterelevers förhållande till betyg i gestaltning(2024-06-20) Fredstam, Helen; University of Gothenburg/Academy of Music and Drama; Göteborgs universitet/Högskolan för Scen och MusikDenna studie syftar till att undersöka hur elever förstår och upplever betygsättning av scenisk gestaltning. Studien är genomförd med semistrukturerade kvalitativa intervjuer med sex elever på det estetiska programmet, inriktning teater. De teoretiska utgångspunkterna för studien är den didaktiska triangeln, elevförutsättningar, samt begreppet tyst kunskap. Resultatet visar på att eleverna har en god förståelse för betygskriterierna, men trots det beskriver de kriterierna som förvirrande. De ser upplevelsen av betygsättning i teater som unik jämfört med många andra ämnen, detta på grund av att teater är ett ämne som känns personligt, samt att de upplever bedömning från många aktörer samtidigt när de gestaltar (publiken, läraren, sig själva och varandra). Slutligen tyder resultatet på att elever har ett gott förtroende för lärarens bedömningsuppdrag, men att de vill ha mer information från läraren om hur betyget sätts och vad betygskriterierna innebär. Som slutsats lyfts vikten av att skapa ett gemensamt språk teaterlärare och elever kan använda för att förstå varandra kring betyg i scenisk gestaltning på ett produktivt sätt.Item Subjektiv summativ bedömning(2024-09-16) Fredstam, Helen; Pollack, Emma; University of Gothenburg/Academy of Music and Drama; Göteborgs universitet/Högskolan för Scen och MusikDenna litteraturstudie syftar till att kartlägga vad forskning säger om teaterlärares bedömningspraktik gällande summativ bedömning av skådespelande gestaltande förmåga. Utgångspunkten är dagens fokus på kvalitetsmätning av skolan i relation till subjektiviteten i teaterämnets bedömningspraktik. Studierna som analyseras i resultatet behandlar data från skolor i Australien, USA, Nya Zeeland, Taiwan, Sverige, Kanada, Jamaica och Norge. De valda studierna tematiseras i fyra steg som ingår i processen av en bedömning. Resultatet av litteraturöversikten påvisar många likheter i hur bedömningsuppgifter i teaterämnet är utformade. Vi upptäcker även att sambedömning är en frekvent använd bedömningspraktik och att betygskriterier ofta har liknande utformning i olika länder. Flera av studierna vittnar om en kultur av centraliserade tester i skådespelande gestaltning. Vi drar slutsatsen att samhällets fokus på mätbarhet spelar roll för nuvarande och framtida bedömningspraktiker inom teaterundervisning.Item Vad var det vi sa? Det kommer bli bra! En litteraturstudie om elevers mående inom musikutbildning och hur lärare kan främja deras välmående(2023-11-07) Ankartoft, Lovisa; Kulpakko, Julia; University of Gothenburg/Academy of Music and Drama; Göteborgs universitet/Högskolan för Scen och MusikSom framtida lärare blir det viktigt att få en bild över hur elevers mående ser ut inom musikämnet för att kunna skapa en god undervisning. Studiens syfte är att kartlägga elevers mående inom musikutbildning och hur lärare kan främja elevers välmående. Forskningsfrågorna lyder: Vad säger musikpedagogisk forskning om elevers mående inom musikutbildning? och Vad säger musikpedagogisk forskning om hur musiklärare kan bidra till en undervisning som främjar elevers välmående i musikutbildning? Detta är en systematisk forskningsöversikt som bygger på 20 vetenskapliga studier med utgångspunkt i databaserna ERIC, RILM och Swepub. Resultatet visar att det är problematiskt med elevers mående inom musikutbildning då det framkommit att många elever mår dåligt och upplever prestationsångest, stress, utbrändhet och depression. Vidare har låg motivation, låg självförmåga, låg självkänsla och hög självkritik visat sig vara vanligt bland elever. Resultatet presenterar mestadels rekommendationer kring hur lärare kan främja elevers välmående. Det föreslås att det är viktigt att skapa en trygg och öppen klassrumsmiljö med fokus på relationsskapande, att musicera i grupp och att ge eleverna användbara verktyg för sitt mående. Det rekommenderas även ett införande av olika kurser i musikutbildningen som har med välmående att göra. Vidare skulle framtida forskning behöva fokusera på elevers positiva mående, pröva konkreta hanteringsstrategier och utvärdera dessa samt forska vidare på specifika åldersgrupper."