Browsing by Author "Aderud, Johan"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Användbarhetsstudie av Nätuniversitetets webbportal - en uppföljning 2005(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2006) Aderud, JohanVi har åter fått i uppdrag att göra en uppföljande utvärdering av Nätuniversitetets webbportal och dess nya design ur användbarhetssynpunkt med syfte att hitta problem och föreslå förbättringar. För utvärderingen har vi använt oss av definitionen av användbarhet enligt ISO 9141-11: Den grad i vilken användaren i ett givet sammanhang kan nyttja en produkt för att uppnå specifika mål på ett ändamålsenligt, effektivt och för användaren tillfredsställande sätt. Webbportalens syfte är att informera besökaren om hur, vad och var du kan studera på distans via nätuniversitetet. Den syftar också till att informera om myndighetens verksamhet, projekt som drivs och ge universitet och högskolor möjlighet att registrera kurser som skall finnas i nätuniversitetets utbud. Detta innebär att portalen skall vara enkel att använda för både lärare och studenter med olika bakgrund och kunskaper. Användartester av informationssystem/webbplatser (s.k. usability evaluations) kan göras på flera olika sätt. En avgörande faktor för val av metod är i vilken utsträckning man vill göra undersökningen representativ för målgruppen. I det läget är en kombination av ett par enkla undersökningar att rekommendera. Vi använder oss följaktligen av ett experttest och ett användartest. Experttestet är en så kallad heuristisk utvärdering där man utvärderar webbportalen utifrån ett antal riktlinjer för att finna brott mot dessa. Fördelen med denna typ av utvärdering är att man hittar många problem relativt snabbt och enkelt. Vi har också genomfört användartester i form av så kallad thinking aloud -utvärdering. Denna utvärderingsmetod involverar ett antal användare som genom scenarion utför uppgifter på webbplatsen/portalen. Fördelarna med denna metod är att man kommer åt missuppfattningar om webbportalen och problemen man finner är uppgiftsrelaterade. Man har gjort ett bra jobb då man uppdaterat och gett portalen en ny design. Portalen har en tydligare navigation och en mer logisk uppdelning av information där man nu skiljer på student- respektive myndighetsrelaterad information. Designen är enhetlig vad gäller exempelvis länkutformning och man har tagit till hänsyn användare med särskilda behov. Det resultat som vi kommit fram till är att man definitivt bör se över startsidan och hur man presenterar portalens syfte. Informationen om var man kan hitta lärcentra måste visas tydligare samt att man bör förbättra funktionen för fritextsökningen då den inte genererar den typ av resultat som expertutvärderare eller testpersoner förväntar sig. De ovan nämnda problemen är de som vi tycker är viktigast att åtgärda, men man bör även se över och reflektera kring de övriga problem som hittats.Item Nätuniversitetets webbportal - En användbarhetsstudie(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2003) Aderud, JohanPå uppdrag av UCER, Umeå Centre for Evaluation Research, har vi utvärderat Nätuniversitetets webbportal ur användbarhetssynpunkt med syfte att hitta problem och föreslå förbättringar. Användbarhet definieras enligt ISO 9141-11 som: Den grad i vilken användaren i ett givet sammanhang kan nyttja en produkt för att uppnå specifika mål på ett ändamålsenligt, effektivt och för användaren tillfredsställande sätt . Studien har genomförts med två metoder, en heuristisk studie utförd av tre expertanvändare och en användartest med fyra användare ur portalens målgrupp. Det finns ett antal problem på webbportalen som bör åtgärdas för att man ska uppnå så hög användbarhet som möjligt för den tänkta målgruppen. Problemen är av tre typer: 1. Användare med särskilda behov. Textstorleken på alla sidor bör ökas till minst 10 pixlar. Man bör även erbjuda en högupplöst sida med möjlighet att reglera textstorleken i webbläsaren. Färgerna på länkar (röd) och toppmenyn (röd och gul) skulle behöva ändras då de är svårlästa och utgör problem för färgblinda personer. Dessa problem kan anses mest akuta eftersom sajten i nuvarande utformning är helt oanvändbar för personer med dessa problem. Dessutom skulle en design som inte använder ramar (frames) underlätta för användare som använder skärmläsare som hjälpmedel. 2. Generella designfrågor: Överhuvudtaget behöver länkutformningen ses över och göras enhetlig. Som portalen ser ut idag finns det alldeles för många varianter av länkar som riskerar att göra användare osäkra. Detta är dock något som testpersonerna inte reagerat på. Detta kan bero på att de inte upplevde det som ett problem på samma sätt som expertutvärderarna eller att scenarierna var av den karaktären så att detta problem inte ställdes tillräckligt på sin spets under användartesten. Rubriker på sidor är inkonsekvent eller saknas. Länkar ändrar ibland namn. Användning av bild och alt -text är oklar. Söksidan uppfattades som bra av både testpersonerna och expertutvärderarna, men det skulle behövas en tydligare och mer lättillgänglig hjälp på sidan. Sidan bör också utformas så att man i största möjliga mån undviker scrollning då det medför att sökknappen försvinner. 3. Sökproblem: Det fanns en del uppgifter som ingen av testpersonerna lyckades lösa. Alla användare hade stora problem med att hitta de lärcentra som arbetade tillsammans med det önskade universitetet vilket också uppmärksammades av några av expertutvärderarna. Detta är något som man behöver göra något åt då det är viktig information som kan vara avgörande för om studenten väljer att söka utbildningen eller inte. En söktjänst för hela portalen är önskvärd för att lätt kunna hitta den information som man söker. Detta hade troligtvis gjort att testpersonerna kunnat hitta den verksamhetsplan som efterlystes i ett av scenariorna under användartesten.