Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Alasadi, Randa"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Pedagogers arbete med flerspråkiga barns språkutveckling.
    (2024-12-03) Alasadi, Randa; Andersson, Moa; Rahimi, Azadeh; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger i förskola och förskoleklass främjar flerspråkiga barns språkutveckling i svenska och modersmålen. Vi har valt att använda en kvalitativ forskningsmetod i form av intervjuer med personal i två förskolor och en skola (i förskoleklass) i Göteborgs kommun. Intervjupersonerna arbetar som förskollärare eller barnskötare. Forskningsfrågor rör hur pedagoger arbetar för att främja språkutvecklingen i svenska och modersmålen hos flerspråkiga barn och vad pedagoger anser är av betydelse för att stimulera flerspråkiga barns språkutveckling. Vi har analyserat resultaten utifrån ett sociokulturellt perspektiv samt kompletterat med begrepp såsom interkulturell utbildning, vardagsnationalism, flerspråkighet, transspråkande, relationellt agentskap och gränsrum. Resultaten visar att arbetet med flerspråkighet i förskolan till stor del handlar om att bidra till en uppmuntrande, tillåtande och inkluderande verksamhet. I arbetet med flerspråkighet i förskoleklassen visade det sig att pressen på att barnens kunskaper i svenska måste ligga på en särskild nivå för att de ska klara av skolgången är starkare. På grund av det lade personalen en större vikt vid att de skulle lära sig majoritetsspråket.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback