Browsing by Author "Albertsson, Emelie"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Barns upplevelser av akuta röntgenundersökningar och vad man som röntgensjuksköterska bör ha med sig i det korta mötet med akut sjuka barn - En litteraturöversikt(2013-06-10) Albertsson, Emelie; Englesson, Sofia; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaBakgrund: Barn kommer ofta akut till röntgen och som legitimerad röntgensjuksköterska har man som skyldighet värna om en god omvårdnad och hålla stråldoser nere. Barn är mycket strålkänsliga och har högre risk att drabbas av stokastiska effekter av strålning än vuxna. När ett barn är stressat och otryggt kan detta försvåra undersökningar och bidra till onödigt förhöjda stråldoser. Med sin kommunikation och genom avledning kan man hjälpa barnet att känna trygghet. Syfte: Att med denna studie ta reda på barns upplevelser av akuta röntgenundersökningar och vad man som röntgensjuksköterska bör ha med sig när man träffar barn på röntgen. Metod: Detta examensarbete är en litteraturstudie där 13 artiklar av kvalitativ och kvantitativ ansats har analyserats för att svara till arbetets syfte. Resultat: I resultatet framkom två huvudsakliga känslor barn hade i samband med sin akuta röntgenundersökning. Känslan av rädsla och oro, och känslan av trygghet. Saker som kan påverka dessa upplevelser visade sig vara röntgensjuksköterskan sätt att informera och kommunicera, föräldrarnas närvaro och miljön på röntgen. Det man utifrån barnens upplevelser som röntgensjuksköterska bör ha med sig var tänka på sin teknik när man informerar och ge den till barnet på ett sätt som barnet förstår. Att distrahera kan hjälpa till att få barnet att tänka på något annat än sin smärta. Att ge barnet uppmärksamhet var också något som ingav trygghet likaså att verka för god omvårdnad och se till barnet och dess behov som en enskild individ. Konklusion: Man bör ta lärdom av barnens upplevelser på röntgen i ett fortsatt arbete med individanpassad omvårdnad. Det är en röntgensjuksköterskas skyldighet att sträva efter att barn skall få en positiv upplevelse på röntgen samtidigt som stråldoserna skall hållas nere. Om man får barnet att känna trygghet kan man därmed uppnå målet med en god omvårdnad och en säker vård.Item Hur har Covid-19 påverkat konkursrisken inom hotell- och nöjesparksbranschen?(2021-06-30) Albertsson, Emelie; Holmström, Wilma; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBackground: The reason to why a company file in for bankruptcy is because they are unable to pay their debt and to prevent this, the company needs to work proactive to create a manageable risk within their capital structure. In spring 2020, during the outbreak of covid-19, the Swedish government established restrictions with the purpose to limit public gatherings. This leads to negative consequences for the hospitality and amusement industry which are the two industries this thesis intends to investigate. Purpose: The purpose of this thesis is to investigate how covid-19 has affected the bankruptcy risk within the hospitality and amusement park industry. This by examining the bankruptcy risk before covid-19 in combination with thoughts from persons with leading positions within the industries about how the bankruptcy risk has been affected by covid-19. Method: The thesis consists of a combination of a qualitative and quantitative research method. The data collection consists of primary data from semi-structured interviews and secondary data from financial statements. The respondents of the theses are all persons with leading positions within the hospitality and amusement park industry. Conclusion: According to the persons with leading positions within the hospitality and amusement park industry, the bankruptcy risk has increased as a consequence of covid-19 because of a reduced profitability, higher leverage and a larger capital requirement.Item The usage of Design Thinking to develop innovative services - A case study of the Swedish banking industry(2024-07-09) Albertsson, Emelie; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate SchoolNew entrants in an industry leads to changes and a more competitive landscape and for companies to stay competitive, there is a need for creating innovations which leads to new markets and revenue streams. The methodology Design Thinking can be used to create innovations since it focuses on creating high value for the end user. The Swedish banking industry's competitive landscape has changed due to the entrance of new digital actors. Within the industry it is a growing digitalisation trend and increased focus on creating high customer value. Therefore, this master thesis aims to answer the research question: How is Design Thinking used in the development of innovative services within the Swedish Banking industry? The theory Design Thinking focuses on the user’s needs, finding the underlying problem, experimentation, visualisation of ideas and diversity. The model can be divided into three phases: Customer discovery where customer research is conducted to empathize with the customer, understand underlying needs and define the real problem. Idea generation implies generating ideas within diverse teams. Testing involves experimentation of the ideas using prototypes and testing these prototypes. It can be challenging to implement Design Thinking in an organisation if there is a misfit between Design Thinking and current organisational structures and to succeed, support from the entire organisation is needed. The chosen research design is a qualitative single case study of a Swedish bank. The empirical result shows that the organisation has increased its focus on creating customer value and business developers observe digital behaviours, brainstorm together in diverse groups and conduct in-depth interviews in some projects. Many of the respondents seem to rely on the customer being able to verbally express their needs, limited ideation with the customer is conducted and the organisation is highly risk averse. Some characteristics of Design Thinking can be found within the bank organisation but there are some challenges such as the organisation prioritizing minimisation of risks higher than creating innovations which prevents a full implementation of Design Thinking. This master thesis contributes to a better understanding of the challenges to implement Design Thinking. Suggestions for future research is to observe how Design Thinking is used in practice and research of additional Swedish banks.