Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Albinsson, Oliver"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Konsekvenserna av andrafiering. Vårdnadshavares insyn och inflytande gällande förskolans genus- och jämställdhetsarbete.
    (2022) Albinsson, Oliver; Holmberg, Nelly
    Denna studie syftar till att undersöka samverkan mellan förskola och hem, samt vilka aspekter som präglar kommunikationen om det omdebatterade genus- och jämställdhetsarbetet. Studien har en poststrukturell teoretisk ansats, med analysbegreppen makt, normer, motstånd och positionering. Kvalitativa och kvantitativa metoder har kombinerats och empirin består av både enkätsvar från vårdnadshavare med barn i förskolan och intervjuer med förskollärare. De mest centrala aspekterna av studiens resultat är att läroplanen spelar en stor roll i vilka förutsättningar som vårdnadshavare har till insyn och inflytande i förskolan, att uppfattningen om läroplanens innehåll kan skilja sig åt, samt att vårdnadshavares inflytande regleras genom olika typer av andrafiering. Detta gör genus- och jämställdhetsarbetet i förskolan till ett högst aktuellt område fortsatt granskning, särskilt för att få en djupare inblick i hur vårdnadshavares socioekonomiska status påverkar hur förskollärare uppfattar deras inställning till genus- och jämställdhetsarbetet. Med anledning av detta ser vi att större insatser att öka vårdnadshavares kunskap om läroplanens innehåll skulle öka deras möjligheter till insyn och inflytande i förskolans genus- och jämställdhetsarbete.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback