Browsing by Author "Alfredsson, Rebecca"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Simundervisning i Idrott och Hälsa. En forskningsöversikt med anknytning till formulerings-, transformerings- och realiseringsarenan.(2020) Alfredsson, Rebecca; Hjalmarsson Ljunggren, Jennie; Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSimundervisning är ett viktigt moment i skolan eftersom det kan förebygga drunkningsolyckor i samhället. En lärare i ämnet Idrott och Hälsa bör vara väl medveten om riskerna som finns med simundervisning, men också kunna överföra simkunskaper samt livräddande moment till elever. Simundervisningen, tillsammans med friluftsliv och dans, har visat sig utgöra endast 18 procent av idrottsundervisningen, istället prioriteras andra aktiviteter. Det krävs fler insatser från samhällskrafter från olika håll så att fler elever når de kunskapskrav som gäller simning. Den största påverkan på simundervisningen är tid, utrymme och ekonomi. Dessutom påverkas simundervisningen av lärarens egna kunskaper inom ämnet, samt prioriteringar och tolkningar av styrdokumenten. Syftet var att kartlägga forskning kopplad till simundervisningen inom ramen för ämnet Idrott och Hälsa genom att uppmärksamma läroplanstexter, lärarens tolkning och elevernas upplevelser som utgör de tre arenorna. Formuleringsarenan, transformeringsarenan och realiseringsarenan. Ett systematiskt urval av artiklarna relevanta till frågeställningarna genomfördes baserat på exklusions- och inklusionskriterier och studiens syfte och frågeställningar. Resultaten som baserades på internationell forskning indikerade på att simning bör stå mer konkret utskrivet i läroplanen eftersom att det är ett livräddande moment i ämnet Idrott och Hälsa. Simundervisning är komplext eftersom det skiljer sig från andra moment i Idrott och Hälsa där bland annat ekonomi, tid och bullrig miljö sätter ramarna för undervisningen. Formativ kamratbedömning, videoåterkoppling och individualisering var metoder läraren implementerade i undervisningen som kunde gynna elevernas utveckling inom ämnet. Majoriteten av elever höll med om att simning är ett viktigt moment i Idrott och Hälsa.Item “Varför har vi bedömning och betyg i idrott och hälsa när vi ska främja folkhälsa och rörelseglädje?” En kvalitativ studie om gymnasielärares bedömning och betygsättning i idrott och hälsa.(2022) Alfredsson, RebeccaUtifrån styrdokument har lärare i idrott och hälsa stor autonomi i sin planering, bedömning och betygsättning av undervisningen. Tidigare forskning har dock visat att lärarens autonomi tycks försvåra lärarens process i bedömning och betygsättning i ämnet idrott och hälsa. Bidragande faktorer till varför lärarna finner bedömning och betygsättning i idrott och hälsa som komplex är bland annat ramfaktorer. Dessa innefattar tid, elevgrupper, material, lokaler, tolkning av styrdokument och annat som påverkar lärares undervisning, bedömning och betygsättning. Syftet med studien var därför att utforska processen om hur gymnasielärare i idrott och hälsa hanterar utmaningarna och möjligheter, samt hur de bedömer och betygsätter elevers kunskaper i ämnet idrott och hälsa. Därför intervjuades sex verksamma lärare i idrott och hälsa på gymnasiet genom semi-strukturerade intervjuer som sammanställdes och analyserades utefter tematisk analys. Resultatet visade att ramfaktorer, traditioner inom ämnet och normer påverkade hur lärare planerar och genomför sin undervisning. Hur lärare planerade sina lektioner påverkade i sin tur deras processer i bedömning och betygsättning och hur väl de kunde förmedla kunskapsnivåer i idrott och hälsa till eleverna. Resultatet visade också att lärare i idrott och hälsa anser att bedömning och betygsättning inte bör finnas i ämnet. Det skulle dock innebära att ämnet riskerar att sluta betraktas som ett kunskapsämne. Studien bidrar till kunskaper om hur lärares processer i bedömning och betygsättning i idrott och hälsa ser ut och vilka faktorer som påverkar processen. Mer forskning om bedömning och betyg i idrott och hälsa bör genomföras, både från lärares, men också från elevers perspektiv i form av kamratbedömning och självskattning. Dessutom behöver lärare mer utbildning i bedömning och betygsättning i idrott och hälsa.