Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Almelund, Joakim"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Jag väljer vad jag vill äta! En forskningsöversikt om ungdomars matkultur i hemmet och skolan
    (2024) Kamal Mostafa, Hiba; Almelund, Joakim
    Med växande kulturell mångfald i Sverige ökar behovet av förståelse och integration av olika matkulturer i skolmiljöer. Denna forskningsöversikt syftar till att belysa vilka faktorer som påverkar ungdomars matkultur i hemmet och i skolan, samt hur hem- och konsumentkunskapslärare förhåller sig till matkulturen under lektionerna. Begreppet matkultur definieras och kopplingar till teman mat- och identitet och religion- och traditioner lyfts i denna forskningsöversikt. Metoden som använts är en systematisk forskningsöversikt där vetenskapliga artiklar relaterade till ungdomars matkultur har analyserats. Den empiri som de utvalda artiklarna har använt sig av kommer från flera olika länder. Resultaten visar att ungdomars matval påverkas av olika faktorer som hemmets och skolans olika värderingar, social identitet och tillhörighet. Inom hem- och konsumentkunskap är det lärarna som bestämmer vad som lagas på lektionerna och som skapar en viss typ av matkultur i klassrummet. Slutsatsen i forskningsöversikten visar att familj, traditioner, samhällsnormer och personliga val påverkar ungdomars matkultur. Slutligen betonas behovet av vidareutbildning för lärare inom hem- och konsumentkunskap om matkultur för att effektivt kunna stödja elevers mångkulturella bakgrund, främja kulturell förståelse och acceptans i en alltmer mångkulturell skolmiljö. Genom forskningsöversikten vill arbetet belysa lärarens roll i att inkludera ungdomarnas matkultur och en förståelse för vad matkulturer betyder för ungdomar.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Vems matkultur får ta plats?
    (2025) Almelund, Joakim; Kamal Mostafa, Hiba; Kjellberg, Christina
    Dagens Sverige präglas av mångkultur och därmed olika matkulturer vilket ställer högre krav på skolan då den ska inkludera och skapa förståelse för olika kulturer. Denna studie syftar till att undersöka hur elever med olika bakgrunder upplever att matkultur tas upp i ämnet hem- och konsumentkunskap. Datainsamlingen är gjord via en enkätundersökning, där 127 elever har deltagit via tre olika skolor i Göteborgsområdet med olika socioekonomiska och demografiska förutsättningar. De analysmetoder som användes för att utföra undersökningen var univariat, bivariat genom korstabeller, figurer, chi-två samt innehållsanalys. Resultat visar att elever anser att matkultur är en viktig del av deras identitet, särskilt de som har en annan kulturell bakgrund än svensk/nordisk. Trots detta upplever flera elever att deras matkultur inte får utrymme i hem- och konsumentkunskapsundervisningen. Resultatet visar även att elevers förutsättningar till att kunna påverka vad som lagas i hem- och konsumentkunskapsundervisningen skiljer sig mellan skolorna. Resultatet visar på olika skillnader bland skolorna där eleverna gett varierade svar på deras upplevelser om matkultur och delaktighet i hem- och konsumentkunskap. Slutsatsen i studien visar vikten av att integrera olika matkulturer inom ämnet hem- och konsumentkunskap för att främja inkludering och elevdelaktighet.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement