Browsing by Author "Almqvist, Christina"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Barns inflytande i förskolans verksamhet - En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolans verksamhet.(2013) Almqvist, Christina; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSyfte och huvudfråga Syftet med studien är att beskriva och analysera förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolan. - Vilka möjligheter har barn till inflytande i förskolans pedagogiska verksamhet enligt förskollärarna? - Vilka svårigheter och dilemman finns enligt förskollärarna att ge barn inflytande i förskolans pedagogiska verksamhet? Metod och material För att kunna beskriva och analysera förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolan har jag utgått från den fenomenografiska ansatsen, eftersom studien handlar om människors olika uppfattningar. Studien är empirisk och kvalitativ och insamlingsmetoden har varit intervjuer. Resultat I resultatet är uppfattningarna uppdelade i tre kvalitativt skilda beskrivande kategorier. I resultatet handlar uppfattningar om: Kategori 1; barn samt barn blir sedda och hörda samt barn gör val Kategori 2; växelvis samt barns intressen tas tillvara och ett gemensamt projekt Kategori 3; Läraren samt lärare och barn har olika roller och tillfälligt inflytande Betydelse för läraryrket Studien har bidragit till en fördjupad medvetenhet kring barns inflytande i förskolan genom att jag fått möjlighet att få en större förståelse, för hur olika förskollärare uppfattar barns inflytande i förskolan. Studien kan sägas vara ett värdefullt reflektionsunderlag i förskolors arbete med demokrati och barns inflytande.Item Patientundervisning. Vad ska sjuksköterskan ta hänsyn till?(2009-01-15T14:25:41Z) Almqvist, Christina; Nilsson, Maria; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa; Göteborgs universitet/Institute of Health and Care SciencesI sjuksköterskans yrkesroll är patientundervisning en stor del av arbetet och enligt hälso- och sjukvårdslagen är man som sjuksköterska ålagd att informera och undervisa patienterna. Patientundervisningen är oftast integrerad i det dagliga arbetet och sker ofta omedvetet. I litteraturen påtalas att det finns bristande kunskaper i pedagogik och att sjukvårdspersonalen behöver undervisning om hur patientundervisning ska ges på ett optimalt sätt. Det är viktigt att man vid patientundervisning utgår ifrån patientens förutsättningar och individuella behov. Jean Watson anser att man måste ta hänsyn till hela individen och att det traditionella naturvetenskapliga synsättet inte räcker till i mötet med patienten. Syftet med denna litteraturstudie var att belysa vad sjuksköterskan ska tänka på och ta hänsyn till för att tillgodose patienternas individuella inlärnings- och kunskapsbehov i samband med patientundervisning. Resultatet i vår litteraturstudie baseras på tio vetenskapliga artiklar som handlar om patientundervisning ur ett patientperspektiv. Resultatet visade att patienterna ofta önskar väl planerad och strukturerad undervisning av personal med goda kunskaper. Det är viktigt att utgå ifrån patientens önskemål och behov. Genom ökad kunskap hos patienterna kan stress och oro minska och patienterna kan få en högre livskvalitet. De tre didaktiska begreppen för lärande, vad, hur och varför tycker vi bör genomsyra patientundervisningen och speciellt varför. När man vet orsaken är det lättare för patienten att förstå och bli mer motiverad att följa råd och den undervisning som ges.