Browsing by Author "Andersson, Adam"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Arkeologi som Nationalism: Den dolda Politiken.(2019-01-24) Andersson, Adam; University of Gothenburg / Department of Historical Studies; Göteborgs universitet / Institutionen för historiska studierThis text is written with the purpose to both enlighten, as well as to discuss the subject of nationalism within the field of archaeology. What role has archaeology played when it comes to the creation of the modern state? This subject will be discussed by comparing a number of world heritage sites from different parts of the world. This is done to investigate to which degree they have played a part in the formation of their respective nation’s creation.Item Make Great Zimbabwe Great Again A study of the political usage of Great Zimbabwe 1980–2020(2020-08-04) Andersson, Adam; University of Gothenburg / Department of Historical Studies; Göteborgs universitet / Institutionen för historiska studierThe purpose of this master’s thesis is to show how Great Zimbabwe was politically used during the period 1980-2020. This work was also carried out with the aim to examine and nuance how archaeology is used within the framework of nationalism, and how cultural heritage is used by political organizations for different purposes. The essay applies a theoretical perspective based on critical cultural heritage studies. The essay’s material consists of archaeological texts which deal with Great Zimbabwe, the material also consists of news articles, political speeches, and interviews with Zimbabwean archaeologists. This material is studied through an in-depth literature study. What is made clear in this thesis is that the Great Zimbabwe monument has different purposes during different periods. The thesis concludes that initially between 1980 and 2000, Great Zimbabwe was used in the creation of a new Zimbabwean identity, but at the onset of the 21st century this role changes towards a more active one. The study suggests that Zimbabwe´s severe economic downturn over the last two decades has resulted in an increase in the political usage of Great Zimbabwe.Item Snabbare tåg – fler jobb? Höghastighetstågens påverkan på pendlingsbara arbetstillfällen(2021-11-18) Andersson, Adam; Daland, Sebastian; University of Gothenburg/Department of Earth Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för geovetenskaperSveriges regeringen planerar tillsammans med Trafikverket för en ny stambana med höghastighetståg på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö med hastigheter mellan 250 km/h och 320 km/h. Det är en stor förbättring jämfört med dagens snabbaste tåg i Sverige som har en topphastighet på 200 km/h. Västra stambanan (Stockholm-Göteborg) och Södra stambanan (Stockholm-Malmö) är idag tungt belastade med vissa partier som överstiger 80% av järnvägens kapacitet. En ny stambana kan genom nya järnvägar och ökad kapacitet således bidra till en bättre fördelning av tågtrafiken. De nya höghastighetstågen kommer i sin tur att ge betydligt kortare restider som kan öka tågresandet på såväl korta som långväga resor. Denna kandidatuppsats syftar till att undersöka om den planerade stambanan och de planerade höghastighetstågen kan bidra till att göra fler orter pendlingsbara och således tillgängliggöra fler arbetstillfällen. För att uppnå detta har vi gjort en nätverksanalys i GIS och satt 60 minuter som en övre pendlingsgräns. Bara de planerade stationsorterna undersöks i detta arbete, men höghastighetstågen kan även bidra med att möjliggöra pendling till orter utanför stambanan på under 60 minuter till följd av minskade restider och stambanans goda förbindelser. Våra resultat visar att höghastighetstågen kan bidra till att göra fler arbetstillfällen pendlingsbara genom kortare restider. Alla stationsorter förutom Malmö når minst en ny ort på 60 minuters resa med de nya höghastighetstågen jämfört med dagens kollektivtrafik. Flest nya pendlingsbara arbetstillfällen får Norrköping som följd av att Stockholm blir pendlingsbart. Flest nya pendlingsbara stationsorter är det emellertid Jönköping som får med hela 6 pendlingsbara stationsorter och blir med sin geografiska belägenhet stambanans nya nod.