Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Andersson, Emelie"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 13 of 13
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Asian tea and coffe with healthy additives - will it work in Sweden?
    (2011-06-17) Andersson, Emelie; Frost, Frida; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
  • No Thumbnail Available
    Item
    Förskollärares uppfattningar om kommunikativt stöd för ökad inkludering i förskolan - En kvalitativ intervjustudie
    (2020-06) Bergsman, Hannah; Andersson, Emelie; Karlsson, Jenny
    Problemformuleringen för denna undersökning baseras på Skolinspektionens (2017) kvalitetsgranskning gällande förskolors arbete med barn i behov av särskilt stöd. Rapporten visar att två tredjedelar saknar väl utvecklade arbetssätt för att kunna uppmärksamma och erbjuda varje barn det stöd de har rätt till enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2018), Skollagen (SFS 2010:800) samt FN:s konvention om barns rättigheter (SFS 2018:1197). Detta kan innebära problem med likvärdighet, enligt rapporten. Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar kring kommunikativt stöd och förutsättningar för att kunna ge sådant stöd, samt om kommunikation uppfattas kunna leda till inkludering. Detta gör vi utifrån frågeställningar som rör förskollärares arbetssätt för att öka inkludering med hjälp av kommunikativt stöd samt vilka förutsättningar de beskriver att de har för att kunna bemöta alla barns olika behov av kommunikativt stöd. Denna kvalitativa empiriska undersökning tar sin utgångspunkt i fenomenografisk forskningsansats med intervjuer som datainsamlingsmetod. Samtliga respondenter nämner både verbalt språk och alternativa kommunikationssätt, som bildstöd och tecken som stöd. Här framkommer en variation i respondenternas uppfattningar kring det verbala språkets betydelse. Oavsett vilka kommunikationssätt som beskrivs, framhäver förskollärarna vikten av att stötta barnen i att kunna uttrycka sig och göra sig förstådda. Vad gäller förskollärares förutsättningar framhäver respondenterna främst sina egna kunskaper som tillgång för att kunna bemöta alla barn och erbjuda kommunikativt stöd. Vidare framkommer även vikten av tid till diskussion och reflektion i arbetslag, med övriga kollegor, rektor och specialpedagog. Det framgår också att förskollärarna i sina uppfattningar kring rektorns ledning framhäver vikten av rektorns engagemang och intresse för verksamheten, samt dennes möjligheter att tillhandahålla de förutsättningar som pedagogerna behöver. Respondenterna lyfter även att kontakt med specialpedagog bidrar till att kunna erbjuda varje barn det stöd de har rätt till.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Genrer – vilka och vilket stöd? En analys av nationella prov och läromedel i svenska för gymnasieskolan
    (2010-06-18) Andersson, Emelie; University of Gothenburg/Department of Swedish; Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket
    Mot bakgrund av att kursplanerna i svenskämnet ger utrymme för tolkning, då det inte uttryckligt står vilken specifik genrerepertoar svenskläraren ska hjälpa sina elever att tillägna sig, har syftet i detta arbete dels varit att undersöka vilken skriftlig genrerepertoar som lyfts fram i gymnasieskolan i det nationella provet samt i läromedlen, dels att undersöka vilken typ av stöd som eleverna får för sitt genreskrivande. Arbetet har utgått från följande frågeställningar: - Vilken genrerepertoar lyfts fram av uppgifterna i de nationella proven i Svenska B och de valda läromedlen för Svenska A och B? - Vilket stöd ger underlaget inför och uppgiftsbeskrivningar i det nationella provet och läromedlen, när det gäller återkommande genrer i de nationella proven? Den metod som har använts för att besvara frågeställningarna är både kvantitativ och kvalitativ. Det undersökta materialet har bestått av 20 nationella prov i svenska B, ett kopieringsunderlag inför provet samt fem läromedel för svenska A och B. Arbetet är indelat i två delstudier, en för proven och en för läromedlen. Dessa två delstudier jämförs också. Resultatet när det gäller genrerepertoar visar att det undersökta materialet omfattar en bred sådan, som inte bara innefattar genrer utan även andra sorters texter. Flera genrer är dessutom gemensamma för de undersökta proven och för flera av läromedlen, medan vissa representerade genrer och textsorter skiljer sig dem emellan. Resultatet kring det stöd som ges för genreskrivandet, i samband med det nationella provet i svenska och läromedlen, visar att stödet främst är kortfattat och av en allmän och övergripande karaktär. Däremot ges ett något mer utförligt stöd på vissa punkter i provuppgifterna samt i ett par av läromedlen.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Integration i en svensk utlandsskola – Finns den? En kvalitativ studie med observationer och intervjuer.
    (2012) Persson, Catrin; Andersson, Emelie; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    Syfte I och med att globaliseringen ökar i världen och allt fler människor väljer att bosätta sig utomlands, ställs det andra krav än tidigare på dagens utbildning. Eleverna ska skapa sig förståelse för nya kulturer och människor för att kunna medverka i samhället. Vårt syfte med denna studie har varit att ta reda på hur de svenska eleverna integreras i det spanska samhället genom en svensk utlandsskola. Vi har även undersökt hur skolan arbetar med den spanska kulturen som en del i integrationsprocessen. Metod I vår studie har vi genomfört fem intervjuer med verksamma pedagoger. Vi har även genomfört observationer. Studien är kvalitativ där intervjuerna och observationerna ligger som grund för förståelsen av vårt resultat. Vi har bearbetat och analyserat intervjuerna efter transkription för att kunna bilda studiens resultat. Material Vi har använt oss av litteratur som har med kultur, språk, kommunikation, integration och socialt samspel att göra. Vi har använt oss av artiklar från Internet men även av material från skolans personal som vi blivit tilldelade. Innehållet i den insamlade datan har vi relaterat till Lgr 11. Resultat I vår studie framgår det att integration är ett viktigt och stort arbete på skolan. Integration innebär att eleverna ska ha förståelse och respekt för andra kulturer och samhällen. Integration behövs för att skapa förståelse mellan kulturer och nya möten. Ett gemensamt mål krävs på skolan för att integration ska vara möjligt. Betydelse för läraryrket Denna studie har stor betydelse för läraryrket då integration skapar förståelse i klassrummet, mellan olika kulturer, i samhället och i resten av världen, dvs. globalt sett. Skolans ansvar är att bidra till att eleverna ska bli demokratiska medborgare. Eleverna ska också lära sig att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Genom att arbeta med integration stärks elevernas framtida sociala och samhälleliga liv.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Lärares syn på handdockans potentioal i undervisningen
    (2012) Johansson, Elida; Andersson, Emelie; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    Sammanfattning Syftet med studien är att utifrån tidigare forskning och med hjälp av intervju reda på hur lärare i skola och förskola använder handdockan i undervisningen, och hur lärarna ser på dess potential i utvecklingen av kommunikation och samspel. Vi har undersökt: – På vilket sätt används handdockan i undervisningen? – Hur upplever läraren att användningen av handdockan utvecklar kommunikation och samspel? – Hur upplever läraren att användningen av handdockan påverkar verksamheten? – Hur upplever läraren handdockan som redskap i undervisningen? Studien är uppdelad i tre delar. Variation och mångfald ger svar på vilket sätt handdockan används i undervisningen, Kreativ undervisning presenterar hur verksamheten påverkas av handdockans användning och Positiv medhjälpare visar på hur läraren upplever handdockan som redskap i undervisningen. Studien visar att lärarna som använder handdockan tycker att den är ett fungerande redskap som påverkar verksamheten på ett positivt sätt. Lärarna använder sig av handdockan på flera olika sätt. De menar att den bland annat bidrar till ökad kommunikationsutveckling och samspel Studien kan bidra till att sprida ett intresse att ta reda på mer om handdockan och dess potential. Vi hoppas att studien medverkar till att öppna upp för ett intresse att prova nya undervisningsmetoder och pedagogiska redskap. Studien ska ge en bild av hur man kan använda handdockan i undervisningen.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Likheter och olikheter: möten i samtida svensk barnlitteratur
    (2013) Jäverling, Magnus; Andersson, Emelie; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    Syftet med vår uppsats är att kvalitativt undersöka hur likheter och olikheter mellan svenskfödda och icke- svenskfödda personer skildras och förstärks i ett urval av samtida bilderböcker. Materialet som analyseras består av tre titlar vilka utgår från en vardagsrealistisk skildring och i huvudsak riktar sig till barn i förskoleåldern. Vi vill ta reda på huruvida materialet behandlar likheter och skillnader, samt huruvida det föreligger stereotyper i skildringarna. Metoden vi använder för den kvalitativa analysen bygger på Maria Nikolajevas litterära analysverktyg och granskningen rör tema/motiv, miljöskildringar, personskildringar samt stereotyper. Som teoretisk utgångspunkt redogör vi hur ett mångkulturellt samhälle färgar och ställer krav på förskolan och utbildningsväsendet. Vi kopplar barnlitteratur till socialisationsprocesser, utifrån ett sociokulturellt synsätt, och diskuterar barnbokens betydelse i samhället samt problematiserar de föreställningar som finns kring den mångkulturella skolan. Vi redogör även för tidigare forskning inom området och konstaterar att en utveckling har skett främst gällande vad som tematiseras i bilderböcker. Tidigare litteratur av detta slag har haft fokus på problematik bunden till problematiserandet av de invandrades situation i Sverige, medan vi ser att de teman/motiv som lyfts i vårt material är mer allmängiltiga. Likaså har vi funnit att en förskjutning skett från fokusering på olikheter till att litteraturen alltmer betonar och skildrar likheter mellan svenskar och icke-svenskar. Vi har tillika funnit att vårt material utgår från en uppfattad svensk norm. Eftersom värderingar och normer överförs på och internaliseras av barn genom socialisationsprocessen utgör barnboken också ett maktmedel. Därför är det viktigt att vi som pedagoger granskar det utbud som presenteras för barnen och diskuterar de värden som lyfts upp där utifrån läroplanens värdegrund.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Offline Stock-Outs in an Omnichannel Context: Assessing Consumer Behavior in a Digitalized Retail Landscape - a Case Study of IKEA
    (2017-06-30) Hedlund, Caroline; Andersson, Emelie; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate School
    Controlling inventory levels has been an issue for retailers to deal with for a long time in order to provide the right supply at the right time and place and thus prevent stock-outs. Traditionally, this issue has mainly concerned the physical store. However, as retailers are adopting omnichannel strategies, out of stock (OOS) situations concern both online and offline channels. Accordingly, built on a case study on the multinational retailer IKEA, this paper presents an analysis on consumer behavior in an omnichannel context, particularly assessing consumer responses to offline stock-outs. Based on a multi-method approach, the results show that consumer responses to offline stock-outs in an omnichannel context depend on channel behavior as well as the degree of expectation on product availability. The findings illustrate the importance for retailers to view offline OOS situations in an omnichannel context and could serve as a guide for future research in studying this area.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    SällskapsGobeläng
    (2013-10-31) Andersson, Emelie; Göteborgs universitet/HDK - Högskolan för design och konsthantverk; Göteborg University/HDK - School of Design and Crafts
    Jag har vävt porträtt ett tag nu. Jag har tyckt om det sällskapliga i det. Umgänget med bilden av ett ansikte. Men var det egentligen bilden jag ville umgås med? Var det inte personen? Kanske kunde jag använda bilden för att komma personen nära? Jag ville ta det ett sällskapligt steg till. Så jag sökte upp folk. Folk som intresserar mig. Skickade brev till dem och föreslog att vi skulle träffas. Åkte hem till dem och vävde deras porträtt. Och under tiden umgicks vi. Det var det det hela handlade om. SällskapsGobeläng.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Det smärtsamma avskedet - Närståendes behov samt erfarenheter i samband med plötslig död inom akutsjukvård.
    (2011-06-07) Andersson, Emelie; Saarijärvi, Markus; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
    Bakgrund: Varje år dör ca 95 000 personer i Sverige. Hälften av dödsfallen sker inom sjukhusvården och en femtedel, ca 19 000 inträffar plötsligt eller oväntat. Det plötsliga döendet definieras inte som en del av den palliativa vården, dock betonas att personal ska ha ett palliativt förhållningssätt till närståendes behov. Vården inom akutsjukvården är högteknologisk och miljön anpassas därmed efter detta och inte primärt efter patienter och närståendes behov ur ett holistiskt perspektiv. Svår sjukdom har en stor inverkan på ett flertal närstående vars egen hälsa påverkas när en anhörig är döende. Efter ett plötsligt dödsfall befinner sig de närstående i en kritisk situation pga. att ett plötsligt dödsfall inte innefattar tid för de närstående att förbereda sig. En individs känsla av sammanhang inverkar på förmågan att hantera svåra händelser i livet. Syfte: Att belysa närståendes behov samt erfarenheter i samband med plötslig död inom akutsjukvård. Metod: En litteraturöversikt gjordes för att finna svar på frågeställningen och 11 forskningsartiklar inkluderades. Resultat: Områden som identifierades i studierna var behovet av ärlig, tydlig och tidig information och kommunikation om patientens tillstånd, orsak till döden och information om stöd i efterförloppet. Praktiska och emotionella behov som att bli visad omtanke av sjukvårdspersonalen samt att ha någon närvarande. Att få vaka och därmed skydda den anhörige från lidande. Samhörighet och en privat sfär betonades genom att ha en plats i anslutning till patienten för vila och för att få sörja. Slutligen ville närstående ha möjligheten att få se den döda kroppen och därmed ta ett sista avsked. Slutsats: Behoven tillfredsställdes inte alltid och skapade skuld, ilska och komplikationer i efterförloppet. Vårdmiljön var inte primärt anpassad efter närståendes emotionella och praktiska behov och kunde skapa negativa minnen efter plötsliga dödsfall. Vidare forskning behövs kring närståendes behov vid plötsliga dödsfall utanför akutsjukvården samt utbildning för sjuksköterskor inom akutsjukvården för att hantera dessa situationer.
  • No Thumbnail Available
    Item
    The Impact of Incentive Systems in Global Organizations Located in Sweden -A Case Study of Astra Zeneca
    (2012-06-11) Kvist, Caroline; Andersson, Emelie; University of Gothenburg/Department of Business Administratio; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Background and The main purpose of an incentive system is to affect the behavior of those who Problem: should be rewarded and thus guide them to work towards common goals. There has been negative publicity regarding incentive systems in Sweden, but despite this it is used by many Swedish companies. The incentive system is derived from the Agency theory, and since Sweden has a long tradition of Stewardship leadership it is interesting to study its role in a Swedish company. This theoretical clash might create problems. Research Question: How is the behavior of the employees in a Swedish environment affected by the incentive system? Purpose: The main purpose is to understand the role of incentive systems in global organizations located in Sweden. Method: We have performed a qualitative case study, based on 16 interviews at four different departments at AstraZeneca. Conclusion: We found that a bonus system derived from Agency theory does not affect a Stewardship environment significantly. Further, when a bonus system does not work in line with theory there are other contributions to an organization. This indicates that a bonus system after all can be appreciated but to fit the Stewardship environment it must be adjusted. Further Research: Suggestions for further research is to repeat the case study at other organizations to see if our findings are consistent. We also suggest a larger number of respondents to further increase the understanding of how the employee behavior is affected.
  • No Thumbnail Available
    Item
    The Use Values of Smartphone Apps -A Qualitative Study
    (2013-07-10) Andersson, Emelie; Frost, Frida; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate School
    Smartphone applications are exploding in popularity, and people today assume there should be an app for everything. However, despite the vast amount of applications available, the average Swede only uses twelve during a regular month. For marketers, this makes it essential to know why some applications are used before others. Hence, to know what is the consumer perceived value in using smartphone applications. Consequently, the purpose of this study is to gain a deeper understanding of the consumer perceived value in using smartphone applications by studying how and why people use them. This is done taking a qualitative approach using in-depth interviews and self-observations, with users familiar with the technology. By focusing on the actual use, we highlight the users’ views on what constitutes value, in contrast to the producers’ views on the concept. Our conclusions are that six use values exist: convenience, control, motivation & inspiration, monetary savings, entertainment, and knowledge. These are connected to mainly functional and symbolic value dimensions, but also epistemic and conditional value dimensions. This knowledge will aid marketers in giving the application users what they want, when they want it.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Vad är särskilt med ett särskilt begåvat barn?
    (2021-02-08) Andersson, Emelie; Nyström, Camilla; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
    Syfte Det övergripande syftet med studien är att få kunskap om hur sju specialpedagoger uppfattar att särskild begåvning hos barn yttrar sig. Vidare är syftet att undersöka hur dessa specialpedagoger uppfattar särskilt begåvade barns behov av stöd i skolan och hur stödet kan se ut. Studiens syfte är även att belysa hur de kvalitativa uppfattningarna kan variera. Utifrån detta formulerades två forskningsfrågor. “Vad finns det för variationer i hur specialpedagoger definierar särskild begåvning hos barn?” samt “Vad finns det för variationer i specialpedagogers uppfattningar om särskilt begåvade barns behov av stöd i skolan?” Teori Då det inom den fenomenografiska ansatsen inte finns en enskild tolkningsteori om fenomen att använda, lutar sig denna studie istället mot några utvalda specialpedagogiska perspektiv. Perspektiven är; det kategoriska perspektivet, de relationell perspektivet, det kritiska perspektivet och dilemmaperspektivet. Metod Studien har en fenomenografisk ansats och insamling av empiri har skett genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer. Deltagarna i studien är sju specialpedagoger verksamma i grundskola och förskola, där det målstyrda urvalet har riktat sig mot urval med så stor variation som möjligt. Analysförfarandet är fenomenografiskt, Specialpedagogernas uppfattningar var det som eftersöktes. Resultat Resultatet visar på en stor variation av definitioner kring särskild begåvning hos barn. Vidare lyfts få konkreta metoder fram, för både identifikation samt insatser i form av stöd för särskilt begåvade barn. I resultatet går det att utläsa att det kan ses som ett misslyckande när ett barn med särskild begåvning blir en fråga för elevhälsan.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Why "talents" choose to remain in cities: the case of Gothenburg
    (2015-06-22) Andersson, Emelie; Törneman, Ebba; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback