Browsing by Author "Andersson, Jesper"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Formalisering av Algoritmer och Matematiska Bevis En formalisering av Toom-Cook algoritmen i Coq med SSReflect(2014-10-02) Andersson, Jesper; Lideström, Åsa; Oom, Daniel; Sjöberg, Anders; Ståhl, Niclas; Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik; University of Gothenburg/Department of Computer Science and EngineeringComputer-aided formalization of mathematics has progressed in the last decade with the formalization of very large and complex proofs such as the proof of the Four color theorem and the Feit-Thompson theorem. In this report we present a formal proof of the Toom-Cook algorithm using the Coq proof assistant together with the SSReflect extension. The Toom-Cook algorithm is used to multiply polynomials and can also be used for integer multiplication.Item HUR UTBRÄNDHET KAN FÖREBYGGAS BLAND SJUKSKÖTERSKOR PÅ VÅRDAVDELNING. En litteraturstudie av interventioner(2015-12-03) Andersson, Jesper; Ekdahl, Manne; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaBakgrund: Utbrändhet är ett mångdimensionellt begrepp som bland annat innefattar emotionell utmattning, förlust av empati och en upplevd försämring av individens arbetssituation. Utbrändhet innebär att individen är dränerad på energi till följd av långvarig utmattning som framkommit på grund av stress som pågått under en längre tid. Utbrändhet är vanligt förekommande bland sjuksköterskor inom hälso- och sjukvården såväl nationellt som globalt. Detta resulterar i en försämrad arbetskapacitet hos sjuksköterskor och kostsamma sjukskrivningar för samhället. Syfte: Att undersöka vilka interventioner som kan användas för att förebygga utbrändhet bland sjuksköterskor på vårdavdelning. Metod: En systematisk litteraturstudie av vetenskapliga artiklar där sju stycken är av kvantitativ sort, två av kvalitativ och två med både kvantitativ och kvalitativ ansats. Resultat: I flera av de kvantitativa interventionsstudierna visar resultaten på minskade nivåer av utbrändhet. Effekten varierar dock mellan studierna och ett fåtal interventioner har inte fått de resultat som artikelförfattarna hoppats på. De kvalitativa resultaten påvisar att upplevelserna av interventionerna varit mestadels positiva. Sjuksköterskorna upplevde bland annat att de fick bättre fokus på sina arbetsuppgifter och att de kunde vara mer närvarande i mötet med sina patienter. Vidare uppdagades även hinder i form av emotionella och organisatoriska svårigheter. Slutsats: Även om lovande resultat återfinns i såväl de kvantitativa som de kvalitativa studierna är det svårt att avgöra vilka interventioner som fungerar bäst på grund av de varierande effekterna av resultaten i de kvantitativa interventionsstudierna. Potentiellt kan en kombination av flera interventioner vara det mest vägvinnande alternativet för att förebygga utbrändhet på vårdavdelningssjuksköterskor. Det krävs vidare forskning för att kunna kartlägga vilka interventioner som är effektivast för att förebygga utbrändheten bland sjuksköterskor verksamma på en vårdavdelning.Item KM-system for Visualising Competence Patterns(2000) Norrlén, Roger; Krickner, Peter; Andersson, Jesper; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikTo support the management of Knowledge Intensive Organisations, different types of KM-systems have been developed. Recent research within the IS- and CSCW-communities has identified general problem areas concerning KM-systems particularly designed to support the management of competencies. In this thesis we address two problem areas with KM-systems ; knowledge evaluation and knowledge empowerment. Knowledge evaluation concerns the evaluation of the competence of teams and groups of various sizes. Knowledge empowerment is about the identification of employees' aims, directions and ambitions regarding competence development. We have addressed these problem areas by conducting a case study at Guide Konsult AB (now a part of Framfab). We have designed an add-on module for visualising status and development of competencies to Guide's existing KM-system Kompetenstorget and evaluated a KM-system for visualising competence patterns, i.e. the add-on module and Kompetenstorget. The main results of our research are; (1) different fields of application for the KM-system for visualising competence patterns, such as the possibility to manage towards organisational goals and to staff assignments according to the competence interests of the employees, (2) design implications concerning the fields of application including consultants' availability and scope limitations regarding competence interests, (3) recommendations regarding the assurance of data quality including using the KM-system when staffing assignments and providing an incentive for the consultants to use the KM-system.