Browsing by Author "Andersson, Linn"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item AMERIKASVENSKA. Lexikala jämförelser och attritionspåverkan(2012-11-01) Andersson, Linn; University of Gothenburg/Department of Swedish; Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketDen här uppsatsen behandlar amerikasvenska; vad amerikasvenska är och hur den uppträder bland svenskamerikaner idag i jämförelse med förr, med fokus på det lexikala. I diskussionen kring amerikasvenska behandlas även begreppet attrition (språkförlust) och hur det eventuellt har påverkat språkbruket. Uppsatsens syfte är att undersöka amerikasvenskan och huruvida den språkliga varieteten fortfarande förekommer bland svenskamerikaner. Vidare kopplas även forskning om amerikasvenskan samman med attritionsforskning i ett försök att finna ett samband. Detta för att kunna väcka frågan om amerikasvenska i grunden eventuellt kan vara en attritionspåverkad svenska. Utgångspunkten för undersökningen ligger i inspelat material från år 2011 av tre svenskamerikaner med svenska som modersmål. Dessa informanter tillhör andra generationens invandrare, men lärde sig engelska först senare under sin uppväxt. I undersökningen presenteras även tidigare forskning av bl.a. Hasselmo (1974) om amerikasvenska, och Lubińska (2011) om förstaspråksattrition. Informanternas amerikasvenska liknar den amerikasvenska som tidigare beskrivits i ett flertal aspekter, vilka presenteras i uppsatsen. Informanterna visar även på attrition i form av tvekfenomen. Vidare i undersökningen går det även att finna tecken på att amerikasvenskan i sig kan vara en form av attritionspåverkad svenskaItem Från svensk links till lerig grönska: hantverksmässig skötsel på svenska golfbanor(2025-06-03) Andersson, Linn; University of Gothenburg/Department of Conservation; Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvårdWhen you think about golf courses today you will probably picture an incredibly green course with newly cut grass or viewpoints that will lead the eye. These environments are a result of a rich sports history, resources and continuous work to improve the courses. The aim of this publication is to look closer at the management of golf courses in Sweden. By diving into the history of golf courses and connecting it to present time we can see the original inspiration and why these environments look the way they do today. The perspective of this thesis focuses on the craftsmanship that the management of golf courses is built upon. What sort of management is recommended from the Swedish Golf society, and how does it play out in reality? What sort of management it prioritized when it comes to subjects like practicality, playability or aesthetics? Are there alternative views on the subject of golf course management? These are the subjects that will be discussed through literary research and interviews with both players and greenkeepers. The study is bound to golf courses located in the southern region of Sweden known as Götaland. The different types of courses that are in focus are Links courses, Park courses and Heathland courses. The results include the answers off greenkeepers from Falsterbo, Mariestad GK and Skövde GK. It’s followed by a discussion that brings up subjects like craft-based knowledge, biodiversity and digital tool for a greener future.Item Out of Sight, Not Out of Mind - a qualitative study of the remote leadership within geriatric home care(2014-08-13) Andersson, Linn; Stecksén, Sara; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenThis study will examine how managers within two geriatric home care services work with motivation and communication towards employees. Further on, the study aims at investigating if the physical distance impact on the level of motivation and the process of communication. With support from theories about motivation and communication along with interviews, the analysis will fall into a discussion of the aim. Lastly, a few suggestions for improvements in the management will be presented for practitioners within the geriatric home care business. The research shows the importance of a well-performed work with motivation and communication when leading in a physical distance. By being aware of the challenges of motivation and communication when leading from afar, a manager could increase job performance. This study indicates how the employees in the specific geriatric home care services have an intrinsic motivation that is not stimulated by the managers. However, the study will present other ways for the managers to motivate their employees. Further on, different tools and channels for communication are not in the greatest of interest of the employees in specific geriatric home care services. Consequently, the managers have to continuously work with scheduled face-to-face meeting and their level of availability.Item Relationens betydelse för elevers delaktighet(2020-11-11) Andersson, Linn; Johansson, Lina; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikDelaktighet, relationer, elevperspektiv, relationellt perspektiv, specialpedagogik Relationer är ett aktuellt ämne som både forskare och media skriver om i dagsläget. Flera forskare har tidigare uppmuntrat till vidare forskning som berör relationens betydelse ur ett elevperspektiv. Studiens syfte var att undersöka elevernas upplevelser av relationens betydelse för att känna delaktighet i undervisningen. Studien utgår från fenomenologin eftersom det var elevernas upplevelser som skulle undersökas. Studien har även tydliga teoretiska inslag av de specialpedagogiska perspektiven, kategoriskt och relationellt perspektiv, för att styrka studiens specialpedagogiska relevans. Det relationella perspektivet har sin utgångspunkt i att en elev är i svårigheter och att svårigheterna finns i mötet mellan eleven och miljön. Medan det kategoriska perspektivet har utgångspunkt i att eleven är bäraren av svårigheterna. De två specialpedagogiska perspektiven påverkar skolans verksamhet vilket även får konsekvenser för eleverna i möten med lärare och elever. Studien är kvalitativ och datainsamlingen har skett i årskurs 6 i två klasser på två olika skolor. Datainsamlingen gjordes genom vinjetter. Vinjetterna har utgått från begreppen relation och delaktighet som förklarades genom två filmklipp och följdes därefter upp med tre öppna frågor till respektive begrepp. Vinjetterna besvarades digitalt av den ena klassen och för hand av den andra klassen. Resultatet visar att eleverna upplever att deras relation till läraren påverkar känslan av att känna delaktighet. Resultatet visar även att eleverna upplever att aspekter som främjar goda relationer även främjar delaktigheten.Item Samverkansprojektet - En studie om drivkrafter och förutsättningar(2016-05-11) Södling, Martin; Andersson, Linn; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen