Browsing by Author "Andersson, Madelene"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Grundskolans vegetariska mat. Utmaningar, möjligheter och policyförhållanden i Göteborgs stad(2024-09-12) Andersson, Madelene; Markarian, Sirli; Niklasson, Michaela; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSyfte: Syftet med studien är att undersöka hur två grundskolor i Göteborgs stad arbetar med den vegetariska maten. Metod: Studien är kvalitativ och inkluderar semistrukturerade intervjuer, strukturerade intervjuer, observationer samt analysering av policydokument. Studien utfördes på två grundskolor i Göteborgs stad. De semistrukturerade intervjuerna gjordes på köksmästarna. De strukturerade intervjuerna genomfördes med en kock på varje skola. Observationerna genomfördes i matsalen där fokus låg på att observera den vegetariska maten. Analyserna genomfördes genom att studenterna studerade policydokumentet samt anvisningar för grundskolan noggrant och jämförde med den data som samlats in från intervjuer samt observationer. Resultat: Resultatet visade på att båda skolorna aktivt arbetar med den vegetariska maten och försöker följa de policydokument och anvisningar som finns. Skolorna beskriver den vegetariska maten utifrån vad det är och har tydliga menyer utplacerade i matsalen. Resultatet visade även på att den vegetariska maten serverades sist i serveringslinjen samt även var placerad sist på menyn. Skolorna arbetar med att den vegetariska måltiden ska likna den animaliska samt att rätterna ska vara populära men ändå utmana elevernas smaker. Råvaruutbudet för den vegetariska maten har utvecklats och det finns många substitut att välja mellan. Dock anser köken att det kan uppstå utmaningar för variationen av vegetabilier och höga prisnivåer när de ska välja ekologiskt. Viktiga aspekter är att personalen i köket kan arbeta flexibelt och kreativt för att utveckla den vegetariska måltiden. Andra utmaningar som framkommer är hur samhället ur ett helhetsperspektiv ser på den vegetariska maten samt hur samarbetet mellan pedagoger och personalen i köket fungerar. Slutsats: Studien har visat att skolorna för det mesta arbetar med den vegetariska måltiden utefter policys och anvisningar för grundskolan. Skolorna står inför en del utmaningar som handlar om resurser och variation på råvaror med långa säsonger. Dock visar det sig i studien att personalen i köket har mycket frihet och kan arbeta med sin kreativitet för att skapa variation och utvecklas med den vegetariska måltiden.Item Huvudplanering på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, utformning av prestationsmått för framtida utvärdering(2012-10-04) Andersson, Madelene; Hulander, Emma; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBakgrund Den första juli 2010 blev vårdgarantin lagstadgad i Sverige. För att hantera långa väntetider införs nya metoder för att effektivt styra, planera och utvärdera sjukvårdsverksamheter. Ansvaret för att utarbeta nya metoder för produktionsplaner tillfaller sjukhusen. Problemdiskussion Väntetider finns inbyggt i sjukvårdssystemet på grund av ekonomiska begränsningar och fokus bör ligga på att hantera dem. För att hantera dem visar forskning på vikten av att matcha utbud och efterfrågan, inom svensk sjukvård har olika verktyg införts för att förbättra matchningen. Sahlgrenska Universitetssjukhuset har utvecklat en egen modell med målsättning om strukturell förändring för styrning mot efterfrågan. En anpassning till sjukvården har skett men det återstår fortfarande frågor kring huruvida metoden ger önskade resultat. Syfte Syftet med uppsatsen är att utforma ett lämpligt prestationsmätningssystem som möjliggör utvärdering av effekten som införandet av huvudplanering har haft på Sahlgrenska Universitetssjukhuset med hänsyn till den förväntade nyttan. Empirisk metod Uppsatsens fokus är fäst vid en organisation och betraktas som en fallstudie vilket innebär att resultaten inte är generaliserbara. För att uppnå en god helhetsbild av organisationen samlades empirisk data in via samtalsintervjuer och dokumentanalys. Verksamhetsområden valdes utifrån ett systematiskt urval och intervjuer sammanställdes i tre olika fallbeskrivningar. En intervju genomfördes även med en representant för logistikgruppen som sammanställdes i en beskrivning av huvudplaneringens funktion och dess implementering. Analys Huvudplaneringen har en tydlig förankring i teoretiska metoder och baseras på teorier kring kapacitetsplanering. Metoden faller under det som Sveriges Kommuner och Landsting benämner ”matcha kapacitet och efterfrågan”. Huvudplanering skapar en medvetenhet kring vad som ska göras, hur mycket som ska göras och när det ska göras. Under intervjuer har det framkommit att huvudplanering skapat en förståelse för variationer i efterfrågan och hur resurser bäst bör användas för att matcha dessa variationer. Slutsats Analysen har lett oss fram till utformningen av ett prestationsmätningssystem för icke-finansiella prestationsmått och har sin utgångspunkt i strategin. Systemet kombinerar tre prestationsmått för att utvärdera effekten av huvudplanering. Dessa prestationsmått är effektivitet, kapacitetsutnyttjande och medarbetartillfredsställelse. Förslag till fortsatt forskning Vårt förslag till utvidgning av denna uppsats är att fortsätta följa införandet av huvudplanering på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och genomföra en utvärdering enligt föreslaget prestationsmätningssystem.Item IFRS 8 - Förändring i segmentrapportering(2010-01-18T12:28:38Z) Andersson, Madelene; Linse, Ebba; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBakgrund och problem: IFRS 8, rörelsesegment, är ett resultat av det samarbetsprojekt som pågår mellan de två dominerande normsättarna på redovisningsområdet, International Accounting Standards Board (IASB) och Financial Accounting Standards Board (FASB). IASB offentliggjorde i november år 2006 IFRS 8 som ersatte IAS 14, segmentrapportering, för räkenskapsår från och med 1 januari år 2009. IFRS 8, har till skillnad från IAS 14 ledningsperspektiv på sin segmentrapportering i de finansiella rapporterna, vilket kan bidra till lägre jämförbarhet mellan företagen och högre relevans. Syfte: Syftet med studien är att identifiera skillnaderna mellan IAS 14 och IFRS 8 vad gäller antalet segment, mellan årsredovisningen för år 2008 och första kvartalsrapporten för år 2009. Syftet mer konkret, är att undersöka om företagen i studien har förändrat antalet segment samt om det påverkat jämförbarheten. Metod: Urvalet för studien är de 255 företag som var listade Stockholmsbörsens listor Large Cap, Mid Cap och Small Cap den 9e november 2009. Studiens är en jämförelse på företagens förändring i antal rapporterade segment mellan årsredovisningen år 2008 och första kvartalsrapporten för år 2009. Resultat och slutsatser: Författarna kan inte statistiskt säkerhetsställa att en förändring skett i antalet segment. Därför kan författarna inte heller uttala sig om jämförbarheten har påverkats till följd av införandet av IFRS 8. Förslag till fortsatt forskning: Ett förslag till fortsatt forskning är att analysera om segmentupplysningarna har förändrats efter införandet av IFRS 8. En studie lik författarnas kan göras enbart på årsredovisningarna mellan år 2008 och år 2009. Vidare kan en studie baseras på om segmentinformationen för geografiskt områden har förändrats efter införandet av IFRS 8.Item The Trade-off between inventory level and satisfaction of a volatile demand -A study of three companies in the Swedish fashion retail industry(2013-01-30) Andersson, Madelene; Storm, Josefine; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBackground and problem: The fashion industry is characterised by short product lifecycles, where demand is difficult, or almost impossible to forecast. This highlights the importance of having a strategy that can manage flexible inventory levels that can respond to changing customer demand. Questions are raised on how companies in the fashion retail industry should level inventory in order to meet customer demands, inadequate inventory levels lead to over-stock or stock-out situations, which can be both costly and harmful to the business. To broaden the understanding of how companies respond to customer demand similar and further studies are suggested. Objective: Describe and explain the strategic decisions companies are faced with in the balancing of inventory levels and volatile customer demand in the Swedish fashion retail industry. Method: The primary data has been collected through in-depth, and semi-structured interviews with employees at the selected companies. The interviews were designed to capture the strategic thoughts concerning how the companies manage inventory level in response to a volatile demand. Empirical findings have been analysed through an analytical model that was developed from the theoretical framework, and the analytical model provided a structure for the analysis and a foundation for the conclusion. Analysis and Conclusion: To satisfy a volatile demand and achieve optimal inventory levels three considerations are central for fashion retailers; sourcing, product categories, and supplier base. The management of each inter-related consideration is affected by strategic actions, and companies are required to make long-term strategic decisions in advance regarding how to manage a volatile demand and uncertainties during an on-going season. The study shows that the participating companies are taking different strategic actions regarding the same situations and considerations. This means there is no template for companies to follow and the choice in itself is not the most important. The companies in the research combine the strategic actions differently which enhances that decisions should have a strategic fit and an overall match. This study has discovered that companies take different actions when faced with the same considerations and further research of the Swedish fashion retail industry is suggested to explain the impact of different strategic actions.