Browsing by Author "Andersson, Magdalena"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item ATT GÖRA SIN RÖST HÖRD Hur fungerar tal-till-text-verktyg som skrivhjälpmedel för personer med afasi?(2021-02-12) Hansson, Hanna; Andersson, Magdalena; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and PhysiologyStudien undersökte om användning av tal-till-text-verktyg hade effekt på skrivförmågan hos personer med afasi, samt om skillnader i dikteringskorrekthet uppstod mellan personer med afasi och en referensgrupp bestående av två personer utan känd neurologisk sjukdom. Med dikteringskorrekthet menas hur korrekt tal-till-verktyget skrev ner det som talats in. Deltagarna var två personer med afasi som upplevde större svårigheter med skrift än med tal. Resultatet visade att skillnader uppstod mellan texter skrivna med tangentbord jämfört med texter skrivna med tal-till-text-verktyg avseende textproduktion, narrativ förmåga samt lexikala drag. Tal-till-text-verktyget gjorde att antalet ord per minut ökade, men textlängden minskade. Texterna blev mindre beskrivande och narrativ förmåga poängsattes lägre i berättelserna skrivna med tal-till-text-verktyg. En av deltagarna fick lägre dikteringskorrekthet än referenspersonerna, den andra fick liknande korrekthet. Studiens resultat indikerar att tal-till-text-verktyget kan vara ett funktionellt hjälpmedel vid snabb textbaserad kommunikation, såsom skrivande av e-post och användande av sociala medier, för personer med afasi.Item Kan delegering till verksamhetsnivå skapa förbättrat resultat inom offentlig sektor?(2014-07-02) Johansson, Sara; Andersson, Magdalena; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenInledning och problem: Äldreomsorgen står inför nya utmaningar. Andelen av den äldre befolkningen ökar samtidigt som de äldre ställer högre krav på vården, vilket medför att ämnet för uppsatsen är högst aktuellt. Inom äldreomsorgen finns det nationella styr- och uppföljningsmetoder. Genom uppföljningar från Socialstyrelsen vet man att det finns en hel del förbättringspotential, som exempelvis att de äldre vill kunna vara med och påverka sin vardag mer. I uppsatsen studeras Tubberödshus äldreboende i Tjörns kommun, där man delegerat ansvaret från staten, till kommunen och sedan ända ner till den operativa nivån i form av en intraprenad. Med fallet studeras huruvida personalens engagemang och kunskap kan användas för att skapa styrmedel som kan förbättra kvaliteten för de boende. Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur ett delegerat ansvar från kommun till verksamhetsnivå kan leda till en ökad kvalité inom äldrevården. Genom att identifiera förändringar som görs i styr- och uppföljningsmodeller vid ett delegerat ansvar avser vi kunna identifiera olika framgångsfaktorer. Metod: För att besvara uppsatsens syfte har en fallstudie utförts på Tubberödshus äldreboende. Det har genomförts sex kvalitativa intervjuer. Av dessa har två mer omfattande djupintervjuer genomförts med både kommunstyrelsens ordförande och intraprenadchefen. Resterande intervjuer är genomförda med vårdpersonal på boendet. Vidare skapas en modell som förklarar sambanden mellan studerade teorier, vilken används för att analysera den insamlade empirin. Slutsatser: Genom att studera förändringar i styr- och uppföljningsmodeller vid det delegerade ansvaret, från kommunen till äldreboendet, har framgångsfaktorer för att få ett bättre resultat kunnat identifieras. Dessa faktorer är i det studerade fallet ekonomiskt incitament, ledarskap, struktur och ansvarsfördelning samt motiverad personal. Framgångsfaktorerna som identifierats lyfter fram hur verksamheten ska drivas och hur man skapar en motiverad personal. Som ett resultat av detta får man resurser över till annat, resurser som en engagerad personal med kunskap om de boendes behov och önskemål kan använda för att öka kvaliteten för de boende. Med ovan nämnda framgångsfaktorer har man på Tubberödshus äldreboende lyckats skapa bättre kvalité, både för de boende och för de anställda, utan att det har inneburit en ökad kostnad.