Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Andersson, Maja-Stina"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    APU i teori och praktik, Ett elevperspektiv på hur särskoleelever upplever sin arbetsplatsförlagda utbildning
    (2011) Andersson, Maja-Stina; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    Syfte Syftet är att utifrån ett elevperspektiv belysa gymnasiesärskoleelevers upplevelser av APU (arbetsplatsförlagda utbildning) som syftar att förbereda dem inför ett yrkesverksamt liv och se hur deras bild stämmer överens med de faktiska intentioner som ligger bakom APU. Metod och material Min undersökning består av tolv elevintervjuer. Utöver dem har jag studerat aktuella kursplaner, teorier och tidigare forskning som knyter an till min undersökning. Resultat Den grundläggande tanken med APU är att den ska leda till fördjupade yrkeskunskaper. Här finns brister på min undersökningsskola och precis som skolverket (009) redovisade tenderar den tänkta yrkesträningen att bli vanlig praktik utan koppling till karaktärsämnet i skolan. Men de flesta elever ser positivt på sin APU och upplever att det förbättrar deras chanser till ett framtida arbete. Det är också ett tillfälle då eleven får träffa nya människor och utvecklas socialt. Många elever upplever att de får ensidiga arbetsuppgifter på sina praktikplatser. Undersökningen visade även på hur ungdomarna hoppas på ett normalt vuxenliv efter studenten där de inte längre skulle betecknas med en SÄR stämpel. Drömmen om ett vanligt vuxenliv med lägenhet och arbete är tydlig i elevernas berättande. Detta resultat stämmer väl överens med de två avhandlingar jag läst av Molin (008) och Szőny (005). Betydelse för läraryrket Lärare som arbetar med elever i gymnasiesärskolan tror jag upplever att det är svårt att veta hur man bäst förbereder eleven inför kommande APU när karaktärsämnet inte knyter an till den arbetsplats eleven ska praktisera på. Det är viktigt att lärare som arbetar med särskoleelever får en bra dialog med handledarna ute på arbetsplatserna för att göra APU:n så meningsfull för eleven som möjligt. Skolan har här ett stort ansvar att arbeta fram fungerande rutiner för samverkan.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement