Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Andersson, Margareta"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 4 of 4
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Arbete med sceniskt uttryck inom sångundervisning: En jämförande studie om sångundervisning inom olika genrer
    (2007) Andersson, Margareta; Tanggaard, Ulla; Göteborg University/Department of Sociology
    Vårt examensarbete handlar om uttryck inom sång. Vi har båda känt att det ofta fokuseras väldigt mycket på teknik och betydligt mindre på uttrycksdelen inom sångundervisning. Sånglektioner går ofta ut på att lära sig behärska olika tekniker istället för att jobba med hur man kan beröra människor med sin sång. Vi ville därför undersöka vad andra sångpedagoger tycker och tänker om detta, och valde därför att göra kvalitativa intervjuer med sångpedagoger. För att få en inblick i olika slags sångundervisning så intervjuade några utvalda sångpedagoger som var och en undervisar i en enda genre. Sångpedagogerna undervisar i opera, musikal, afrosång, visa samt sång för skådespelare på Teaterhögskolan. Vi frågade vad de anser om uttryck och vilka olika slags arbetssätt de har för att utveckla det sceniska uttrycket hos sina sångelever. Det finns inte mycket tidigare forskning inom detta ämne. Vi har hittat mindre avsnitt i olika källor som varit väldigt intressanta och värdefulla för oss. Det finns många sätt att arbeta med uttryck. Några av dem har vi fått ta del av under våra samtal med respondenterna. Vi anser att dessa metoder borde vara självklara komplement till teknik inom sångundervisning. Vår intervjuundersökning visar att respondenterna anser att det är viktigt att även arbeta med uttryck, och att de uppfattar att arbete med uttryck ofta saknas inom sångundervisning.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Att vara närstående till en person med Parkinsons sjukdom - en förändringsprocess
    (2012-06-27) Andersson, Margareta; Bondenius, Birgitta; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
    Bakgrund. Uppsatsens utgångspunkt var att synliggöra den närståendes situation då en anhörig insjuknat i Parkinsons sjukdom. Den närstående tvingas in i en förändringsprocess och för att beskriva denna användes begreppet transition som teoretisk förankring. Syftet med denna litteraturstudie var att få kunskap om hur närstående till personer med Parkinsons sjukdom upplevde att deras liv förändrades under sjukdomsprocessen. Metod: Litteraturstudien bestod av tolv vetenskapliga artiklar från Sverige, Storbritannien, Irland, USA, Canada och Korea. Resultat: Analysen av dessa gav två huvudteman närståendes upplevelse och närståendes behov och fem underteman: parets inbördes relation, sociala relationer, närståendes hälsa, socialt stöd och professionellt stöd. Närhet och distans i relationen förändrades. Vissa upplevde ensamhet i relationen andra en sorg över förlorad partner eller förlorad gemensam framtid. Det var vanligt att sociala relationer krymptes till familj och nära vänner. Dels ville närstående inte utsätta den drabbade för svåra situationer och dels kände sig omgivningen obekväm med symtomen. Många närstående upplevde sig ha en god hälsa. Stress och sömnbrist relaterat till sjukdomstiden innebar dock att de upplevde både fysiska och psykiska problem. Muskelspänningar, sömnstörningar och nedstämdhet omnämndes. Vid framskriden sjukdom behövde närstående alltmer stöd. Den sjuke kunde sällan lämnas ensam och den närstående kände en lättnad vid avlastning. Slutsats: Det var viktigt att sjuksköterskan fanns tillgänglig och att de närstående bemöttes med respekt, efterfrågades och konsulterades. Sjuksköterskan kunde mycket väl initiera utbildning och information till närstående, enskilt eller i grupp. Det var viktigt att det fanns regelbundna möten mellan sjuksköterska och närstående och att sjuksköterskan uppmärksammade den närståendes delaktighet i omvårdnaden och behov av avlastning. För att en transitionsprocess skulle bli hälsosam kunde sjuksköterskan fungera som en nyckelperson.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Hur gör du? Lärare i svenska talar om sin undervisning för nyanlända
    (2016) Andersson, Margareta; Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
  • No Thumbnail Available
    Item
    Utvärdering av AKKTIV KomIgång – en studie av föräldrars och kursledares upplevelser av en kommunikationskurs
    (2011-09-20) Andersson, Margareta; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology
    The aim of the study was to evaluate parents and course directors’ experiences of the AKKTIV ComAlong-course (Augmentative and Alternative Communication – Early Intervention). ComAlong targets parents of pre-school children with extensive communication difficulties and aims to give parents knowledge about different aspects of communication, communication development and AAC. Both qualitative and quantitative methods were used. Individual interviews and pair-interviews with totally nine persons were performed and 54 course questionnaires filled in by parents were evaluated. The results show that both parents and course directors perceive ComAlong as suitable early intervention for parents to children with communication difficulties. It is important that parents participate in ComAlong before they proceed with other AAC-intervention. It is also important that persons with different professions within the habilitation services have knowledge about the course so that parents are informed and encouraged to participate. Future research, use and development of the ComAlongcourse are discussed.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement