Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Andersson, Ulrika"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 11 of 11
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    2003 års Publicistiska bokslut, del 2. Sportens olika sidor: männens och de manliga sporternas revir
    (Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2004) Andersson, Ulrika
  • No Thumbnail Available
    Item
    Fokus på unga vuxna. Sociala förändringar och växande medieutbud skapar nya medievanor bland unga
    (Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2007) Andersson, Ulrika
  • No Thumbnail Available
    Item
    Fusk och förtroende : om mediers forskningsrapportering och förtroendet för forskning
    (SOM-institutet, 2014-11-01) Andersson, Ulrika; University of Gothenburg; Göteborgs universitet
  • No Thumbnail Available
    Item
    I gratistidningsland
    (2005) Andersson, Ulrika; Wadbring, Ingela
  • No Thumbnail Available
    Item
    IAS/IFRS ur ett användarperspektiv
    (2003) Bergqvist, Frida; Andersson, Ulrika; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Inledning EU har beslutat att införa en gemensam redovisningsstandard i Europa. De redan existerande internationella redovisningsstandarder, IAS/IFRS valdes och ska vara implementerade i cirka 7000 företag inom EU innan år 2005. Genom att utgå från användarna av redovisningen ställs frågan: Vilken information söker olika intressenter i företagens årsredovisningar? Syftet är att undersöka implementeringen av IAS/IFRS ur ett användarperspektiv. Genom att ställa olika intressenters förberedelse av IAS/IFRS mot den information intressenterna normalt använder kan deras informationsbehov fastställas. Metod Uppsatsen är skriven utifrån en kvalitativ metod, fallstudie, för att skapa en djupare förståelse av problemet och beskriva helheten av det sammanhang problemet inryms i. Att göra en fallstudie valdes eftersom syftet är att skapa en förståelse kring hur intressenterna till information från företag ser på den nära förestående konverteringen till IAS/IFRS. Författarna har använt sig av litteraturstudier för att skaffa sig kunskap om ämnet och intervjuer med sammanlagt fem representanter från tre olika intressentgrupper för att göra en djupare analys av situationen. Teori Teorin ska vara till hjälp vid tolkning av det empiriska materialet och tillhandahålla begrepp för att underlätta beskrivningen av den situation som studeras. Den teoretiska referensram som används består av tre avsnitt. Det första avsnittet beskriver viktiga aspekter av den nya redovisningsstandarden, vilka den influeras av och skillnader mot nuvarande standard. I det andra avsnittet presenteras de kvalitativa krav som ställs på företagens redovisning med utgångspunkt från användarnas informationsbehov. Det tredje avsnittet beskriver två teorier: intressentteorin och legitimitetsteorin. Empiri Empirin består av en sammanställning av de fem utförda intervjuer med två analytiker, två revisorer och en aktiesparare. Det finns skillnader i kunskapsnivån om IAS/IFRS bland de tre intressentgrupperna. Mest informerade anser sig revisorerna vara, därefter finansanalytikerna och minst informerade anser sig aktiespararna vara. Alla intressenter dock kommer att påverkas av konverteringen till IAS/IFRS vilket de är medvetna om. Analys Analysen besvarar problemställningen utifrån den teori som valts och det empiriska materialet. Kortfattat kan sägas att omställningen till IAS/IFRS kommer att försvåra för alla intressenter. Revisorerna kommer att få sätta sig in i ny information och det kommer att krävas en ny större kompetens inom revisorskåren. Det samma gäller för analytikerna. För aktiespararna försvåras jämförandet inom företagen, det blir svårare att se hur ett företag går över tid. Slutsats De slutsatser författarna kommit fram till utgår från uppsatsens syfte. Slutsatserna sammanställer de olika intressenternas informationsbehov och ger förslag till hur företagen kan uppfylla dessa behov i sin redovisning.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Journalist '18. Huvudresultat från den svenska journalistundersökningen
    (Göteborgs universitet, 2023-11-16) Andersson, Ulrika; Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
    Journalist ’18 är den sjunde nationella journalistundersökningen som sedan 1989 har genomförts vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet (JMG). Undersökningen genomfördes som en webbenkät och skickades till 3 000 slumpmässigt utvalda medlemmar i det svenska Journalistförbundet (SJF). Enkäten inkluderade bland annat frågor om arbetsvillkor, arbetsmiljö, arbetsmetoder och yrkesideal. Rapporten redogör för huvudresultaten från undersökningen.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Journalister och deras läsare. En studie av tidningsjournalisters syn på läsare och läsarundersökningar
    (2005) Andersson, Ulrika
  • No Thumbnail Available
    Item
    Journalister och deras publik. Förhållningssätt bland svenska journalister
    (2009-10-05T10:59:23Z) Andersson, Ulrika
    Journalists and their audience aims to explore and explain journalists´ approach to the audience. Fulfilling the normative assignment as advocates of the audience usually means balancing between professional ideals and audience-demands. But do journalists emphasis more of a profession-orientated or an audience-orientated approach to the audience? The study defines journalists' approach to the audience as a combination of the perceptions, attitudes, interest and knowledge that journalists express in various matters relating to the audience. This approach is analysed through four dimensions: audience-perceptions, audience-contacts, audience-orientation and audience-knowledge. The study is based on a national survey of journalists and managing editors in Sweden, conducted by the Department of journalism and mass communication, University of Gothenburg. The study also includes a complementary survey of Swedish newspaper journalists. The method used is quantitative analysis. Four types of approaches are revealed among Swedish journalists: "audience-orientated journalists", "audience-aware journalists", "indeterminate journalists" and "profession-orientated journalists". Important factors to take into account when explaining journalists´ approach are position at the editorial office, gender, and generation. The results reveal that managing editors and younger females are inclined to be most audience-orientated. The gender difference is regarded as a mark of gendered journalism. The study also finds some age-differences – especially among female journalists, differences that are explained from a perspective of experience and generation. This outcome is regarded as an indication of changing values among younger generations.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Nya svenskar och svenska medier
    (Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2005) Andersson, Ulrika
  • No Thumbnail Available
    Item
    Svenska företags etablering i Ryssland - utifrån ekonomiska, politiska och kulturella aspekter
    (2003) Soloviev, Svetlana; Andersson, Ulrika; Göteborg University/Department of Business Administration
    Bakgrund: Många svenska företag söker marknader utanför landets gränser. Ett land med stor potential och med ett litet fysiskt avstånd från Sverige är Ryssland. Etablering i Ryssland medför en rad fördelar, men också nya problem och svårigheter. Vi vill med vår studie ta reda på om Ryssland kan vara ett land värd att satsa på för svenska företag. Syfte: Syftet med studien är att lägga en kunskapsbas om Ryssland och dess marknadsmiljö. Vi har för avsikt att redogöra för faktorer som talar för en etablering i Ryssland. Metod: Då vår kunskap i ämnet till en början var begränsad satte vi oss in i undersökningsområdet genom att använda en kvalitativt inriktad fallstudie. Dokument var de främsta informationskällorna. Teori: För att kunna besvara syftet har vi studerat litteratur på området. Vi har valt ut och redogjort för de teorier som vi anser vara mest lämpade. De rör etableringsstrategi, faktorer i marknadsmiljön samt aspekter kring kulturen. Resultat: Rysslands ekonomi har goda tillväxtmöjligheter de närmaste åren men otillräckliga tillväxtutsikter på längre sikt. Den ekonomiska tillväxten är väldigt beroende av oljan och dess prisutveckling. Den politiska situationen är fortfarande ostabil. President Putin arbetar för att centralisera makten och ta kontroll över situationen. På sikt väntas ytterligare reformer för att gynna investeringsklimatet. De ryska kulturella särdragen är många och Ryssland har länge uppfattats som ett annat Europa. De specifika förhållandena i landet kräver specifika etableringsstrategier. Slutsatser: En etablering i Ryssland beror på företagets produkter, hur politiken tolkas och motiven bakom etableringsstrategin. De ekonomiska, politiska och kulturella aspekterna har olika inverkan på de strategier ett företag kan utforma. De ekonomiska aspekternas inverkan på etableringsstrategin är positivt eftersom de inte är begränsande utan visar ett utrymme att spela i. De politiska aspekterna inverkar alltid negativt på etableringsstrategierna då de begränsar spelutrymmet genom lagar och regler. De kulturella aspekterna utgör den praktiska nivån och verkar som nyckeln till framgång. Genom att förstå kulturen och hur människor beter sig kan företagen lättare lyckas med etableringen på långsikt.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Den svenska grundskolans effektivitet
    (1995) Andersson, Ulrika; Heshmati, Almas; Ingstrand, Katrin; CEFOS

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback