Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Andervik Holmgren, Johanna"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Patienters upplevelse av stödet från kontaktsjuksköterskan i den kirurgiska cancervården
    (2025-06-26) Andervik Holmgren, Johanna; Magnander, Anna; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
    Bakgrund: Sedan 1970 har insjuknandet i cancer ökat, idag finns det därför fler personer som lever med en cancerdiagnos, både för att fler fall upptäcks och för att överlevnaden har ökat. Alla som får diagnosen cancer ska enligt den nationella cancerstrategin från 2009 bli tilldelad en namngiven kontaktsjuksköterska. De ska förbättra patientens och närståendes delaktighet och inflytande, underlätta kommunikation och information mellan dem och vården samt vara en trygghet och skapa kontinuitet. Med denna studie önskar vi få information om hur patienter upplever stödet från kontaktsjuksköterskan samt om det kan förbättras. Syfte: Att undersöka patienters upplevelse av stödet från kontaktsjuksköterskan i den kirurgiska cancervården. Metod: Genom en systematisk litteraturöversikt inkluderades studier med kvalitativ och kvantitativ metod som svarade på syftet. Artiklar samlades in med strukturerade sökningar i databaserna PubMed och Cinahl. Artiklarna analyserades och granskades enligt Caldwells kvalitetsgranskningsmall. Resultat: Analysen av de tio inkluderade artiklarna resulterade i fyra huvudteman: Information, patientnöjdhet, stöd från hälso- och sjukvården samt spindeln i nätet. Resultatet visade att information från kontaktsjuksköterskan var en mycket viktig del för patienterna. Patienter som hade kontaktsjuksköterska var mer nöjda med vården, kontaktsjuksköterskan kunde minska stress och oro men ingen signifikant skillnad sågs i livskvalitet. Några studier såg att vårdkoordineringen fungerade bättre för de med kontaktsjuksköterska. Slutsats: Kontaktsjuksköterskan kan öka delaktighet och patientnöjdhet med vården. Ett av de viktigaste stöden för patienten var att få information under hela vårdförloppet. Ytterligare forskning behövs utifrån patientperspektivet för att kunna utvärdera och utveckla kontaktsjuksköterskefunktionen.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback