Browsing by Author "Andreasson, Julia"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Fråga mig och jag ska berätta: En systematisk litteraturöversikt om att undersöka faktorer som påverkar identifiering av sexuellt riskutsatta ungdomar(2024-02-01) Andreasson, Julia; Karlsson, Sara; Lanker, Lotta; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaBakgrund: Under tonåren ligger stort fokus på sexualitet och en stor del av ungas utveckling innebär att ta risker. Låg kunskap och erfarenhet tillsammans med ungdomars impulsivitet är bland annat orsaker till att de har en tendens att utsätta sig för risker vilket kan leda till konsekvenser för den egna reproduktiva och sexuella hälsan. Med ungdomars livsvärld som utgångspunkt rådgör och vägleder barnmorskan ungdomen utifrån hens sexualitet och tonårsutveckling. Syfte: Syftet med denna systematiska litteraturöversikt var att undersöka faktorer som påverkar identifiering av sexuellt riskutsatta ungdomar. Metod: En systematisk litteraturöversikt har genomförts och utformats utifrån en integrativ design. Litteratursökningar genomfördes i november 2023 och utförts i databaserna CINAHL, PubMed och PsycINFO där artiklar av kvalitativ och kvantitativ metod har inkluderats. Resultat: Femton artiklar inkluderades varav fyra använt kvalitativ metod och elva kvantitativ metod. Efter dataanalys framkom tre huvudkategorier med tillhörande underkategorier; Att möta särskilt riskutsatta personer där riskfaktorer för sexuell riskutsatthet och erfarenhet av sexuellt våld identifierades. Kategorin; att identifiera riskbeteende resulterade i ungdomars sexuella risktagande och användandet av metod för identifiering av sexuellt riskbeteende. Under kategorin att använda screeningsverktyg framkom screeningverktyg som används i samtal och datoriserade screeningverktyg som strategier för identifiering av riskutsatta ungdomar. Slutsats: Ungdomar önskar att samtala kring sexuell hälsa och majoriteten upplever det inte svårt eller jobbigt att svara på frågor kring den sexuella hälsan. Ungdomar önskar få utbildning och information och är villiga att ändra riskbeteendet bara rätt förutsättningar ges. Resultatet kan vägleda barnmorskan och annan berörd vårdpersonal i mötet med unga genom att bidra med kunskap kring riskgrupper, riskbeteende samt förslag till användbara screeningsverktyg. Studien belyser vikten av att våga lyfta ämnet sexuell ohälsa i mötet med ungdomar.Item Individanpassad undervisning - en utopi? Ett ramfaktorteoretiskt perspektiv av gymnasieskolan.(2015-12-08) Andreasson, Julia; Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen; University of Gothenburg/Department of Political ScienceBakgrund: Den svenska skolan har under de senaste decennierna präglats av ett antal reformer som förändrat förutsättningarna för verksamheten. Genom decentraliseringen har skolan fått ett förändrat huvudmannaskap, och styrs nu av ett statligt regelverk tillsammans med en kommunal budget. Genom det fria skolvalet kan elever och föräldrar även välja skola utifrån egna preferenser, vilket har gjort skolan till en konkurrensutsatt marknad. Det leder stundvis till intressekonflikter, där lärare och deras möjligheter att utföra sitt yrke kan hamna i kläm. Syfte: Denna uppsats undersöker hur lärare ser på möjligheterna att individanpassa sin undervisning enligt de föreskrifter som finns i läroplanen, givet skolans organisation idag och de reformer som skett under de senaste decennierna. Eftersom skolans organisation påverkar lärares yrkessituation undersöks även hur lärare ser på sin professionalitet och om den kan påverkas av de reformer som skett och de möjligheter att utforma sin undervisning som lärare får till sitt förfogande. Metod: Studiens metod är kvalitativ intervju, och lärare från både en kommunal och en privat gymnasieskola i centrala Göteborg har intervjuats, för att försöka skapa så stor variation i urvalet som möjligt givet uppsatsens tidsram. Materialet har sedan analyserats utifrån ett ramfaktorteoretiskt perspektiv. Resultat: Lärarnas sammantagna upplevelser är att det finns stora svårigheter att följa läroplanens mål att individanpassa undervisningen, då det saknas tid och resurser. Det gällde för bägge skolorna. Lärarna upplevde att ekonomin i huvudsak styr deras möjligheter, då det leder till stora klasser och mycket undervisningstid. Samtidigt finns ett visst upplevt tryck på dem som professionell yrkeskår från såväl föräldrar som ledarskapet, då det finns förväntningar på hur undervisningen ska fungera. I och med decentraliseringsreformen och skolans konkurrensutsättning har dessa aspekter fått inflytande över lärares vardag.Item ”Maybe in the future we will say ‘This is what we used to do, this is how we used to live’” - En intervju- och fältstudie om språkets funktion som kulturbärare och utbildningens påverkan på ett maya-samhälle i Belize.(2015) Andreasson, Julia; Robertsson, Elin; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSAMMANFATTNING Syfte: Uppsatsen syftar till att förstå lärares upplevelser av hur relationen mellan språk och kulturell identitet ser ut i olika kontexter i det beliziska samhället. Vi vill även göra en ansats till att förklara de bägge språkens (mopan och engelska) relation och syfte i såväl maya-byn som i den större samhällskontexten. Vi syftar också till att undersöka i vilken utsträckning det engelska språkets särställning i Belize påverkar maya-elevers möjligheter att tillgodogöra sig en utbildning som gagnar dem oavsett framtida yrkesval. Vi vill även undersöka vilka konsekvenser utbildning och utveckling kan få för maya-samhällets fortlevnad. Frågeställningar: Hur upplever lärare i maya-samhället att eleverna påverkas av att undervisningen bedrivs på engelska? Vilken funktion fyller engelska språket i lokalsamhället? Vilken funktion fyller mayaspråket mopan i lokalsamhället? Metod och material: Kvalitativ intervjustudie, kombinerat med observationer av dagligt liv och skola i byn. Resultat: Samtidigt som engelskan är det officiella språket i Belize används det enbart i skolan, i resten av lokalsamhället talas enbart mopan. Läraren utgör därför elevernas enda kontakt med det engelska språket, och i kombination med bristen på läroböcker baseras undervisningsinnehållet i mångt och mycket på lärarens kunskaper som stundvis kan vara bristfälliga. Den sociala stratifikationen i Belize med mayafolket placerat i det lägre skiktet medför svårigheter för dem att inkluderas i det beliziska samhället. Detta går att härleda till ekonomiska, språkliga och utbildningsrelaterade skillnader. Betydelse för läraryrket: Studien visar att lärarens egen kompetens blir i allra högsta grad avgörande när det saknas tillgång till adekvat material. Läraren och utbildningssystemet kan få stora implikationer för såväl elevernas livsval som kulturell fortlevnad.