Browsing by Author "Ankartoft, Lovisa"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Musiklärares strategier & arbetssättAnkartoft, Lovisa; University of Gothenburg/Academy of Music and Drama; Göteborgs universitet/Högskolan för Scen och MusikFöreliggande studie syftar till att identifiera konkreta strategier och arbetssätt som musiklärare säger sig använda i sin undervisningspraktik för att stödja elever och främja deras välmående inom musikutbildning. Studien bygger på en kvalitativ metod, där semi-strukturerade intervjuer har genomförts med sex olika musiklärare som arbetar med elever i högstadie och/eller gymnasieåldrar. Datamaterialet har analyserats utifrån musikdidaktisk teori med fokus på de didaktiska kategorierna ramfaktorer samt elev- och lärarförutsättningar. Resultatet redogör för hur musiklärare utifrån sin egen undervisningspraktik resonerar kring strategier och arbetssätt i förhållande till elevers mående. Resultatet delas in i två kapitel ”Lärares strategier och arbetssätt” och ”Läraryrket”. I resultatets första kapitel framträder olika strategier och arbetssätt som handlar om att musikläraren bör skapa ett bra lektionsupplägg, omprogrammera elevers tankar, använda avslappningstekniker, samtala mycket med eleverna samt skapa en trygg miljö för eleverna. I andra kapitlet framkommer att musikläraryrket anses bestå av två olika roller, dels är man lärare dels är man mentor/terapeut åt eleverna. Resultatet visar också att det finns en tvådelad syn på huruvida elevers mående påverkar deras möjlighet till lärande. Det visar sig finnas både positiva och negativa upplevelser av att behöva förhålla sig till den musikpedagogiska verksamhetens ramfaktorer. Det framträder ett behov av fortbildning hos lärarna, då många uttrycker en okunnighet och hjälplöshet i möten med elever som mår dåligt och/eller har svårigheter på olika sätt. Vidare förs en diskussion kring studiens metod och resultat. Resultatdiskussionen delas in i tre olika avsnitt ”Hjälpa elever att förändra sina tankemönster och lärares val av strategier”, ”Förutsättningar för elevers välmående och lärande” samt ”Förutsättningar för undervisning”. Slutligen lyfts studiens relevans för yrkesprofessionen och vidare forskning. Studien kan bland annat bidra med kunskap om vilka strategier och arbetssätt musiklärare kan använda för att skapa en god undervisning där elever mår bra, får möjlighet att lära och utvecklas så mycket som möjligt. Vidare forskning skulle kunna vara att bland annat genomföra observationer av lärarnas undervisningspraktik för att få en djupare inblick och se om lärarna faktiskt använder de strategier som de säger sig använda i intervjuerna. Man skulle också kunna undersöka vilka strategier och arbetssätt som framkommer om man breddar urvalet till att innefatta fler informanter, olika skolformer, instrumentgrupper och så vidare.Item Vad var det vi sa? Det kommer bli bra! En litteraturstudie om elevers mående inom musikutbildning och hur lärare kan främja deras välmående(2023-11-07) Ankartoft, Lovisa; Kulpakko, Julia; University of Gothenburg/Academy of Music and Drama; Göteborgs universitet/Högskolan för Scen och MusikSom framtida lärare blir det viktigt att få en bild över hur elevers mående ser ut inom musikämnet för att kunna skapa en god undervisning. Studiens syfte är att kartlägga elevers mående inom musikutbildning och hur lärare kan främja elevers välmående. Forskningsfrågorna lyder: Vad säger musikpedagogisk forskning om elevers mående inom musikutbildning? och Vad säger musikpedagogisk forskning om hur musiklärare kan bidra till en undervisning som främjar elevers välmående i musikutbildning? Detta är en systematisk forskningsöversikt som bygger på 20 vetenskapliga studier med utgångspunkt i databaserna ERIC, RILM och Swepub. Resultatet visar att det är problematiskt med elevers mående inom musikutbildning då det framkommit att många elever mår dåligt och upplever prestationsångest, stress, utbrändhet och depression. Vidare har låg motivation, låg självförmåga, låg självkänsla och hög självkritik visat sig vara vanligt bland elever. Resultatet presenterar mestadels rekommendationer kring hur lärare kan främja elevers välmående. Det föreslås att det är viktigt att skapa en trygg och öppen klassrumsmiljö med fokus på relationsskapande, att musicera i grupp och att ge eleverna användbara verktyg för sitt mående. Det rekommenderas även ett införande av olika kurser i musikutbildningen som har med välmående att göra. Vidare skulle framtida forskning behöva fokusera på elevers positiva mående, pröva konkreta hanteringsstrategier och utvärdera dessa samt forska vidare på specifika åldersgrupper."