Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Arvidsson, Niklas"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 3 of 3
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Essays on operational freight transport efficiency and sustainability
    (2013-11-05) Arvidsson, Niklas
    Freight transport efficiency, as one proposed abatement strategy for transport related emissions, is a concept that has received much research attention during the last de-cade, often from the transport buyers’ perspective. In contrast, the aim of this thesis is to explore the subset concept of operational freight transport efficiency and how it affects transport related emissions from the perspective of the transport operator. The focus is on the transport operators and their interfaces with other actors such as tran-sport providers/forwarders, transport buyers, and the society. I open with a dissection of the term “operational freight transport efficiency.” I make these primarily semantic efforts to open up and introduce a few aspects that are commonly overlooked. The concept is argued to be “fuzzy”, in the sense that it means different things depending on who you ask, and a “wicked problem”, in the sense that the problem has no clear solutions with significant and present trade-offs. The methodology, or vessel, used in this thesis to launch a “critical spirit” is “phronetic social science”. After phronetically testing the efficiency measures, some recommendations are presented. A suggestion on operational decarbonisation is provided and the attitudes and trade-offs among the actors are explored. The thesis identifies a gap with respect to the absence of a common semantic definition of the concept of operational freight transport efficiency measures. The thesis proposes that the gap be filled with the following derived define-tion of operational freight transport efficiency: “A set of utilisation measures of time, space, vehicle, fuel and driver in the movement of goods”. From the operators point of view, as well as from an aggregated level, also missing are the trade-offs between environmental and economic considerations. Most operational freight transport effi-ciency improvement measures are likely to reduce emissions, however; it is probable that mere cost-reduction measures will not lead to reduced emissions in the long term. The traverse across these topics represented by the present thesis is offered as a theo-retical contribution to the discussion about defining what is meant by sustainable logistics. In other words, what the word sustainable means in a logistics context.
  • No Thumbnail Available
    Item
    IFRS 3 Förelseförvärv Implementering i svenska storbanker
    (2008-01-31T08:04:05Z) Arvidsson, Niklas; erglund, Andreas; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund och problem: Den 1 januari 2005 infördes en ny redovisningsstandard för koncernredovisning. Den nya plattformen, IFRS, är ett steg mot en internationell harmonisering på redovisningsområdet. En av de nya standarder som ingår i IFRS är IFRS 3 Rörelseförvärv. Standarden reglerar hur noterade koncernföretag inom EU skall redovisa förvärv av andra företag. Nya reglementet skapar alltid anpassningsvårigheter. Införandet av IFRS har enligt praktiker varit en komplex övergång där det inte varit helt enkelt att konvertera från de svenska normerna till de nya internationella normerna som EU har godkänt. Komplexiteten drabbar både dem som upprättar finansiell information, revisorer och användare. Hur långt har då de svenska bankkoncernerna kommit i implementeringsprocessen? Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur väl de svenska noterade bankkoncernerna har lyckats implementera IFRS 3 Rörelseförvärv. Avgränsningar: Studien har avgränsats till att undersöka hur implementeringen har lyckats på de svenska storbankerna. Anledningen till valet beror på att författarna ville göra en jämförelse mellan företag och där passar bankerna bra som studieobjekt. Bankerna bedriver liknande verksamhet och har genomfört förvärv efter 2005. Metod: Författarna har insamlat primärdata genom intervjuer med redovisningsspecialister på storbankernas huvudkontor. Ytterligare information har inhämtats från företagens finansiella rapporter och en revisor. Resultat och slutsatser: Svenska banker har kommit en bra bit på vägen men det finns mycket kvar att arbeta med för att förbättra upplysningarna i de finansiella rapporterna samt identifiera immateriella tillgångar. Förslag till fortsatt forskning: Författarna har under studien sett bristande rapportering av rörelseförvärv. Eftersom att denna studie är gjord på tre svenska noterade företag så skulle det vara intressant att genomföra en studie på internationell nivå med en fallstudie på företagen inom EU. Det skulle även vara intressant att genomföra samma typ av studie om några år för att se hur långt koncernföretag har kommit med att identifiera immateriella tillgångar.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Operational freight transport efficiency - a critical perspective
    (Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, 2011) Arvidsson, Niklas; Företagsekonomiska institutionen

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback