Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Atcheba, Louiza"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Problematik med målkostnadskalkylering: Hur kan en leverantör påverka processens förutsättningar?
    (2010-01-27T09:07:58Z) Atcheba, Louiza; Broman, Anna; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund och problem: Målkostnadskalkylering innebär att ett företag samarbetar med sina leverantörer för att tillgodose slutkundens önskemål och för att kontrollera kostnadsnivåerna. I vår uppsats undersöker vi vilka kontextuella faktorer som påverkar leverantörernas möjlig-het till inflytande inom ramen för en målkostnadskalkyleringsprocess samt hur leverantörer själva kan påverka processens förutsättningar. Syfte: Uppsatsens syfte är att skapa en förståelse för den problematik som finns kring vad som avgör hur mycket en leverantör kan påverka målkostnadskalkylering. Metod: Vi har använt kvalitativ metod, och som en del i detta personliga intervjuer, för att kunna få en bra kontakt och för att kunna förstå respondenten. Vid urvalet av företag utgick vi från Volvo Personvagnar och tre av företagets leverantörer, Autoliv AB, Bulten AB och Finnveden Metal Structures AB, som vi har valt ut så att alla inte har samma beroendeställ-ning gentemot Volvo Personvagnar. Resultat och slutsatser: En av de kontextuella faktorer som påverkar leverantörers möjlighet till inflytande inom målkostnadskalkylering är leverantörens beroendeställning till köparen. Ju större beroende, desto mindre går att påverka. En annan faktor som påverkar är typen av komponent som leverantören tillverkar. Om leverantören tillverkar komplexa komponenter medför det att denne har större möjligheter att påverka, och tvärtom om denne tillverkare enkla komponenter. När det gäller hur leverantörerna själva kan påverka målkostnadskalkyle-ringsprocessen kan de å ena sidan påverka affärsmässiga förutsättningar genom att förhandla till sig längre och förmånligare avtal. För att förbättra sin möjlighet att köparen går med på bättre villkor för leverantören behöver leverantören stärka sin ställning och minska sitt bero-ende med hjälp av social styrning. Å andra sidan kan de påverka tekniska förutsättningar ge-nom att stärka samarbetet med köparen, vilket även här kan göras genom social styrning. Le-verantörerna kan också arbeta för att tillverka mer komplicerade komponenter som ökar deras betydelse i köparens ögon. Förslag till fortsatt forskning: Vi har genom vår undersökning gjort observationer som gör att vi ifrågasätter om målkostnadskalkylering verkligen leder till kostnadspress och föränd-rade kostnadsnivåer i alla situationer. Vi har fått indikationer på att det inte är så från två av de undersökta leverantörerna. Detta skulle vara intressant att undersöka närmare.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Rewarding Store Managers - Do personal differences matter?
    (2008-06-12T07:34:42Z) Atcheba, Louiza; Byström, Frida; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Background and research problem: Reward system is today a common tool for companies to make sure their employees achieve their goals. An interesting aspect is how companies reward their store managers who have a complex role because they ought to handle goals set by the superiors and requests from the employees. When it comes to the framing of the reward system, the complexity of the role as a middle manager is appealing. The personal differences, concerning the employees’ personalities, are another aspect the companies need to take in consideration when it comes to the reward systems framing. With this background our research problem is as follows: How to reward store managers? Specific interest will be put into how personal differences and complexity in the role of a middle manager influences store managers’ perception of reward system. Purpose: To understand how the store managers experience the reward system in relation to their own situation and interest. Methodology: This thesis is based on a case study with two cosmetics- and health companies, Kicks and The Body Shop. For the empirical data, interviews have been made with store managers at the two companies. We have also taken use of scientific literature for the theoretical background. Conclusions and results: When the purpose with a reward is to motivate the store managers to perform their very best, it might be difficult for the companies to find the right measurements for the specific company. It is also of great importance to make sure that the store managers understand what goals they have to achieve. Concerning a well functioning reward system, there are two factors to take in consideration. The first one is the complexity of the role as a store manager; and the second one is the existing personal differences, regarding the store managers opinions and references about the reward system. Suggestions for further research: Because the companies in this thesis are dominated by women, it would be interesting to make a comparison concerning the reward system with a company dominated by men. Another interesting aspect is what impact cultural differences might have on the reward system’s framing.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback