Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Axell, Julia"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Skapande av läslust i förskolan.
    (2024-12-04) Westergren, Emma; Axell, Julia; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    Den senaste tiden har mycket forskning om att intresset för läsning sjunkit i samhället släppts, varav forskningen visar att det får betydande effekter på barnens läsförståelse. I “Läroplan för förskolan” (2018, s. 14) står det att förskolläraren ska arbeta för att främja ett intresse för skriftspråket hos barnen varav den här studien därmed syftar till att undersöka främst förskollärares beskrivning, men även bibliotekariers beskrivning, av hur de gör för att stötta barnen till ett läsintresse. För att uppnå syftet utgår studien från två följande frågeställningar; Hur beskriver förskollärarna sitt arbete med att skapa ett läsintresse hos förskolebarnen? Hur beskriver förskollärarna och bibliotekarierna sitt samspel mellan verksamheterna? Studien har en sociokulturell utgångspunkt och inkluderar djupintervjuer av fyra förskollärare och två bibliotekarier för att besvara frågeställningarna. I resultatet konstateras att alla förskollärare beskriver utformningen av litteracitets-miljön som viktig, exempelvis ha olika böcker i de olika lärmiljöerna för att barnen ska använda böckerna i deras lekar för att på så vis väcka ett läsintresse. Även att använda röstförvrängningar eller dramatisera boken används som ett sätt att påvisa bokens spänning. Tre av fyra förskoleavdelningar använder sig av digital boktjänst då tjänsten kan underlätta vid högläsning i större grupper så att alla barn ska kunna bli delaktiga då bilderna kan tas upp i storskärm. Tre av fyra förskoleavdelningar beskriver att de har ett pågående samarbete med biblioteket i närområdet. Det konstateras att samspelet huvudsakligen bygger på att förskolläraren ringer och ber om boktips och bibliotekarien samlar ihop bokpåsar kopplat till temat, men mer än så är sällan att de nyttjar varandras professioner för att främja barnens läsintresse.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback