Browsing by Author "Balchman, Therese"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Bryta normer och följa strömmen – samtidigt?(2019-08-05) Balchman, Therese; University of Gothenburg / Department of Economy and Society; Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleDenna studie har berört tillgänglighetsproblematik på landsbygden, specifikt gällande en implementering av elbilen som hållbarhetsalternativ. Vidare har den berört unga kvinnors uppfattningar om transportrelaterad normpåverkan och om en geografisk utbredning av dessa normer. Eftersom den globala medeltemperaturen alltjämt ökar behöver användningen av fossila bränslen minska eller fasas ut. Alternativa bränslekällor som elektricitet måste ta större plats i fordonsflottan, och elbilen kan fungera som ett miljövänligt personbilsalternativ. Möjligheten för att implementera dessa elbilar är olika god i olika delar av landet, och det finns ett behov av att bättre förstå de faktorer som påverkar individers villighet att förändra sina beteenden eller specifikt skaffa elbil. Syftet med studiens har därför varit att undersöka unga, högutbildade kvinnor på landsbygdens uppfattningar om sin tillgänglighet, vilka sociala normer som råder gällande fordonsval samt vilken påverkan elbilen kan ha på deras upplevda tillgänglighet. För att besvara syftet har undersökningen utgått från en kvalitativ ansats, där huvudempirin samlats in genom semi-strukturerade respondentintervjuer. Studien grundar sig i ett antal teoretiska ansatser och perspektiv som hjälper till att förklara människors rörelsemönster och transportval. Hållbar mobilitet, tillgänglighet och normpåverkan är centrala perspektiv som berörts. Utöver dessa behandlas aktivitetsansatsen såväl som människors geografiska livsstilar. Litteratur i området besitter en utbredd urban bias och ”glömmer bort” människan på landsbygden. Ur tidigare forskning identifieras därför en kunskapslucka gällande vad individer på landsbygden har för syn på elbilen, vilka samhällsnormer som råder där och hur de olika normerna kan påverka individernas transportbeteende. Resultatet visar att kvinnorna lever enligt en geografiskt flexibel livsstil och upplever en stark bilbundenhet. Det visar att de inte har några möjligheter att genomföra ett skifte av transportmedel utan att det får stor påverkan på deras tillgänglighet, ekonomi eller livsstil. Vidare visar resultatet att kvinnorna upplever normpåverkan, vilken främst tar form i skepticism till elbilen, men även genom en ovilja att förändra sitt beteende. Resultatet indikerar att geografin spelar en central roll i normskapande, då de transportrelaterade normer som identifieras skiljer sig åt mellan stad och landsbygd.