Browsing by Author "Bengtsson, Charlotte"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item ”Dom kallar oss emo”- en kvalitativ studie utifrån ungdomars förståelse och kunskap om emo-kulturen(2009-08-31T11:49:21Z) Ahlström, Sara; Bengtsson, Charlotte; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSyfte Vårt syfte med denna uppsats är att få mer kunskap och förståelse kring emo-kulturen och de ungdomar som antas tillhöra den. Vi vill via de ungdomar som har inblick i och kunskap om kulturen beskriva och analysera denna kultur. Vår ambition är inte att påvisa sanningen om emo-kulturen och de ungdomar som antas tillhöra den, utan vi vill ge en bild av ungdomarnas subjektiva förståelse och kunskap om kulturen. Frågeställningar: • Hur beskriver och uppfattar ungdomarna vid emotrappan emo-kulturen? Utifrån: symboler, grupptillhörighet, normer, attityder och stil. • Hur tar sig identitetsskapandet uttryck hos ungdomarna vid emotrappan? • Hur upplever ungdomarna utomståendes bemötande och uppfattningar och hur förhåller de sig till dem? Metod Vi har i vår uppsats ett hermeneutiskt synsätt och ett kvalitativt angreppssätt. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med åtta ungdomar som har kunskap om och insikt i kulturen. Då vi ville undersöka en specifik ungdomsgrupp och intervjua de ungdomar med insikt i denna använde vi oss av ett selektivt urval. Vårt val av informanter föll därför på de ungdomar som umgås och befinner sig vid den så kallade emotrappan inne i Nordstan. Resultat I vår undersökning har det framkommit att emobegreppet är diffust, då åsikterna är splittrade kring huruvida det är en musikstil, en klädstil eller en benämning på en person. Alla kan dock beskriva hur en emo ser ut och nämner svarta stuprörsjeans, Converseliknande skor och en frisyr som är färgad i svart eller färggranna färger med en snedlugg som ofta döljer en ögat. Den viktigaste normen inom gruppen vid emotrappan verkar vara en öppenhet och acceptans för olika åsikter och värderingar. Ingen av våra informanter identifierar sig själv som emo trots att de i uttalanden säger sig vara en del av emogruppen. Vi tolkar det som en identitetsambivalens hos ungdomarna. Informanterna har en stor medvetenhet kring sin stil och en viktig del i deras identitetsskapande är att skilja ut sig och ”vara egen individ”. Det framkommer även att ungdomarna vid emotrappan är en utsatt grupp som upplever sig stigmatiserade av utomstående. Det vanligaste sättet att hantera utomståendes bemötande är att ”stänga av” och ignorera.Item Saknar Redovisningsekonomer från Handelshögskolan i Göteborg några kunskaper och färdigheter? - med avseende på de krav som ställs på dem i deras yrkesroll(2004) Svensson, Fredrik; Mehinovic, Vahida; Bengtsson, Charlotte; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen; Göteborg University/Department of Business AdministrationProblembakgrund: När vi snart som färdigutbildade civilekonomer ska ut i arbetslivet tycker vi att det vore väldigt intressant att undersöka hur utexaminerade studenters kunskaper från Handelshögskolan i Göteborg stämmer överens med krav som ställs på dem ute i arbetslivet. Vi har valt att utgå från studenter mellan åren 1995-2002 som utexaminerats i ämnet redovisning och finansiering. Undersökningen bygger på studenternas åsikter om deras situation i arbetslivet och av tidigare utbildning. Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera hur väl kunskaperna hos utexaminerade civilekonomer med inriktningen redovisning och finansiering från Handelshögskolan i Göteborg stämmer överens med de krav som ställs på dem i deras yrkesroll. Avgränsningar: Utgångspunkten för vår undersökning är utexaminerade studenter från Handelshögskolan i Göteborg. Vidare har vi avgränsat oss till studenter som har en kandidat och/eller en magisterexamen med inriktningen redovisning och finansiering. Ytterligare avgränsning har vi gjort genom att endast inkludera utexaminerade studenter mellan perioden 1995-2002. Metod: För att samla primärdata till vår studie använde vi oss av postenkät. Tillsammans med sekundärkällor ligger dessa till grund för analysen och slutsatsen, där uppsatsens problemformulering besvaras. Slutsats: Av studien har framgått att respondenterna anser sig i helhet vara nöjda med sina studier på kandidat respektive magisternivå vid Handelshögskolan i Göteborg. Emellertid har det framkommit i vår studie att respondenterna har saknat vissa ämneskunskaper såsom redovisning, datorkunskap, juridik och språk under sin yrkesverksamma tid. Dessutom saknades speciella färdigheter som presentationsteknik och ledarskap. Egenskaper som respondenterna tycker har varit mest betydelsefulla i arbetslivet är kommunikationsförmåga, analytisk förmåga, samarbetsförmåga, kritiskt tänkande samt stresstålighet. Vidare ville de flesta att praktik skulle ingå i utbildningen. Förslag till fortsatt forskning: Ett förslag är att undersöka vilka specifika kunskaper inom ekonomistyrning och externredovisning som saknas mest hos de utexaminerade inom redovisning på Handelshögskolan i Göteborg. Ett annat är att göra en studie som utgår från de utexaminerades ålder, kön, arbetslivserfarenhet och berör samma problemformulering som vi har samt att undersöka hur de som utvecklar och planerar kurser på Handelshögskolan i Göteborg tar hänsyn till förändringarna i näringslivet.Item WALLHAMNBOLAGEN AB(2003) Brouzell, Patrik; Bengtsson, Charlotte; Göteborgs universitet/Graduate Business SchoolWallhamn is situated on Tjörn, an island on the Swedish west coast, and has served as a port since the middle of 1960. Today, Wallhamn is suffering a decrease in goods flow, and is now in a situation where something has to be done. The Board of Directors of Wallhamnbolagen AB are searching for alternative fields of action that can replace the old activities with a view to further securing job opportunities and Wallhamn’s existence. Due to Wallhamn’s negative development in recent years, together with the loss of important customers, the purpose of this thesis is to investigate the possibility for Wallhamn to work as a third party logistic provider. We also aim to state and define different areas of importance for Wallhamn in order to create a successful logistic and market strategy. The purpose is also to suggest which operative activities Wallhamn should offer their customers as a logistic provider, and also how these activities should be formed and managed. In order to be able to accomplish the purpose of the thesis, we have identified a main problem that this research aims to answer. The main problem that we have identified is, what possibilities are there for Wallhamn to work as a third-party logistic (TPL) provider, and offer more logistical activities/services which add value for Wallhamn and their customers. In order to answer the main problem in a sufficient way we have identified a number of sub-problems: - Who are the competitors and how do they work?, - What customer segments should Wallhamn focus on?, - How should Wallhamn as a TPL provider position themselves?, - How can Wallhamn increase their flow of goods?. To solve the thesis problems, we have conducted an exploratory study and used personal in-depth interviews as our primary source. We have also conducted literature studies to find theories that are relevant for each sub-problem. The empirical research and the literature studies have given us a sufficient base on which we have build the thesis’ analysis, and that leads to the conclusions and recommendations of this study. To summarise the conclusions and recommendations, we believe Wallhamn has great potential in becoming a successful TPL provider however, becoming a TPL provider will not be an easy task. In this thesis we will not be able to solve all problems, instead we have focused our conclusions on three critical areas: Positioning, Customer segments, and Goods flow. We believe these are areas Wallhamn must develop to become a successful actor in the TPL industry.