Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Bengtsson, Louise"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Attraktiv arbetsgivare - En surveystudie om blivande socionomers och civilingenjörers attityder till arbetsgivare
    (2013-01-10) Bengtsson, Louise; Boqvist, Marie; University of Gothenburg / Department of sociology and work science; Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    Syftet med denna studie är att undersöka vilka faktorer två akademiska studentgrupper – blivande socionomer och civilingenjörer – värdesätter hos en potentiell arbetsgivare samt utreda om det föreligger skillnader i värdesättning av dessa faktorer utifrån utbildningstillhörighet. Syftet är även att undersöka hur kvinnor och män värdesätter dessa faktorer. skning Om en organisation har kunskap om vilka arbetsgivarfaktorer potentiella medarbetare finner attraktiva finns större chans att det strategiska arbetet med Employer Branding når framgång (Moroko & Uncles, 2008). Både privat och offentlig sektor arbetar idag för att bli ett attraktiv arbetsgivare (Parment, Wetterberg & Myrén, 2009) De individer som nu gör entré på dagens arbetsmarknad tillhör Generation Y (Parment, 2008). En förutsättning för att bli en attraktiv arbetsgivare är att organisationen har kunskap om vad som attraherar unga (Franzon & Lundgren, 2003). I studien användes webb- och postenkät som tillvägagångssätt för insamling av datamaterial. Webbenkät skickades ut via studentmail till totalt 240 respondenter. Postenkät delades ut vid föreläsningstillfälle. Datamaterial analyserade utifrån medelvärden, standardavvikelser, Cronbach’s Alpha och t-test. Resultaten visar att blivande socionomer och civilingenjörer i högre utsträckning värdesätter faktorer inom den sociala dimensionen än övriga. Resultaten visar även att det finns statistiskt signifikanta skillnader mellan utbildningsprogram och kön på tre dimensioner. Blivande socionomer skattar i högre grad faktorer som återfinns inom dimensionen användbarhet medan blivande civilingenjörer i högre grad skattar faktorer inom den ekonomiska. Vårt resultat visar även att kvinnor skattar faktorer inom användbarhetsdimensionen statistiskt signifikant högre än män.
  • No Thumbnail Available
    Item
    eTwinning in the EFL Classroom - Challenges and Opportunities
    (2016) Bengtsson, Louise; Institutionen för språk och litteraturer
    This literature review provides an overview of the challenges and opportunities with eTwinning from teachers’ and students’ perspectives. eTwinning is a part of the Erasmus+ program that supports school collaboration across the EU. Two of the eTwinning program’s aims are: 1) to provide an opportunity for cultural exchange, and 2) to enhance language learning. The eTwinning platform helps schools in the EU to establish contact with each other to be able to collaborate on different projects. In addition, through the eTwinning platform, teachers can take part in online learning events, such as workshops and seminars. In 2015, 301,944 teachers were registered on the platform and 40,205 projects completed. These numbers motivate an overview of eTwinning. One of the findings of this literature review is that eTwinning support foreign language learning, but this finding is based on self-reported data. This finding, therefore, indicates that there is a lack of studies that test if there is a language development or not because of eTwinning. Furthermore, there are few eTwinning studies conducted in Sweden, and especially, from a student perspective which indicates a need for further investigations.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback