Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Berg, Hanna"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Ett företags intentioner och nyanställdas upplevelser i samband med introduktion En kvalitativ intervjustudie om organisationssocialisation
    (2013-11-12) Hallberg, Rebecca; Berg, Hanna; University of Gothenburg / Department of sociology and work science; Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    This is a thesis based on a study about organizational socialization and concerns a company’s intentions as well as new employees’ experiences during introduction. The study had four different purposes. First, it was to examine what Mölnlycke Health Care wished to achieve with its introduction as well as what they wished new employees should incorporate during introduction. Second, the purpose was to understand how new employees at the same company have perceived how the introduction has changed them. Third, the purpose was to find out which experiences new employees considered important in their introduction at Mölnlycke Health Care. Finally, the last purpose of the study was to discuss how the company’s intentions and the new employees’ experiences were related to each other. Previous research has primarily focused on different socialization tactics and which result they lead to concerning new employees (e.g. van Maanen & Schein, 1979; Jones, 1986; Allen & Meyer, 1990). Thus, this research has in this study been complemented with more knowledge regarding new employees’ experiences of socialization and change during the introduction to an organization, and been related to the organization's intentions. This study has been conducted by eleven qualitative semi-structured interviews; ten with new employees and one with two representatives of the Human Resources Department at Mölnlycke Health Care’s headquarters. The result of the study showed that the company’s intentions were that new employees would fit into the company’s culture, to communicate particular experiences of the company, to give the new employees a good start and furthermore give them the feeling of being seen. The new employees’ only perceived a marginal change, but the result still showed several changes. These changes were the incorporation of the company's core values, that the new employees gave more feedback, were more performance driven, had a changed view of work time and took fewer initiatives. Important experiences for the new employees were the insecurity regarding expectations, relationships with colleagues, to have internal networks, that the company’s hierarchy was low and organizational support.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Lust att lära. En studie av gymnasieelevers levda erfarenheter av vad som främjar motivationen att lära
    (2014-04-03) Berg, Hanna; Eriksson, Susanne; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
    Syfte: Syftet med studien är att utifrån några gymnasieelevers levda erfarenheter undersöka hur motivationen att lära främjas i skolan. Studien utgår från följande tre frågeställningar:  Hur erfar gymnasieeleverna undervisningens utformande som väsentlig för främjandet av motivationen att lära?  Hur och på vilket sätt erfar gymnasieeleverna att personer runtomkring dem har betydelse för motivationen att lära?  Hur erfar eleverna sina egna möjligheter att främja motivationen att lära i skolan? Teori: Till grund för studien ligger den fenomenologiska livsvärldsansatsen. Syftet är att fånga elevers levda erfarenheter vad gäller fenomenet motivation och vad som främjar den. Livsvärlden är den värld vi enligt Bengtsson (2005) lever våra liv i. Ansatsen kännetecknas av ett fokus på att försöka ta reda på människors unika erfarenheter av saker. Metod: För att ta del av någons livsvärld föll det naturliga valet av metod på intervjun. Metoden utgörs av den halvstrukturerade livsvärldsintervjun. En intervjuguide användes med exempelfrågor sorterade under centrala teman som svarade upp mot uppsatsens syfte. Tolkningsarbetet av intervjuerna baserades på hermeneutiken där pendlandet mellan delarna och helheten spelar en viktig roll. Hänsyn har i tolkningen också tagits till vår förförståelse. Tolkningen har underlättats av att studien genomförts av två författare som kontinuerligt och på olika sätt synliggjort förförståelsen för varandra. Resultat: Resultatet visar på den stora betydelsen av variation i undervisningssammanhang. Även en närmre relation till vuxna personer verkar vara av mycket stor vikt för intervjupersonerna vad gäller främjandet av motivationen att lära. De framhåller till exempel sambandet mellan den engagerade pedagogen och den engagerade eleven. Resultatet visar också på att intervjupersonerna önskar större meningsfullhet och mer verklighetsförankring i skolan för att öka motivationen att lära. Intervjupersonernas egen roll i motivationsfrämjandet anser de sig också spela en stor roll. Det är enligt dem själva till stor del ansvariga för sitt engagemang i skolan.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback