Browsing by Author "Berg, Karin"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item Anestesiologisk omvårdnad av patient med obesitas(2013-07-02) Andreasson, Nina; Berg, Karin; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaSAMMANFATTNING Bakgrund: Fetma och övervikt är ett hälsoproblem som drabbar mer än var tionde person världen över och antalet individer med BMI >30 ökar ständigt. Som en följd till detta kommer allt fler patienter som genomgår anestesi att ha ett högt BMI. Förändringar i respiration, luftvägsanatomi, läkemedelsmetabolism och ett flertal andra fysiologiska förändringar i kroppen gör generell anestesi för patienter med obesitas till en anestesiologisk utmaning. Syfte: Syftet med denna uppsats är att identifiera den specifika anestesiologiska omvårdnaden av patienten med BMI >30, vid generell anestesi. Metod: En forskningsplan för en fullskalig studie arbetas fram och för att testa dess validitet genomförs en pilotstudie med 15 enkäter på två operationsenheter. Studien har en kvalitativ induktiv design och data insamlas genom semistrukturerade enkätfrågor. Resultatet analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Resultatet visade ett tydligt fokus på tre huvudkategorier; luftvägshantering, farmaka och positionering av patienten. Nio underkategorier framkom. Majoriteten av respondenterna angav att de inte fått särskild utbildning i omhändertagande av patient med obesitas och att särskilda hänsynstaganden behövs. Diskussion: Resultat överensstämmer till viss del med aktuell forskning. Andra punkter, som forskning framhåller som essentiell, såsom cirkulation, togs inte upp av respondenterna. Resultatet visade på en avsaknad av en tydlig konsensus i den anestesiologiska omvårdnaden av patient med obesitas. Författarna, till denna studie, anser att fler studier behövs för att finna konsensus och utveckla tydliga riktlinjer för optimal anestesiologisk omvårdnad.Item ATT UNDERVISA MED PLATTFORMAR Hur lärare uppfattar skolans digitala infrastruktur(2022-06-30) Berg, Karin; Möllstam, Jacob; Institutionen för tillämpad informationsteknologi; Department of Applied Information TechnologySkolans infrastruktur präglas alltmer av olika lärplattformar. Plattformarna är skapade av någon med en agenda och har därmed själva en agens som möjliggör eller omöjliggör olika användningssätt. När plattformarna blir en större del av skolans infrastruktur så får de också en större påverkan på skolans verksamhet. Därför är det intressant att undersöka hur den utvecklingen påverkar lärares möjligheter att designa och utforma sin undervisning. Metoden vi använde oss av är en semistrukturerad intervju av kvalitativ karaktär som kompletteras med att respondenterna visar hur de använder sina plattformar i en så kallad kognitiv genomgång. Sex lärare som är verksamma inom olika skolformer och skolhuvudmän visar och beskriver hur de har organiserat och genomfört sin undervisning i relation till den plattform som används på skolan. Syftet med studien är att bidra med ökad förståelse kring hur skolans infrastruktur förändras med användningen av olika plattformar och vilken påverkan det kan ha på lärares undervisning inom den infrastrukturen. De huvudsakliga resultatet vi kan se är att plattformarna påverkar lärares undervisning utan att de alltid märker det själva och att lärare också påverkas av pedagogiska vägval kopplade till hur plattformarna ska användas på den lokala skolenheten. Vi kan också se att skolans digitala infrastruktur i stor grad präglas av beslut som skolledningen tidigare har fattat på området och som i olika grad fortfarande är förankrade i verksamheten. Dessutom präglas infrastrukturen av att det saknas kontinuerlig fortbildning om plattformarnas pedagogiska potential och påverkan. Sammantaget skapas en situation där lärare blir fria att utforma sin egen användning av de tilldelade plattformarna men också ensamma i att implementera skolans digitala infrastruktur. Vad som händer när de blir ensamma med det ansvaret är att de riskerar att falla offer för infrastrukturens och plattformens inneboende krafter. Det förstärker redan etablerade konventioner och möjliggör att kommersiella intressen får större inflytande.Item Exploring Firm-employed PhD students as a Form of Academic Engagement with lndustry(2022-08-19) Berg, KarinItem Improving Internal Idea Generation - Exploring the first phase of the innovation process in Engineering Contractor Inc.(2013-07-03) Berg, Karin; Nyløkken, Ingvild; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate SchoolStudies have shown that companies, which are skilful in managing the initial phase of the innovation process – the search of promising ideas – are more likely to succeed in the rest of the innovation journey. Nevertheless, this first phase is often given limited attention. The main purpose of this mixed-method case study of Engineering Contractor Inc. (ECI) is to examine the process of internal idea generation and in this way help the company improve their own process for generating new ideas internally. Theoretical results indicate that tools, methods and techniques that enable teams and groups to contribute to the generation of ideas have to be in place, as well as a supportive innovative environment. Empirical findings demonstrate that ECI has some tools, methods and techniques that can be used for idea generation, but in most cases they are not exclusively established with this aim. Additionally, improvement potentials appear to be connected to time allocation, sufficient processes and management support. The final recommendation declares that ECI has to focus on establishing routines specifically aimed at generating new ideas.Item Oerfaren eller obildbar? En studie av ålderskodning i platsannonser(2008-10-15T07:10:26Z) Berg, Karin; Svensson, Caroline; Göteborg University/Department of SociologySyfte och frågeställningar: Syftet med uppsatsen är att undersöka förekomsten av ålderskodade platsannonser för lediga arbeten. Uppsatsen fokuserar på den yngsta och den äldsta åldersgruppen på arbetsmarknaden. De frågeställningar som ligger till grund för uppsatsen är ”Hur kan ålder förstås och användas inom sociologin?”, ”På vilket sätt används och beskrivs ålder i platsannonser?” samt ”Hur kan synen på ålder vara diskriminerande?”. Metod och material: Metoden som ligger till grund för studien i uppsatsen är innehållsanalys och vi har använt den för att analysera platsannonser i Göteborgs-Postens ”Jobb och Studier”-bilaga. Materialet består av 396 platsannonser, vilka behandlas i ett kategorisystem där en uppdelning mellan annonser sker, där ålder beskrivs explicit eller implicit. Den implicita kategorin har kategoriserats efter olika begrepp i annonserna som tenderar att vara ålderskodade, exempel på sådana begrepp är erfarenhet, meriter, datakunskaper, språkkunskaper samt nyutbildad. Huvudresultat: Uppsatsen presenterar hur ålder kan förstås och användas inom den sociologiska vetenskapen utifrån olika perspektiv såsom kronologisk ålder, livscykel-perspektiv, kohort samt hur en förståelse av ålder kan belysas genom paralleller till hur man kan förstå genusrelationer. Resultatet i studien som ligger till grund för uppsatsen visar på förekomst av åldersbeskrivningar i de undersökta platsannonserna. Den genomförda studien av platsannonser visar att 57 procent av de undersökta annonserna är ålderskodade, varav 52 procent är implicit ålderskodade och fem procent explicit. De undersökta annonserna är främst missgynnade för yngre. Detta kan delvis förstås genom att de undersökta annonserna främst är arbeten på den primära arbetsmarknaden vilket innebär arbeten med fast anställning och möjlighet till karriär där unga sällan arbetar. Synen på ålder kan vara diskriminerande då föreställningar om ålder kan leda till en särbehandling av olika åldersgrupper på arbetsmarknaden då föreställningarna om individers kronologiska ålder kan användas som en sorteringsfunktion vid rekrytering.Item Stabilitet i förändring(2010-09-30) Berg, Karin; Göteborg University/ Department of Sociology; Göteborgs universitet/ Sociologiska institutionenDetta kapitel sammanfattar och diskuterar uppsatsens första forskningsfråga, varför tillit är viktigt. Tillit är viktigt i relationen mellan politiker och tjänstemän eftersom den verksamhet politikerna förväntas styra är oöverskådlig sett utifrån deras perspektiv. För att politikerna ska kunna fullfölja den uppgift de har i stadsdelsnämnden måste de ha tillit till de tjänstemän som kontrollerar och administrerar verksamheten. En viktig komponent i tilliten är att den är ömsesidig på så sätt att det krävs att inte bara politikerna har tillit för tjänste-männen utan också att tjänstemännen visar tillit genom att de accepterar och erkänner politikerna i deras roll och position. Detta gör tjänstemännen genom att visa förståelse för politikerna. Analysen visar på de element som är centrala för tillitsrelationerna i Ekhagens stadsdels-nämnd. Tydliga roller för politikerna och tjänstemännen tillsammans med acceptans, erkännande och självpresentation genom gestaltning utgör viktiga komponenter för tillitsrelationen. Barbalet (2008) menar att tillit inte är en form för styrning och kontroll utan baseras på sårbarhet och beroende. I relation till analysens resultat aktualiseras frågan om hur den ena aktörens maktövertag möjligen kan skapa en känsla av beroende och sårbarhet hos den andre. Detta problematiserar ömsesidig-heten, då denna process skapas och reproduceras av båda de ingående parterna men resultatet behöver inte nödvändigtvis ge ett jämlikt resultat. Tjänstemännen saknar politikernas riskdimension och är föremål för politikernas tillitsgivande. För att de båda aktörerna ska kunna ha inflytande på varandras planhalvor krävs tillit. Det innebär att veta var gränsen går och att vid denna gräns kunna lita på den andre utan att känna till utfallet. För att politikerna ska våga ta beslut och stå som ytterst ansvariga krävs således tillit. Utan politikerns tillit till tjänstemannen riskerar relationens ansvars-, inflytande- och legitimitetskomponenter att krackelera. För att politikern respektive tjänstemannen ska kunna upprätthålla auktoritet krävs erkännande och acceptans, dessa resurser ger tillitsrelationer tillgång till och har exemplifierats i resultatet. Tillit har visat sig viktigt genom att det möjliggör tjänstemannens arbete samtidigt som tillit utgör en viktig grund för politikerns känsla av inflytande och möjlighet till ansvarstagande.