Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Berg, Sophie"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Högläsning för yngre barns språkutveckling
    (2012) Berg, Sophie; Holm, Elin; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    Vårt mål med undersökningen var att studera förskollärarens intentioner gällande språkutveckling med fokus på högläsning. Vi ville få en större inblick i hur högläsning användes på förskolorna och hur det kunde främja barnens språkinlärning. Språk är en mycket stor del av vårt liv, för med hjälp av språket förmedlar vi våra tankar, känslor och erfarenheter. Med språket som verktyg kan vi kommunicera med andra människor och på så sätt förmedla vår historia. Genom att läsa högt för barn stimuleras deras ordförråd, talspråk, tänkande, m.m. Högläsning är enligt oss något som bör få stor del i förskoleverksamhetens pedagogiska arbete. Våra huvudfrågor - Hur används högläsning på förskolorna? - Vad tycker pedagogerna är det viktigaste med högläsning? - Hur resonerar pedagogerna om högläsning och språkutveckling? I studien ingick tre förskolor och fyra pedagoger. Vi utförde intervjuer och observationer på de förskolor vi haft VFU. Resultatet har sammanfattats utifrån de olika metoddelarna. Det visar att förskolepersonalen har god kunskap om högläsningens effekt. Hur de arbetar och syftet med arbetet varierar från förskola till förskola. Vi har analyserat/diskuterat resultatet utifrån tidigare forskning och Lpfö98/10. Arbetet i förskolan kräver mycket av förskollärare. De ska anpassa verksamheten efter olika individers behov och förkunskaper. När barn med olika modersmål blandas i samma grupp blir detta än mer komplext. Forskning visar att genom högläsning för barn utvecklar man deras språkliga kunskaper oavsett modersmål. Därför anser vi att det är viktigt att arbeta med regelbunden högläsning i förskolan. Våra förhoppningar var att fördjupa vår kunskap inom ämnet och att vi ska kunna nyttja resultatet i vår kommande profession. Eftersom Sverige idag är ett mångkulturellt land anser vi att det är viktigt att främja alla barns språkutveckling redan i tidig ålder.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Transfetter från idisslare - och dess inverkan på blodlipidprofilen hos friska män och kvinnor
    (2013-03-08) Berg, Sophie; Karlsson, Sara; Göteborgs universitet/Institutionen för medicin; University of Gothenburg /Institute of Medicine
    Sahlgrenska Akademin vid Göteborgs universitet Avdelningen för Invärtesmedicin och Klinisk Nutrition Sammanfattning Titel: Transfetter från idisslare - och dess inverkan på blodlipidprofilen hos friska män och kvinnor Författare: Sophie Berg och Sara Karlsson Handledare: Henriette Philipson Examinator: Anna Winkvist Linje: Dietistprogrammet, 180/240 hp Typ av arbete: Examensarbete, 15 hp Datum: 2012-05-23 Bakgrund Hjärtkärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige. Det är idag välkänt att det finns ett samband mellan ett högt intag av industriella transfetter och hjärtkärlsjukdom, men hur de naturliga transfetterna påverkar oss är idag inte helt känt. Syfte Syftet med uppsatsen är att utifrån det i dagsläget tillgängliga vetenskapliga underlaget dra en slutsats om huruvida ett intag av transfettsyror från idisslare ger en påverkan på blodfettsprofilen hos friska män och kvinnor. Sökväg RCT-studier inhämtades genom sökningar i databaserna PubMed, The Cochrane Library och Scopus. Sökorden som användes var ”Ruminants” AND ”Cholesterol” AND “Trans fatty acids” respektive “Ruminants” AND “Blood Lipids” AND “Trans fatty acids”. Urvalskriterier Inklusionskriterier var RCT-studier utförda på friska människor som inte medicineras för hyperlipidemi. Därutöver skulle resultaten baseras på fasteblodprov med minst tio timmar fasta där blodfetter analyseras. Datainsamling och analys Datasökningen genererade åtta studier som evidensgraderades enligt SBU:s granskningsmall för randomiserad kontrollerad prövning, varefter fyra studier valdes ut. Studiernas resultat sammanvägdes sedan utifrån GRADEs sammanfattande evidensformulär. Resultat Tre av fyra studier bedömdes utifrån SBU: granskningsmall ha medelhög studiekvalitet och en studie värderades ha hög studiekvalitet. Den samlade säkerheten i det vetenskapliga underlaget för valda effektmått värderades till måttlig (+++) evidensstyrka. Tre studier fann en signifikant höjning av LDL-kolesterol och totalkolesterol vid konsumtion av rTFA. Tre av studierna såg en signifikant sänkning av HDL-kolesterol. En studie såg signifikanta skillnader i blodlipidprofilen mellan kvinnor och män. En annan studie fann signifikanta skillnader i blodlipidnivån mellan normalviktiga och överviktiga kvinnor. Mängden transfett som användes i de olika studierna var avgörande för utfallet. Slutsats En konsumtion av rTFA som överstiger det rekommenderade intaget på en energiprocent per dag kan påverka blodfetterna då signifikanta utfall på flera markörer för blodlipidprofilen har observerats (måttlig evidensstyrka +++). Det vetenskapliga underlaget har dock visat både positiva och negativa signifikanta utfall på blodlipidprofilen vilket försvårar en samlad slutsats.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback