Browsing by Author "Berggren, Irma"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item LÄRANDE I MENTORSKAPSPROGRAM - En kvalitativ studie om lärande för individ och organisation(2016-01-05) Berggren, Irma; Jonasson, Jeanette; Göteborg University/Department of SociologySyfte: Organiserade mentorskapsprogram är ett vanligt strategiskt verktyg som används av Human Rescource (HR) för att främja individuellt lärande och kompetensutveckling i organisationen. Det är dock okänt i vilken utsträckning detta lärande kan gynna fler än de deltagande individerna. Syfte med studien är därför att undersöka hur mentorer och adepter ger uttryck för sina erfarenheter och upplevelser av att delta i ett organiserat mentorskapsprogram. Genom att utforska hur mentorer och adepter använder sig av sina lärdomar i sitt arbete vill vi dessutom bidra till förståelse om vilka effekter organiserade mentorskapsprogram kan ha i en organisation. Teori: Studiens teoretiska referensram består av tre för studien centrala teoretiska utgångspunkter för lärande; kunskap, individuellt lärande genom reflektion samt SECImodellen. Tidigare forskning om mentorskapsprogram och lärande placerar studien i ett vidare sammanhang. Metod: Studien utgår från ett deduktivt förhållningssätt och använder sig av en kvalitativ metod. Resultatet baseras på åtta stycken kvalitativa semi-strukturerade intervjuer på ett globalt bolag inom den privata sektorn. Vid analys av insamlad empiri användes en tematisk analys. Resultat: Studiens resultat visar att mentorer och adepter får utökade kunskaper av att delta i mentorskapsprogram. Dessa kunskaper innefattar ökad förståelse om verksamheten, nya förhållningssätt, nya perspektiv samt praktiska färdigheter. Dessutom innehåller mentorskapsprogrammet lärande i form av personlig och professionell utveckling för deltagarna. Resultatet visar att deltagarnas lärande kommer fler till godo och kunskaperna kan i viss utsträckning även gynna organisationen.Item Perspektiv på bedömningspraktiken – en kvalitativ studie om återkoppling på skriftliga uppgifter i historia(2021) Berggren, Irma;For the past 25 years, formative assessment has increasingly become the prevalent tool that teachers use to assess student learning. The purpose of formative assessment is to help and support students in their educational process and for it to be successful teachers’ feedback plays a vital part. However, curricula do not state the nature of the feedback nor in what manner it is to be provided to students. The aim of this study was to investigate four teachers’ thoughts and experiences of feedback on written assignments in history education in upper secondary school. By examining differences and similarities in teachers approach to feedback the study aimed to illustrate the teacher perspective of formative assessment and feedback. The study’s point of departure was therefore the three didactical questions How?, What? and Why?. The method used to collect data was semi-structured interviews conducted with four history teachers in Gothenburg and the data was analysed by qualitative content analysis. The results suggest that the teachers approach to feedback on written assignments mainly differs in form, timing, and content but were similar regarding purpose. The results also show that the content of the teachers’ feedback can be divided into three categories: 1) Feedback on facts, 2) Feedback on the ability to use historical concepts and theories, and 3) Feedback on the ability to explain and argue.