Browsing by Author "Berggren, Josefine"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Motivation i matrisorganisationer - En kvalitativ fallstudie om hur matrisstrukturen påverkar chefernas arbete med att motivera sina anställda(2015-06-25) Berggren, Josefine; Hagen, Lisa; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenDagens moderna samhälle är ett organisationssamhälle som präglas av ständig utveckling och ökad konkurrens. Det ställs högre krav på organisationer att vara flexibla och effektiva vilket även sätter krav på dess struktur. I samband med detta blir organisationerna mer beroende av de mänskliga resurserna (Bruzelius & Skärvad 2011). Att varje anställd är motiverad blir då avgörande för att få en fungerande verksamhet och för att varje individ ska utföra ett bra jobb (Abrahamsson & Andersen 2000). Matrisorganisationen har en struktur med präglade för- och nackdelar. Fungerar den väl är den omtalad att bli en effektiv verksamhet som kan hantera den föränderliga omvärlden, samt har medarbetare som känner sig delaktiga (Granberg 2011). Vi har valt att koppla samman ämnena motivation och matrisorganisation eftersom vi inte funnit någon tidigare forskning med denna sammanslagning. Vi kan då bidra med ny och viktig kunskap om hur motivationsarbetet bör utformas i den komplexa matrisstrukturen. Den bidrar till befintlig forskning på två håll, dels inom motivationsforskning och dels inom forskning kring matrisorganisationer. Vår uppsats ämnar därför undersöka hur matrisstrukturen påverkar chefernas arbete med att motivera sina anställda. Vi utgår ifrån frågeställningen: Hur påverkar matrisstrukturen chefernas arbete med att motivera sina anställda? Denna uppsats tar en abduktiv ansats där vi använt oss av kvalitativ datainsamling genom fyra semistrukturerade intervjuer med chefer från SCA Hygiene Products. Företaget har sedan länge en etablerad matrisstruktur. Resultatet från intervjuerna har vi sedan jämfört med vår teori samt gjort en tematisk analys. Den huvudsakliga teori vi använt oss av är Herzbergs tvåfaktorsteori inom motivation och omtalade för- och nackdelar med matrisorganisationen. Vi har även en teoridel om inre motivation. Under studiens gång har vi varit öppna för nya insikter och kopplingar. Efter genomförandet av studien kan vi dra slutsatsen att matrisstrukturen påverkar chefernas arbete med att motivera sina anställda. Chefernas svar om hur de motiverar stämmer överens med Herzbergs samtliga motivationsfaktorer. Feedback, erkännande, ansvar och utveckling är några av dem. Likaledes är det viktigt att hitta varje individs inre motivation. Vi kan dessutom se ytterligare viktiga faktorer som har en inverkan på motivationsarbetet i en matrisorganisation. Dessa är ledning och processer. Vidare krävs det en tydlighet i allt arbete och all kommunikation som sker i matrisen för att verksamheten ska fungera på ett bra sätt.Item Product Innovation in Equestrian Sports - A qualitative multiple case study about how product innovation evolves in the Swedish equine industry(2018-07-31) Berggren, Josefine; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate SchoolInnovation in the equine industry has been seen as existing to a very little degree since many of the activities surrounding the horse have been looking the same during the last decades. At the same time, half a million people in Sweden are horseback riding and additionally half a million people are in contact with horses regularly. This means that it is possible to expect that there is a lot of potential for innovation. Based on that information, this study aims to investigate how product innovation evolve in the Swedish equine industry. This has been done by using a qualitative multiple case study, including desk research to identify the dynamics of the equine industry, interviews with four experts as well as interviews with three case companies that is considered to pursue an innovative idea. The analysis of the empirical findings leads to the conclusion that product innovation evolves from independent start-ups that possess market, business and technological knowledge. They are financed in a few different ways, but common for all of the case companies is that they all are to some extent backed by external funding and have had no issues with finding access to funding. Moreover, the key informants together with the case companies agree upon the large potential of innovation still remaining in the equine industry, leading to many potentially innovative ideas that remains to be realized.