Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Bergius, Emelie"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Matematiska lärmiljöer på förskolegården - ett utvecklingsarbete.
    (2022) Bergius, Emelie; Joneklint, Maria; Mähl, Ida
    Syftet med denna studie är att skapa en matematisk utemiljö som inbjuder till interaktion och samtal mellan barn och pedagoger. Barnens delaktighet och intresse skall forma hur arbetet utformas. Studien vill bidra till att förskolans utemiljö ses över och förändras så att barnen erbjuds fler aktiviteter och utmaningar då det tidigare upplevs att många barn är rastlösa under utevistelsen. I den här studien undersöks även hur pedagogen kan fånga upp och ta vara på de spontana lärandesituationer som kan uppstå. De frågeställningar studien utgår från är; • Vad främjar möjligheten till samtal och utforskande mellan barn och pedagog i en matematisk utemiljö? • På vilket sätt kan vi göra barnen delaktiga i att skapa matematiska lärmiljöer på gården? • Vilka möjligheter kan uppstå i arbetet med att skapa en lockande utemiljö och utveckla en inbjudande matematisk lärmiljö för barn och pedagoger? Studien är en aktionsforskning och utgår från ett sociokulturellt perspektiv vilken baseras på en kvalitativ metod. Intervjuer av pedagoger samt observation av barnen har lagt grunden för den insamlade empirin. Resultatet visar att när barnens intressen tas tillvara så är det möjligt att rikta in dem mot det avsedda lärandemålet. Att tillsammans skapa matematiska platser ökar chansen för interaktion och kommunikation i alla led, barn till barn, barn till pedagog samt pedagog till pedagog. Genom att barnen får tillgång till olika mätinstrument och material på gården så ökar förförståelsen och perspektiven breddas och barnen upptäcker nya användningsområden där de kan utforska matematiken. Pedagogernas motivation har ökat genom denna metod och det är lättare att ta vara på barnens intressen.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback