Browsing by Author "Berglund, Johanna"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Populärt med populism? En kvantitativ och kvalitativ analys om alternativmediers populistiska uttryck i rapporteringen om terrordådet mot svenskar i Bryssel 2023(2024-03-12) Berglund, Johanna; Olsson, Hillevi; Proos, Lovisa; University of Gothenburg/Department of Journalism, Media and Communication; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; University of Gothenburg/Department of Journalism, Media and Communication; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationThe aim of this study is to investigate the populism aspect within alternative right-wing and left-wing media. It is carried out by conducting a quantitative study combined with a qualitative study for closer analysis. The quantitative analysis is conducted by using a code scheme for coding the articles from the alternative medias which will be cross analyzed. The qualitative part is a simpler form of analysis to help deepen the study and look for patterns, explanations and interesting discourses within the reporting. The study wants to discover if alternative medias articles and reporting contains populism which enforces ideals including “us against them”, nationalism and criticism against the establishment. To make the study concrete and concise the study will only contain articles that report about the shooting of three swedes in Brussel the 16th of October 2023. It has been officially announced as an act of terror against Swedes by virtue of the burning of Qurans in Sweden the last three years. Two of the men died, and the third survived. This is a major event which most of media reported about, therefore it is a fitting event for our study. The study has three main topics: 1. Does alternative medias reporting about the shooting of three swedes in Brussel contain populism? 2. How does the mentioned populism unfold? 3. How does the alternative media reporting about the shooting of three swedes differ from the reporting of traditional media? The results from our study show that there are populistic aspects in the reporting from alternative media. Right-wing alternative media has a higher chance of emerging nationalistic opinions and discourses than the left-wing alternative. The left-wing alternative media created an “us against them” discourse by criticizing the politicians in power, which are of the current election term of Swedish parliament right-wing. It also became clear that the alternative media are selective in which information they keep in the reporting by illustrating certain aspects of a situation and leaving other aspects out to fit their narrative.Item Skrivutveckling - med hjälp av datorn i förskolan och förskoleklass(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006) Berglund, Johanna; Oja-Salmenranta, Maria; Karlsson, LindaAbstract Arbetets titel Skrivutveckling - med hjälp av datorn i förskolan och förskole-klass Arbetets art C-uppsats i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet. Institution IPD – Enhet för lärande och undervisning Sidantal 33 sidor Författare Johanna Berglund, Linda Karlsson och Maria Oja Salmenranta Handledare Patrik Lilja Tidpunkt Vårterminen 2006 Nyckelord Förskolan, förskoleklass, dator och skriv- och läsinlärning Problem Det finns idag nya verktyg tillgängliga, t.ex. datorer, som man kan använda sig av när man ska lära barnen något, t.ex. att skriva. I lit-teraturen och på våra VFU1-platser har vi läst och sett att peda-gogerna har svårt att integrera datorn i förskolan och förskole-klassens verksamhet. Syfte Vårt syfte med arbetet är att göra en fallstudie, i en förskoleklass. För att se hur verksamheten ser ut och hur de använder sig av da-torn i verksamheten och hur de hjälper barn att lära sig skriva och läsa. Genom en fallstudie vill vi se om man kan dra paralleller mellan förskoleklass och förskolan. Frågeställningar Utifrån syftet frågar vi oss: Hur verksamheten ser ut, vilka skriv- och läsprocesser barnen deltar i, hur datorn har integrerats i verk-samheten och vilka paralleller kan man dra mellan förskola och förskoleklass. Material Vi har använts oss av litteratur som behandlar vad förskola och förskoleklass har för verksamhet och hur den tidiga skriv- och läs-utveckling ser ut. Metoder och analyser För att se hur detta ämne behandlas i en verksamhet har vi gjort en fallstudie som består av en intervju och tre observationer från en förskoleklass och våra egna erfarenheter från VFU i förskolan. Resultaten och Man kan dra vissa paralleller mellan förskolans och förskole- didaktiska klassens organisation. Vi har sett att det går att integrera konsekvenser datorn i dessa verksamheter på ett enkelt sätt, genom att låta barnen skriva i Word och PowerPoint. Barn som har svårt med finmotoriken kan lättare skriva texter på datorn. När barnen skriver på datorn är det bra att ta bort rättstavningsprogrammet, för att barnen ska uppmuntras i skrivflödet och inte stoppade p.g.a. röda strecket.