Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Bergman, Eva"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Detection of intra-uterine growth restriction
    (University of Gothenburg, 2003-03-01) Petzold, Max; Sonesson, Christian; Bergman, Eva; Kieler, Helle
    A new methodology for on-line detection of intrauterine growth restriction (IUGR) is proposed where traditional methods for statistical surveillance are applied. Here, deficient growth rate is used to detect IUGR instead of the common surrogate measure "small for gestational age" (SGA). Foetal growth is estimated by repeated measurements of symphysis-fundus (SF) height. At each time point the new method, based on the Shiryaev-Roberts method, is used to evaluate the growth in SF height. We use Swedish data to model a normal growth pattern, which is used to evaluate the capability of the new method to detect IUGR in comparison with a method used in practice today. Results from simulations indicate that the new method performs considerably better than the method used today. We also illustrate the effect of some important factors, which influence the detection ability and illuminate the tendency of the method used today to misclassify SGA cases as IUGR.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Musikarbetets betydelse i förskolan: En kvalitativ studie om sex pedagogers tankar.
    (2012) Bergman, Eva; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    Sammanfattning: Syfte Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger som inte är musikinriktade tänker kring det praktiska musikarbetet i förskolan och hur ser de på musikens betydelse för barns lärande och utveckling. Huvudfråga Huvudfrågan i arbetet är hur olika pedagoger använder sig av musik i sin verksamhet och vad de tror att det betyder. Metod och material Jag har använt mig av en kvalitativ studie i form av samtalsintervjuer där sex stycken pedagoger medverkar Resultat Svaren från de pedagoger jag intervjuat visar att samtliga ser musik som ett viktigt inslag i förskolearbetet. De använder ett brett register av arbetsformer men framför allt har de inte ett "traditionellt" musikbegrepp, där de ser musik som objekt utan snarare som ett slags språk. De menar att musik framför allt bidrar till ett lekfullt och lustfyllt lärande. Olika musikaktiviteter kan stimulera barns ordförråd, utveckla en social kompetens och att barns självkänsla stärks. De ger många exempel på hur musik på detta sätt kan användas som medel, men mer sällan eller aldrig musik som lärandeobjekt eller innehåll. Musikaktiviteterna är heller inte systematiskt använda eller utvärderade utan man har en "tro" på betydelsen utan att reflektera över didaktiska frågor eller grundteori. Betydelse för läraryrket Studien kan öka verksamma pedagogers medvetenhet om att ett väl tillrättalagt och planlagt musikarbete kan utmana barns lärande och utveckling ytterligare. Arbetet kan också vara en inspirationskälla för pedagoger att arbeta utifrån.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback