Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Bergquist, Katarina"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Ledarutveckling för organisationen
    (2008-01-24T10:28:19Z) Bergquist, Katarina; Ågärd, Sara; Göteborg University/Programmet för personal- och arbetslivsfrågor; Göteborgs universitet/Programmet för personal- och arbetslivsfrågor
    Sammanfattning. Studiens syfte var att undersöka vad chefer och handledare uppfattar vara de verksamma processerna i chefshandledning. Ytterligare ett syfte var att ge en deskriptiv bild av chefshandledning och dess upplevda effekter. I studien deltog 70 chefer och 13 handledare i privat eller offentlig sektor. Studien var en tvärsnittsstudie med data insamlat via två enkäter. Effektiva processer i handledningen var enligt statistiska analyser huruvida handledaren lyckades visa på nya perspektiv samt ge möjlighet att diskutera tankar och idéer. Effektivt var även ett förtroende för handledaren och att chefen kände sig trygg att delge känslig information. Handledarna uppgav att viktigast för effektiv handledning var ett ömsesidigt förtroende.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Socialsekreterarens drivkrafter i arbetet
    (2005) Bergquist, Katarina; Lundqvist, Anna; Göteborgs universitet/Programmet för personal- och arbetslivsfrågor
    Syftet med utgångspunkt i Herzbergs tvåfaktorteori var att undersöka vad som motiverar socialsekreteraren att arbeta inom Individ- och familjeomsorg i Alingsås kommun. Studien var av kvalitativ art och explorativ karaktär där fokusgrupper användes som undersökningsmetod. Totalt deltog 23 medarbetare i studien. I resultatet framkom att socialsekreteraren var mest nöjd med de egna arbetsuppgifterna och möjligheten att utföra ett bra arbete. Samarbete och samverkan hade stor inverkan på hur deltagarna motiverades i arbetet vilket arbetsledningen inte diskuterade som möjlig motivationsfaktor. De skillnader som kunde påvisas beroende på deltagarnas anställningstid var synen på behovet av erkännande samt att kunna utföra ett bra arbete.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement