Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Bergstrand, Joel"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    En läromedelsanalys om tankesätt och strategier relevanta för räknesättet subtraktion
    (2023-09-20) Bergstrand, Joel; Johansson, Hanna; University of Gothenburg/Department of Education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik
    I Sverige utförs Nationella Prov i årskurs tre och resultaten från dessa visar att elever har större svårigheter med Delprov F, som testar elevernas kunskaper i skriftliga räknemetoder, i jämförelse med andra delprov. Även räknesättet subtraktion visar sig vara ett svårare räknesätt för elever i svensk skola. Syftet med denna studie är därav att undersöka läromedel, som är en stor del i svensk undervisning, för att se hur subtraktion framställs och redovisas. Detta syfte resulterade i följande frågeställningar: 1. Hur stor andel av läromedlet lyfter olika tankesätt inom subtraktion samt hur är uppgifterna kring dessa formulerade? 2. Vilka subtraktionsstrategier lyfts i lärarhandledningen och hur uppmanar läromedlet till undervisning om dessa? För att kunna besvara frågeställningarna utformades två kodningsscheman, som sedan använ-des för att analysera tre läromedel. Kodningsschema 1 syftar till att besvara frågeställning ett och kodningsschema 2 syftar till att besvara frågeställning två. Den första analysen resulterade i att tankesättet ta bort tar störst plats i två av de valda läromedlen, de läromedel som beskrivs som mer traditionella läromedel. Det läromedel som inte klassas som traditionellt uppvisar där-emot ingen större skillnad i hur stor andel av undervisningen som uppmanar till ett visst tanke-sätt, utan i detta fall får eleverna själva komma fram till ett tankesätt. Resultatet för den andra analysen visar på en liknande skillnad mellan de traditionella läro-medlen och det nytänkande läromedlet. De traditionella läromedlen visar på en tydligare ledande roll för läraren i undervisningen, där elevernas roll blir att arbeta med en strategi i taget som läraren introducerar. I det nytänkande läromedlet får eleverna däremot själva komma på strategier, som senare jämförs med andra strategier. Däremot framgick inte tydligt i något av läromedlen vilka strategier som skulle användas. Sammanfattningsvis tillåts eleverna genom det nytänkande läromedlet att utveckla en anpassningsbarhet, effektivitet och korrekthet i sin strategianvändning i större utsträckning, jämfört med de traditionella läromedlen.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback